Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Lauž līgumus un jaunos autobusus. Aizkraukles novadā ceļu uzturēšanā nav vienotas kārtības.

Aktuāla problēma. Aizkraukles novadā nav vienotas kārtības ceļu tīrīšanā. Katrā apvienībā vēl strādā pēc vecā ieraduma — vienā pašvaldības uzņēmuma traktors izbrauc visus celiņus, citur ārpakalpojuma sniedzējam jāmaksā par katru iztīrīto metru. Foto no LVC

Tīrīt visiem vai tikai kādām konkrētām iedzīvotāju grupām? Ar šādu jautājumu šajās dienās nodarbojas Aizkraukles novada domes deputāti un vadība.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sarunu objekts — māju piebraucamo ceļu atbrīvošana no sniega. Ziemā šis jautājums aktuāls teju katram, kurš dzīvo ārpus pilsētas. Lai gan novads nav liels, tomēr, kā atklājās, katrā pagastā kārtība, kādā tīra ceļus, ir nedaudz atšķirīga.

Vientuļie pensionāri, ģimenes ar trim un vairāk bērniem, 1. un 2. grupas invalīdi un tie pensionāri, kuri nevar parūpēties par sevi, bet nav vientuļi — šiem cilvēkiem sniegu no piebraucamā ceļa pašvaldība notīrīs par saviem līdzekļiem. Viņiem, lai pieteiktu tīrīšanu, jāsazinās ar pagasta pakalpojumu centra vadītāju un pakalpojums jāpiesaka. Kopumā novadā ir 22 vietas jeb pagasti un pilsētas, kurās, vadoties no dzīvesvietas, iedzīvotājam jāvēršas.

Ko darīt pārējiem, kas neietilpst šajās grupās? Īsā atbilde — jāsazinās ar katra pagasta pakalpojumu centra vadītāju vai, ja zināmi kontakti, ar firmu vai zemnieku saimniecību, kas pēc vienošanās ar pašvaldību apņēmusies tīrīt ceļus, un jāpasaka, ka nepieciešams nošķūrēt ceļu līdz mājai. Tālāk scenāriju ir daudz un dažādi, ka visus neaprakstīt. Aprunājos ar Skrīveru un Pļaviņu puses ceļu uzturētājiem, kā arī ar Uldi Riekstiņu, Aizkraukles novada pašvaldības izpilddirektoru.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Uldis Riekstiņš saka, diskusijās par šo tēmu domē radikāls viedoklis ir Jaunjelgavu pārstāvošajiem cilvēkiem. Vārdu viņš nesauc, bet, visticamāk, runa ir par domes deputātu Gunti Libeku. Priekšlikums — visi piebraucamie ceļi visiem jātīra bez maksas. Tomēr pašlaik kārtība ir tāda, ka šo darbu nevar veikt par ceļu uzturēšanai paredzētajiem līdzekļiem, kurus saņem no valsts budžeta, bet gan pašvaldības budžeta naudas. Starp citu, deputātu diskusijas bijušas arī par ceļu tīrīšanu uz tūrisma objektiem. Tādu visā novadā ir ap simt. Otra, ne mazāk būtiska, nianse ir vaļņi, kas rodas pretī iebraucamajam ceļam. Pēc noteikumiem, tie atļauti 30 centimetru augstumā, bet mazākas noslodzes ceļiem — pat 60 cm. Pašlaik neviens noteikumu punkts, vienošanās vaļņus neliek nošķūrēt. Uldis Riekstiņš saka, šo jautājumu, iespējams, atrunās, slēdzot līgumus pēc nākamā iepirkuma.

Jāpatur prātā, ka ceļu tīrīšana notiek, ņemot vērā prioritātes: vispirms galvenie, paši pēdējie rindā — piebraucamie ceļi pie individuālajām mājām. Tas nozīmē, ka privātmājām var nākties gaidīt pat divas dienas.

Pirmkārt, svarīgi, lai no rīta skolēnu autobuss var izbraukt. Ja traktoram pa ceļam būs māja, kurā dzīvo daudzbērnu ģimene, vai tai braukt garām vai tomēr ceļu uz šo māju notīrīt uzreiz, iekavējot darbus uz lielā ceļa? “Lai viss pareizi funkcionētu, būs jāpalauza galvas,” saka Uldis Riekstiņš.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sūdzības no pasažieru pārvadātāja

Viņš arī teic, ka šonedēļ tām pagastu teritorijām, kurās ir pašvaldības komunālie dienesti, bet līdz šim nav bijuši izkalkulēti izcenojumi par pakalpojuma sniegšanu privātpersonām, šādus cenrāžus uzdots izstrādāt. Novada mājaslapā vēlāk publicēs gan pašvaldības pakalpojumu cenrādi, kā arī paredzēts izvietot ārpakalpojuma sniedzēju izcenojumus. Šobrīd aprēķini liecinot, ka vidējā izmaksa varētu būt ap 30 eiro par viena kilometra tīrīšanu. Lai gan tādu taksi ne vienmēr varēs piemērot, piemēram, gadījumos, kad līdz objektam jābrauc 3 kilometri, bet piebraucamā ceļa garums vien 100 metri. Vairums tehnikas aprīkota ar GPS sistēmām, līdz ar to attālumus var uzskaitīt diezgan precīzi. Decembrī pāris teritorijās — Pļaviņu un Sērenes — ir problēmas ar ceļa uzturētājiem. Nebūt ne zibenīgi uz lūgumu iztīrīt kādu konkrētu teritoriju pilsētā reaģē arī “Aizkraukles KUK”. Darba esot tik daudz, ka gaidīt var nākties dienu vai pusotru.

Līgums lauzts ar vienu no diviem uzņēmumiem, kas uzturēja ceļus Skrīveru pagastā, bet tā vietā noslēgts ar jaunu. Šobrīd sarežģītākā situācija esot Jaunjelgavas apvienības teritorijā, kur nepieciešams izstrādāt sistēmu, kādā notiek pakalpojumu sniegšana privātpersonām. Šonedēļ sūdzības pašvaldībā saņemtas arī no uzņēmuma “Liepājas autobusu parks” par to, ka teju neizbraucams ir ceļš Bebru pagasta pusē. Veidojas “trepe”, ir sniega sanesumi, rezultātā maršrutu tikpat kā nevar veikt, ir bīstami, turklāt braukšana pa šādu ceļu bojā tehniku.

Pietiek ar īsziņu telefonā

Atšķirīga situācija ir Pļaviņu pusē, kur daļu pašvaldības ceļu kopj uzņēmums “Bezdelīgas”. Tā vadītājs Gatis Kučinskis par piebraucamo ceļu tīrīšanu teic — kad gadās braukt garām ceļam uz privātmāju, ja tās īpašnieks palūgs, iespēju robežās lūgumu izpildīs uzreiz. Viņš gan atzīst, ka katru gadījumu skatās indi viduāli. Ir privātmājas, ar kuru īpašniekiem mutiski vienojas par konkrētu summu. Katru reizi garām braucot un tīrot pašvaldības ceļu, ja ir nepieciešams, notīra arī mazo celiņu. Viņš arī saka, nav strikti noteikts — samaksa par kilometru vai darba stundām, jo izmaksas abos gadījumos ir līdzīgas. Ja objekts sarežģītāks, piemēram, pie tā grūtāk piekļūt, izmaksas rēķinot, ņemot vērā patērēto laiku. Runājot par iespējamu līguma slēgšanu starp iedzīvotājiem un pašvaldību par šāda pakalpojuma nodrošināšanu, Gatis Kučinskis saka, tas palīdzētu ieviest sistēmu, atvieglotu darbu. Tagad nereti gadās, ka darbi paveikti, bet pēkšņi kāds no iedzīvotājiem zvana un lūdz, lai nošķūrē arī viņa ceļu. Šobrīd vienkāršākais veids, kā pieteikt ceļa tīrīšanu, ir nosūtīt viņam īsziņu ar adresi vai kadastra numuru, un to savukārt pārsūta traktoristam. Kā par brīnumu, uzņēmums nesūdzas ne par darbinieku, ne tehnikas trūkumu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sasolīja to, ko nevar izdarīt

Pretējs stāsts ir par uzņēmumu “Latvijas Autoceļu uzturētājs” (LAU), ar kuru pašvaldība slēgusi līgumu, bet šoziem jau vismaz trīs reizes uzņēmums nav izpildījis līguma saistības, ceļi palikuši netīrīti. Pļaviņu apvienības pārvaldes vadītājs Andris Ambainis teic, ka pilsētā ielas tīra uzņēmums “Pļaviņu komunālie pakalpojumi”. Pašvaldības apsaimniekošanā esošie ceļi ir notīrīti, bet vietējās nozīmes valsts un pašvaldības ceļi, par kuru tīrīšanu slēgts līgums ar LAU, dienām ir netīrīti. Piemēram, pagājušajā nedēļā, piektdienas rītā, šī iemesla dēļ Vietalvas pusē sabiedriskais transports nevarēja veikt maršrutu, bērni netika uz skolu. Lai gan šāda problēma neesot tikai šoziem, tās atkārtojas katru gadu. Pārvaldes vadītājs saka, LAU nav kapacitātes, trūkst tehnikas, kā arī tā bieži mēdz lūzt, līdz ar to līgumu ar šo uzņēmumu, visticamāk, nāksies lauzt.

Cerēja tikt cauri ar pāris eiro

Skrīveru pagasta pārvaldes vadītāja Santa Finstere stāsta, ka pagastā par ceļu tīrīšanu līgumi slēgti ar diviem šī pakalpojuma sniedzējiem. Viens no tiem ir pašvaldības SIA “Skrīveru saimnieks”. Iespēju robežās sniegu var tīrīt ar pašvaldībai piederošo tehniku. Tie iedzīvotāji, kuriem šajā jautājumā nepieciešama palīdzība, vēršas pie sociālā darbinieka. Jautāta par “Skrīveru saimnieka” pakalpojuma izmaksām privātmāju īpašniekiem, ja būtu nepieciešams notīrīt piebraucamo ceļu, viņa no komentāriem atturējās, “jo tā nav mūsu struktūra”.

Uzņēmuma “Skrīveru saimnieks” vadītājs Aigars Sprudzāns saka — privātmāju celiņus tīra pēc tam, kad notīrīti lielie ceļi. Tas nozīmē, ka traktorists pabrauks garām privātmājai, bet, ja būs tāda vajadzība, atgriezīsies pie tās vēlāk. Lai norēķinātos par sniegto pakalpojumu, “Skrīveru saimnieks” izraksta pēcapmaksas rēķinu, jo precīzu summu pirms pakalpojuma sniegšanas sarēķināt grūti. Samaksu ņem par stundām, ne kilometriem. Piemēram, ja tehnika atrodas Skrīveru centrā, bet objekts pagasta malā, speciāli braucot uz to, izmaksas būs atšķirīgas, nekā ja traktors būtu objekta tuvumā. No vienas puses, starp iedzīvotāju un ceļa uzturētāju varētu slēgt līgumu, kas būtu izdevīgi abām pusēm — pakalpojuma sniedzējs būtu drošs, ka saņems samaksu par paveikto, savukārt pakalpojuma saņēmējs zinātu, ka par viņu neaizmirsīs. Tomēr realitātē pierādījies, ka šādus līgumus nelabprāt slēdz, bet tie nedaudzie, kas to izdara, cer, ka traktors pie viņu mājas atbrauks pāris minūtēs pēc zvana vai ka ceļa tīrīšana aizņems vien pāris minūtes. “Skrīveru saimnieka” pārstāvis teic, ka viena stunda darba maksā 45 eiro. Attiecīgi izraksta rēķinu un cer uz klienta godaprātu, ka to apmaksās. Ja tā nenotiek, mājas saimnieks var necerēt, ka uzņēmuma traktors jebkad vēl iegriezīsies viņa sētā.

Savukārt attiecībā uz tām iedzīvotāju grupām, kurām piebraucamos ceļus tīrīs par pašvaldības līdzekļiem, Sprudzāns teic — ja līdzās esošais ceļš ir uzturēšanas klasē C, šos mazos celiņus iekļaus kopīgā maršrutā, attiecīgi notīrīs vienlaikus ar lielā ceļa kopšanu. 

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.