Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Stresa vietā vēlas rāmu dzīvi

Ilustrācija veidota ar canva.com Foto:  pixelshot

Šī mācību gada sākumā skolēniem kļuva zināms, ka viņiem būs liegta līdzšinējā iespēja daudzkārt labot pārbaudes darbu vērtējumu jeb atzīmi. Jaunie noteikumi dod iespēju labot tikai vienu atzīmi vienā mācību priekšmetā, turklāt nosacījums attiecas uz visu mācību gadu, nevis, piemēram, semestri. Rīgas 64. vidusskolas 12. klases skolniece Paula Gļeba ne tikai bija sašutusi par šādu pieaugušo rīcību, bet gāja soli tālāk. Viņa šī gada sākumā sabiedriskās iniciatīvas portālā manabalss.lv ievietoja savu iniciatīvu “Lai skolēns katrā mācību priekšmetā drīkst uzlabot vairāk par vienu atzīmi”. Iniciatīvai vajadzēja savākt 10 tūkstošus iedzīvotāju balsu, lai to varētu iesniegt izskatīšanai Saeimā. Marta vidū savākti jau 12 tūkstoši parakstu.

Es par šādu jauno kārtību uzzināju pagājušā gada augustā. Bija laiks par to padomāt, uzklausīt izglītības jomas ekspertu viedokļus. Manā vērtējumā šis ir labs solis pretī tam, kam skola ir paredzēta — zinību iegūšanai. Ja reiz skolnieks pārbaudes darbā iegūst zemu vērtējumu, tātad viņš nav mācījies. Skolēni un viņu vecāki saka, ka šāda sistēma radot stresu. Manuprāt, tā ir loģiska un neatņemama psihes reakcija pirms jebkura fiziska vai garīga pārbaudījuma. Atceros, ko reiz teikuši slaveni aktieri — ja tev pirms iziešanas publikas priekšā nav stresa, tad laiks atvadīties no skatuves. Stress, emocionāla spriedze ir motivējoša, bet grūtības ir panākumu atslēga. Tagad droši vien izklausos pēc veca burkšķa, bet atceros savu skolas laiku, kad nevarēju iedomāties, ka man būtu kas svarīgāks par mācībām. Mūsdienās skola ar saviem uzdevumiem, “piekasīgajiem skolotājiem”, ir kā apgrūtinājums jaunietim viņa dzīvē. Protams, pēc iespējas ātrāk no tā gribas atbrīvoties, vai vismaz mazināt tā ietekmi. Izglītības joma, tāpat kā citi procesi sabiedrībā, gadiem ejot ir evolucionējusi. Mūsdienās jāiemācās vairāk, citādāk, bet joprojām spēkā ir viens likums — sāc ar mazumiņu, ejot uz sarežģītāko. Ja skolnieks nav apguvis kāda konkrēta mācību priekšmeta pamatus, nevar pārbaudes darbā iegūt augstu vērtējumu, tātad viņš šo priekšmetu nav apguvis. Labot nesmuko atzīmi nozīmē steigšus kaut ko mehāniski iegaumēt, bet ne apgūt, izprast. Rezultātā nākotnē jau daudz sarežģītākās zināšanas viņam nebūs iespējams uztvert. Toties Paula šajā dzīvē vēlas tikai “čill” — neiespringt, rāmi peldēt pa dzīvi. 

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.