Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Pededzes pagastā — sava dzīve. Kāzu rituāls iekļauts Nemateriālā kultūras mantojuma sarakstā

Līgavainim balto kreklu izšuj ar ziliem diegiem

Pededzes pagasts ir Alūksnes novada ziemeļaustrumu daļā. Tā kopplatība — 142,01 kvadrātkilometrs. Pagasts robežojas ar Alūksnes novada Mārkalnes, Jaunalūksnes un Liepnas pagastiem, kā arī Krievijas Federācijas Pleskavas apgabala Pečoru rajonu. Taču tas nav vienkāršs pagasts, jo tur viss ir citādāks.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pārslas Konrādes teksts un foto

Pededzes pagasta pareizticīgo iedzīvotāju tradicionālais kāzu rituāls 2019. gadā iekļauts Nemateriālā kultūras mantojuma sarakstā. Līdz 1782. gadam Pededzes pagasta teritorija bija sadalīta starp Krieviju, Zviedriju un Poliju, par to liecina Silenieku krustakmens, kurā iegravēts gadskaitlis “1782”. No 1782. līdz 1917. gadam pagasta teritorija piederējusi Krievijas impērijai, taču bijusi sadalīta trīs daļās starp Pleskavas, Līvlandes (Vidzemes) un Vitebskas guberņām. No 1920. līdz 1923. gadam lielākā Pededzes pagasta teritorijas daļa piederēja Igaunijai, pārējā ietilpa Latvijā.

Pededzes tautas namā uz grīdas ir uzzīmēta karte, kurā var izsekot, kā laika gaitā mainījušās šīs vietas robežas. Tautas nama vadītāja Tatjana Steklova stāsta, ka vēsturiski šis apgabals nepareiza trijstūra formā radās tikai pēc 1924. gada.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
PEDEDZES PAGASTA TERITORIJAS ROBEŽAS laika gaitā vairākkārt mainījušās. To uzskatāmi var redzēt kartē uz grīdas tautas nama zālē.

Ir pat sava izloksne

“Visi saka, ka mūsu apgabalam raksturīgas Latvijai ļoti neparastas tradīcijas. Es negribu teikt, ka krievu tradīcijas. Tās ir setu, latviešu, latgaliešu, kā arī igauņu tradīcijas kopā. Šobrīd (pērnā gada jūnijā — aut.) dzīvo 520 cilvēki, bet 1935. gadā bija 3600 cilvēku. Pārsvarā pareizticīgie. Kad mēs sākām meklēt dokumentos, izrādījās, ka esam seti, kuri dzīvoja Pečoros un Igaunijā. Pečoru klosteris paplašinājās, un seti bija spiesti aizbraukt. Katrai pieaugušai setu sievietei bija jābūt sudraba monētu rotaslietām no sešiem kilogramiem sudraba. Viņi par to nopirka te zemi. Tā kā te dzīvoja latvieši, viņi mācījās latviešu valodu, bet bija Krievijas valsts, tāpēc mācījās arī krieviski runāt. Rezultātā radās sava Pededzes izloksne. Mums ir vairāk par 200 vārdiem, kurus krievi nesapratīs. Kāda mums valoda, tā mēs arī dzīvojam un tādi mums tērpi!” saka T. Steklova.

Pededziešiem ir vārdi, kuri radušies, burtiski tulkojot no latviešu valodas, piemēram, dzērvene ir “žuravina”. Savukārt “razoraļi” nozīmē “uzara lauku”. Burkas sauc līdzīgi — “burki”, bet burkānu dēvē par “barkanu”, “korņevatka” ir koka lūku grozs, bet dūraiņus sauc par “drjankiem”, savukārt kartupeļu laksti ir “tina”.

Ekspozīcija tautas namā

TRADICIONĀLI pie sienas un uz grīdas pededziešu mājās jābūt melnam paklājam ar aveņkrāsas ziediem

Tautas namā ir ekspozīcija — pededziešu mājas iekārtojums. “Pededziešu mājā obligāti ir “sarkanais stūrītis”. Tas nozīmē skaisti noformēts stūrītis ar ikonu. Esmu mūsdienīgs cilvēks, bet arī man mājās ir šāds “sarkanais stūrītis”. Tur noteikti ir ikona. Visos laikos mūsu baznīcā notikušas kristības, kāzas, bēres. Vēl viens princips — obligāti pie sienas ir melns paklājs ar aveņkrāsas ziediem un līdzīgam melnam paklājam jābūt uz grīdas. Arī jaunos pārus saveda kopā uz tāda paklāja, jo, kā vecmāmiņa teica, zeme ir melna, bet ziedi aveņkrāsā. Pie mums tautastērpa brunči arī ir aveņkrāsā. Spilvendrānai zem mežģīnēm arī jābūt aveņkrāsā. Arī mazuļiem, gan puisīšiem, gan meitenītēm, ģērba aveņkrāsas jaciņu vai bruncīšus. Sarkana krāsa atvaira slimības, ļaunumu, noburšanu. Setus tautas valodā sauc par pusticībniekiem — tas ir, viņi ir gan pareizticīgie, gan pagāni,” stāsta T. Steklova.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Rādot pededziešu tautastērpu, viņa jautāja, vai esam Latvijā redzējuši, ka puisim baltu kreklu izšuj ar ziliem diegiem. “Pededzē latviešu puisim izšuj. Krievu vai setu puisim izšuj citus rakstus. Vēl viena tradīcija — pareizticīgie krievi parasti lika galdu zem ikonas. Mums liek galdu pie loga, bet ikona ir kaut kur netālu. Precētas sievietes zem lakata nēsāja aveņkrāsas cepurīti. Tāpat bija dažādas jostas. Katrs sets pēc jostas noteica, kur cilvēks dzīvo. Kad precinieks atbrauc pie līgavas, viņas māsas vai draudzenes sasien jaunos radus no vienas puses ar jostu un no otras puses ar dvieli,” stāsta T. Steklova.

Kā parasti seno laiku ekspozīcijās ir arī šūpulis. “Kad ekskursantiem piedāvāju satīt bērniņu, reti kurš to prot. Prasīju vecmāmiņai, kā tad grīda nesabojājās, ja tur bērniņš čurāja. Izrādās, apakšā lika bļodu. Šūpuli nemeta ārā un nesadedzināja, ja to vairs nevajadzēja. Šūpuli mežā pakāra bērzā, jo bērzs ir dzīvības koks. Dedzināt nedrīkstēja, jo tas, kas šūpulī gulējis, varbūt vēl ir dzīvs,” saka T. Steklova.

Viņa stāsta, ka agrāk Pededzes apgabals nebija nabadzīgs un cilvēki gribēja parādīt, ka viņi ir bagāti. Seti atnāca ar sudrabu, bet visu neiztērēja, jo zeme bija lēta. Katru sestdienu viņi brauca uz Alūksnes tirgu ar zirgiem. Pēc lepnā zirga deķa varējis pededziešus atšķirt. Ar zirgiem pārsvarā apstrādāja zemi, jo audzēja linus. 20.—30.gados, kad lini sāka ziedēt, tad Pededzē visapkārt bijis zils.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sava atšķirīgā baznīca

Tautas namā aplūkojam seno dvieļu izstādi un dodamies uz Ķuršu Svētā Gaišreģa Elijas pareizticīgo baznīcu.

NO ĀRPUSES Ķuršu pareizticīgo baznīca ir skaists namiņš košās krāsās. Apkārt baznīcai ir kapi

Pēc Latvijas un Igaunijas robežas noteikšanas 1920. gadā līdz tam izmantotā baznīca un kapsēta Lauros nonāca Igaunijas teritorijā (mūsdienās Krievijas teritorija). “Pie mums atbrauca skolotājs, kurš bija no mācītāju ģimenes. Ģimenē bija 11 mācītāji no paaudzes paaudzē. Un tēvs gribējis, lai viņš arī kļūst par mācītāju. Viņš nepiekritis, sastrīdējies ar tēvu. Kad viņš apprecējies un piedzimis bērns, tēvs esot izlīdzis. Viņš ieraudzīja, ka šeit nav savas baznīcas, un sāka vākt ziedojumus. Baznīca ir ekskluzīva, pareizticīgā, bet zīmējumi ir tādā Baltijas stilā,” saka T. Steklova.

1927. gada 27. septembrī jaunuzcelto dievnamu iesvētīja. Padomju gados baznīca netika slēgta un darbojas joprojām. Gaišreģis Elija, saukts arī par pravieti Eliju, ir viens no četriem praviešiem Vecajā Derībā. Eliju saista ar uguni, kas simbolizē Dieva šķīstījošo spēku, un viņš kalpo kā paraugs visiem ticīgajiem, kuri cīnās ar kārdinājumiem un daudz cieš.

Pirmais iespaids no ārpuses — maza, skaista, spilgti krāsota koka baznīciņa. Kad iegāju iekšā, pārsteigumā iepletu acis — kaut ko tādu redzēju pirmoreiz! Tur viss ir pilnīgi citādāks, visas sienas ir apgleznotas. Tas ir jāredz pašiem! 

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.