Aizkraukles novada domes pagājušā gada novembra sēdē bija iekļauts jautājums par valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru (VPVKAC) izveidi Zalves, Pilskalnes, Mazzalves un Klintaines pagastos.
Kā domniekiem skaidroja pašvaldības izpilddirektors Uldis Riekstiņš, šāds Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) piedāvājums bija jau martā. Tobrīd šķita, ka nav lielas vajadzības piedalīties šajā projektā. Novembra beigās bija saruna ar bibliotēku vadītājiem un šis jautājums tika vēlreiz pārrunāts. Bibliotēkās esot bijusi vēlme izveidot VPVKAC. Vēl viens iemesls, kāpēc šajās vietās būtu jāizveido VPVKAC, ir tas, kas dinamiski mainās teritoriju apsaimniekošana — samazinās pašvaldības esošo darbinieku klātbūtne. Viņu funkcija vairāk saistās ar teritorijas pieskatīšanu, darbu uzraudzīšanu. Lai iedzīvotāju rīcībā nebūtu tikai konkrētas dienas un laiks, kad valsts un pašvaldības pakalpojumus izmantot, to varētu izdarīt VPVKAC, kas būtu izvietoti bibliotēkās. Tad iedzīvotāji pakalpojumus vai konsultāciju varētu saņemt jebkurā laikā, izņemot brīvdienas, — kad uz vietas būs pakalpojumu centra vadītājs vai arī bibliotēkā. Domes lēmums ir nepieciešams, lai varētu iesaistīties ES projektā par finansējuma piešķiršanu. Finansējumā tiek iekļauta datortehnikas iegāde, kā arī remonta, aprīkojuma, ja nepieciešams, izdevumi. Summa, ko viena centra izveidei piešķir VARAM, ir 7500 eiro, 30% būtu jāiegulda pašvaldībai. Tā kā divās bibliotēkās jau ir labs remonts, no VARAM nebūtu jāņem visa summa, bet gan mazāka, līdz ar to arī pašvaldības finansējums būtu mazāks.
Vai VPVKAC tiks izveidoti Zalves, Pilskalnes, Mazzalves un Klintaines pagastos? Mazzalvē ir situācija, ka ir gan pakalpojumu centra vadītājs, gan lietvedis tikai vienam pagastam. Savukārt Pļaviņu apvienības pārvaldē bija iebildes par VPVKAC lietderību Klintaines pagastā. Klintaine ir tuvu Pļaviņu pilsētai, un no pilsētas uz pagastu kursē autobuss, līdz ar to valsts un pašvaldību pakalpojumus ērti saņemt Pļaviņās. Tad Klintaine būtu vienīgais pagasts novadā, kurā klientu centra nav.
Novada domes priekšsēdētāja vietnieks Dainis Vingris piebilda, ka pēc sarunām ar iedzīvotājiem secināts, ka valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros ir ne tikai iespēja saņemt valsts un pašvaldību pakalpojumus, bet ar darbinieku palīdzību nokārtot arī privātas lietas tiem cilvēkam, kam nav datora un piekļuves internetam, uz ko citiem deputātiem bija iebilde, ka tāpēc nav vajadzīgs klientu apkalpošanas centrs. Deputāts Aigars Lukss vēlējās zināt, kāda ir klientu apkalpošanas centru apmeklētība un cik tas turpmākajos gados varētu izmaksāt. Uldis Riekstiņš atbildēja, ka pakalpojumu ir maz un tie sarūk. To rāda arī datu apkopojums kaimiņos — Jēkabpils novadā, kur ik gadu tas krītas par 20-30%. Iemesls tam ir, ka arvien vairāk cilvēku apgūst digitālās prasmes. Izpilddirektors arī bilda, ka izmaksas īpaši nepalielināsies. Runājot par darbinieku algām, uz rīkojuma pamata par iepriekšējā gadā sniegto pakalpojumu apjomu uz gadu tiek noteikta piemaksa, kurai tiek izmantota valsts dotācijas nauda. Aigars Lukss arī piebilda, ka Klintaines gadījumā zināmā mērā var piekrist Pļaviņu apvienības vadītājam, jo Klintaine ir līdzās Pļaviņām un arī satiksme ir nodrošināta. Ja statistika krīt un pakalpojumi netiek izmantoti, vai klientu apkalpošanas centra izveide būtu īsti pamatota. Aigars Lukss piedāvāja atturēties no klientu apkalpošanas centra izveides šajā pagastā. Tomēr ieguvums no šī projekta būtu bibliotēku nodrošinājums ar jaunu datortehniku un citu aprīkojumu.
16 deputātiem balsojot par un vienam atturoties, lēmums par VPVKAC izveidi Klintaines, Mazzalves, Zalves un Pilskalnes pagastos tika pieņemts.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild laikraksts “Staburags.
Reklāma