Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Dzīve bez plastmasas iepakojuma — iespējamā vai neiespējamā misija?

KRĒJUMS BURCIŅĀ. Latvijas Tirgotāju savienības (“LaTS”) veikalos iespējai iegādāties beramus, sveramus un pat lejamus produktus bez iepakojuma ir lielas izredzes. Raksta autorei veikalā bija iespējams iegādāties sveramo krējumu savā līdzpaņemtajā burciņā, ko iesvēra pārdevēja Inese Jāņkalne.

Ina Podziņa: “Nekas labāks par stikla burku nav izdomāts, tā ir universāla, vairākkārt izmantojama, mūžīga”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Lai saprastu, cik daudz plastmasas iepakojuma atkritumu ikdienā rodas, Sigita Mūrniece nolēmusi saskaitīt kāda konkrēta izlietotā produkta iepakojumus un šim nolūkam izraudzījusies krējumu. Jau vienai ģimenei neilgā laika posmā sakrājusies krietna kaudze, un, ja pieņemam, ka krējumu ikdienā lieto septiņi miljardi planētas iedzīvotāju, var tikai iztēloties iepakojumu grēdas, kādas gada laikā cilvēce saražo no krējuma vien. Šāda vīzija Sigitu rosināja pievērsties bezatkritumu dzīvesveidam, kuru viņa piekopj jau piecus gadus. Bet tas nav vienkārši.

SANDRAS APINES TEKSTS UN FOTO

Kādēļ? Paralēli runām par aprites ekonomikas nozīmīgumu, kurās kā viens no tās veidošanas procesa galvenajiem virzieniem ir jaunu atkritumu rašanās novēršana, lielveikalu piedāvājumā joprojām nemainīgi augstu vietu ieņem produkti daudzu kārtu plastmasas iepakojumos. “Zaļā kursa” virzienā pagaidām ejam tikai sīkiem solīšiem, un sabiedrības pieradināšana lietot videi draudzīgākus iepakojuma materiālus un atgriezties pie svērtās produkcijas iegādāšanās, ir ilgtermiņa projekts.Viens solītis jau ir sperts. Latvijā pērn stājās spēkā Likums par plastmasu saturošiem izstrādājumiem, un konkrētu plastmasas izstrādājumu tirdzniecība tiek aizliegta pakāpeniski. Tas uzliek papildu atbildību ražotāju un tirgotāju darbībā — gādāt, lai tiktu mazināta plastmasu saturošo izstrādājumu kaitīgā ietekme.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mudina pārdomāt paradumus

Kā par to gādā viens no lielākajiem tirdzniecības tīkliem Latvijā — “Maxima”? “Mēs mudinām pircējus pārdomāt savus paradumus un pirkumiem izmantot videi draudzīgākas alternatīvas — vairākkārt lietojamus maisiņus no auduma vai papīra. Lai to veicinātu, 2020. gadā papīra maisiņu cenu samazinājām uz 0,12 eiro, bet 2021. gadā vēl par 20% — uz 0,10 eiro, nodrošinot pircējiem ne tikai zaļāku un kvalitatīvāku, bet arī lētāku iespēju pirkumu nogādei mājās,” stāsta “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule. Jautāta, vai pēc šādas alternatīvas ir pieprasījums, pārstāve lepojas, ka papīra maisiņu pieprasījums pieaudzis pat trīs reizes. Tikpat pieprasīts esot arī jaunievedums — iepirkšanās somas no ekoloģiska materiāla, kuru pārdošanas cena ir 0,49 eiro. 2021. gadā pieprasījums pēc somām, kas ražotas no videi draudzīga materiāla, esot četras reizes lielāks nekā no citiem materiāliem.

Eksperiments — papīra maisiņi augļu nodaļā

Ja par dabai draudzīgu pirkumu somu pēdējos gados daudzi ir padomājuši, gādājot tos gan veikalos, gan meistarojot paši, tad atkārtoti lietojamie maisiņi nav uz izķeršanu. Taču piedāvājums “Maximai” ir — pieejami atkārtoti lietojami maisiņi augļiem un dārzeņiem. Tā ir alternatīva mazajiem plastmasas maisiņiem, kas atrodami pie augļiem un dārzeņiem higiēnas nolūkos. “Šogad veicām eksperimentu ar papīra maisiņu piedāvāšanu augļu un dārzeņu nodaļās divos veikalos Rīgā un bijām patīkami pārsteigti, ka pircēji labprāt izvēlējās tos kā alternatīvu ierastajiem mazajiem plastmasas maisiņiem. Pēc šī veiksmīgā eksperimenta jau tuvākā nākotnē papīra mazos maisiņus produktu iesvēršanai būs izmantojami lielākajos “Maximas” veikalos, pakāpeniski tos ieviešot visos,” sola L. Dupate-Ugule.Liels beziepakojuma dzīvesveida aktīvistu izaicinājums parasti ir lielveikalu attieksme pret līdzi atnestajiem traukiem. “Maxima” pārstāve to noliedz un uzsver, ka dabai draudzīgas iniciatīvas izmanto arī veikalu kulinārijas nodaļās. “Pircējiem ir iespēja atnākt uz veikalu ar savu trauciņu un salātus vai citu gatavoto produkciju iesvērt tajā, izvairoties no liekiem plastmasas iepakojumiem,” saka L. Dupate-Ugule.

Pandēmijas prasības plastmasu dubulto

Rūpēs par tīrāku vidi virkne dabai draudzīgu iniciatīvu pēdējā laikā aktīvi īstenotas arī veikalu tīklā “Mego”. Veikalu tīkla pārstāvis SIA “Lenoka”/ SIA “Baltstor” mārketinga nodaļas vadītājs Aleksandrs Afanasjevs stāsta, ka veikalos pircējiem dota izvēle — pirkumus var mājās nest gan plastmasas, gan papīra maisiņos, gan arī tekstila somiņās no pārstrādāta materiāla. “Vērtējot pieprasījumu, tomēr jāatzīst, ka pircēji joprojām izvēlas plastmasas pirkumu maisiņus. Tikai 1% pircēju pirkumus liek papīra maisiņos, pat neskatoties uz to, ka plastmasas izstrādājumi ir dārgāki. Pieļauju, ka tā ir vēlme plastmasas maisiņu izmantot atkārtoti, kas arī būtu ieteicams,” stāsta A. Afanasjevs.Jautāts par sveramās produkcijas pieejamību, veikalu tīkla pārstāvis stāsta, ka tā ir plašā klāstā, īpaši konfektes, cepumi, citi konditorejas izstrādājumi, taču šajā ziņā savas korekcijas ieviesušas Covid-19 pandēmijas higiēniskās prasības. “Tagad katra bulciņa jāiepako plastmasas maisiņā, līdz ar to mēs esam spiesti izmantot vairāk plastmasas iepakojuma nekā līdz pandēmijai,” skaidro veikalu tīkla pārstāvis.Savu artavu plastmasas iepakojuma sagādā arī preču piegādātāji, kuri izvēlas pēc iespējas izdevīgāku iepakojumu, kas ne vienmēr ir dabai draudzīgākais. Preces iepakojums ietekmē cenu, un arī pircējs izvēlas izdevīgāko. “Taču tendence ir pozitīva, uzņēmumi sāk arvien vairāk rūpēties par savu “zaļo reputāciju”, kas izpaužas arī dabai draudzīgā produkta iepakojumā,” stāsta A. Afanasjevs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Neņemt trīs, ja vajag vienu maisiņu

Viņš pieļauj, ka saistībā ar pēdējā laika komunālo pakalpojumu cenu kāpumu, cilvēki kļūs taupīgāki, līdz ar to viņi prioritāri domās par izdevīgiem pirkumiem un tikai tad par to, vai pirkumam ir dabai draudzīgs iepakojums. “Tas ir Maslova piramīdas princips, cilvēkam ir svarīgi, ka viņš ir paēdis, drošībā, nodrošināts ar darbu un dzīvesvietu, un tikai pēc tam viņš domā par tādām vērtībām kā vides ilgstspēja,” pircēju paradumus skaidro A. Afanasjevs. Viņš arī pieļauj, ka cilvēki pašlaik ir noguruši no ieilgušās krīzes, ziemas, un pauž cerību, ka, nākot pavasarim, katrs vairāk piedomās par ekoloģiju.Kādi būtu viņa ieteikumi pircējam, kurš vēlas mainīt savus iepirkšanās paradumus, virzot tos “zaļākā” virzienā? “Ieteiktu sākt ar bezmaksas maisiņu skaita samazināšanu. Reizēm pircējs paņem pat trīs četrus maisiņus, kaut arī viņam vajag tikai vienu. Tāpat ieteicams iegādāties vairākas reizes lietojamo pirkumu somu, ko var izmantot ilgi, man tāda ir jau pusgadu, iegādes cena sen atmaksājusies. Trešais ieteikums ir plānot savus pirkumus,” iesaka A. Afanasjevs. Viņš piebilst, ka “Mego” pārskata savas produkcijas iepakojuma veidus un jau šogad plāno ieviest jaunus, dabai draudzīgus kartona iepakojumus “Mego” kulinārijas produkcijai.

Var iesvērt gan kūciņas, gan siļķes

Iegriežoties salīdzinoši mazākā tirdzniecības vietā, vienā no Latvijas tirgotāju savienības (“LaTS”) veikaliem, izrādās, ka iegādāties beramus un sveramus produktus bez iepakojuma šeit ir vislielākās izredzes. “Visu, kas ir sverams, pircējs var iegādāties, iesverot to savos līdzpaņemtajos traukos. Piedāvājums plašs, sākot no kūciņām līdz siļķēm.Retāk, bet piedāvājumā mēdz būt arī krējums, kefīrs, biezpiens,” stāsta veikala īpašniece, SIA “Rijupe” valdes priekšsēdētāja Ina Podziņa. Taču šādam piedāvājumam ir ļoti maz interesentu vai pat nav nemaz. Ar saviem traukiem pircēji ierodas tikai reizēs, kad produkcija, piemēram, salāti, sagatavoti pēc pasūtījuma. “Daļa pircēju ir pastāvīgi, bieži vien pērk vienu un to pašu, tādēļ šķietami būtu ļoti vienkārši piedomāt pie sava trauciņa līdzņemšanas, taču tas nenotiek,” saka veikalniece.

Labprāt piedāvātu burciņas

Jautāta, kāds tam varētu būt iemesls, I. Podziņa saka — cilvēki par to neaizdomājas, pirkumus neplāno, jo tad ieplānotu arī sava trauka līdzņemšanu. “Nekas labāks par stikla burku nav izdomāts, tā ir universāla, vairākkārt izmantojama, mūžīga,” vērtē I. Podziņa. Pēc kulinārijas produkcijas gatavošanas veikala noliktavā nonāk ļoti daudz burciņu, ko darbinieki liek šķirojamajos konteineros. Veikalniece labprāt tās atdotu pircējiem produkcijas iesvēršanai, taču to būtu sarežģīti nokārtot. “Jānotīra etiķetes, kas ir darbietilpīgi, tāpat šāda iniciatīva varētu neatbilst Pārtikas un veterinārā dienesta normām,” spriež I. Podziņa.Arī viņa atzīst, ka pandēmijas rezultātā plastmasas atkritumu daudzums ievērojami pieaudzis un veikals ir situācijas ķīlnieks. “Pārtikas plēvi vien izmantojam ļoti daudz, safasēta katra smalkmaizīte. Nemaz nerunājot par higiēniskajiem cimdiem, aizsargmaskām, kas ikdienā nonāk atkritumos. Agrāk pircējs varēja konfektes iesvērt pats, tagad tās ir safasētas pa 200 gramiem, un, ja pircējs grib puskilogramu konfekšu, jāņem divi iepakojumi, tātad divreiz vairāk plastmasas. Papīra turzas situāciju neatrisinātu, jo pircējam jāredz, kas iekšā,” domā I. Podziņa. Veikala īpašniecei grūti iztēloties nākotni bez plastmasas iepakojuma, viņa vienīgi pieļauj, ka to ražos pēc iespējas ekoloģiskāku. 

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

▲TIEŠĀM VAIG? Ja savulaik tirdzniecības tīklam “Maxima” bija populārs sauklis “Maisiņš vaig?”, tagad pircēju uzrunā ar saukli “Maisiņš tiešām vaig?”, aicinot padomāt divreiz un piedāvājot alternatīvu.

IETEIKUMI

• Plāno ēdienkarti.

Pirms ej iepirkties:

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

• Apēd/iztērē to, kas tev jau ir.

• Veido iepirkumu sarakstu.

• Ņem līdzi auduma maisiņus un traukus.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

• Izvēlies, kur iepirkties.

Kā uzglabāt ēdienu, neizmantojot plastmasas maisiņus, plēves un citus dabai nedraudzīgus iepakojumus?

• Sīpolus un kartupeļus uzglabā grozā vai kastē un novieto to tumšā vietā (derēs arī papīra maisiņš). Taču atceries, ka vienā kastē tos labāk neuzglabāt.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

• Maizi ietin dvielītī un uzglabā koka maizes kastē.

• Iesāktiem produktiem (siers, avokado u. c.) vari izmantot vaska drāniņas.

• Graudaugus, makaronus, miltus u. c. uzglabā stikla burkās.

• Zaļumus (salātlapas, lociņus, dilles u. c.) uzglabā stikla burkās ar ūdeni (ledusskapī vai istabas temperatūrā).

• Burkānus un seleriju uzglabā ledusskapī traukā ar ūdeni (ūdeni regulāri nomaini).

• Neatvērtu avokado vari uzglabāt istabas temperatūrā papīra maisiņā.

• Ķiploku uzglabā vēsā, tumšā vietā.

• Tomātus nekad neliec ledusskapī, tos vislabāk novietot istabas temperatūrā.

• Ogas vislabāk uzglabāt lēzenā traukā vai papīra maisiņā ledusskapī, jo tām lielākoties nepatīk mitrums, taču atceries katru dienu paskatīties, vai maisiņu nevajag nomainīt, ja tas palicis mitrs.

• Ja zini, ka kaut ko neapēdīsi tuvākajā laikā, to droši vari sasaldēt un ēst vēlāk.

Publikācija sagatavota ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansiālo atbalstu. Par publikācijas saturu atbild SIA “Reģionālie mediji”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.