Uzņēmuma birojs ir nozīmīga vieta, kurā ikdienā strādā visi vai vismaz daļa uzņēmuma darbinieku. Pat tad, ja saimnieciskās darbības veicējs strādā viens, arī viņam ir neliels birojs, kas iekārtots īrētās telpās vai kādā no mājokļa istabām. Lai darbs būtu pēc iespējas produktīvāks un nerastos nevēlams apdraudējums veselībai, ir būtiski, ka birojs ir iekārtots, ņemot vērā ergonomikas pamatlikumus. Tāpat ergonomiskā un patīkamā vidē paaugstinās darbinieku motivācija, apmierinātība un sasniegumi.
Darba devējam ir pienākums parūpēties par ergonomisku, drošu un pielāgotu darba vidi saviem darbiniekiem. Lai to izdarītu, nepieciešams ieguldīt naudas līdzekļus gan kvalitatīva tehniskā aprīkojuma, gan piemērotu mēbeļu iegādē, kā arī sakārtot apgaismes, apsildes, ventilācijas un citas sistēmas, jo arī tās atstāj būtisku ietekmi uz darbinieku veselību. Rakstā apkopoti svarīgākie aspekti, kam jāpievērš uzmanība, iekārtojot ergonomisku daba vidi birojā.
Ergonomika darbā ar datoru
Lielākā daļa birojā strādājošo daudzas stundas pavada tieši pie datora – stacionārā vai portatīvā. Un tieši šajā vietā nepieciešams īpaši parūpēties par ergonomikas principu ievērošanu, lai izvairītos no muguras sāpēm, asinsrites traucējumiem, noguruma, kaitējuma acu veselībai un citiem negatīviem faktoriem, kurus var veicināt ilgstoša strādāšana pie datora vidē, kas nav tam atbilstoši iekārtota. Attiecībā uz datortehniku, jāņem vērā, ka:
- displeja leņķim un novietojumam jābūt regulējamam;
- displejam jāatrodas komfortablā attālumā, kas ir 50–70 cm;
- īpaši jāpadomā par ergonomisku tastatūru un peli;
- tastatūras simboliem jābūt kontrastainiem un labi salasāmiem;
- jānoregulē acīm saudzīgs ekrāna spilgtums un kontrasts;
- apkārt datoram ieteicams uzturēt pēc iespējas tukšāku virsmu.
Ļoti būtisks ir arī datora novietojums telpā. Jāpārliecinās, ka uz ekrāna nav atspīdums no loga, mēbeļu virsmām, lampām un citiem objektiem, kas traucētu darbu un nogurdinātu acis. Šo problēmu var novērst, izmainot mēbeļu un datoru novietojumu telpā.
Regulējams un pielāgojams inventārs
Darbs pie datora un ergonomiska vide nav iedomājama bez kvalitatīva datorkrēsla un galda. Vislabāk, ja tās ir mēbeles, kurām var regulēt augstumu, slīpumu un citus parametrus, kas ļauj pielāgoties katra darbinieka individuālajām vajadzībām, nodrošinot ērtu un patīkamu daba vietu. Datorkrēslam vajadzētu būt polsterētam, ar ritentiņiem, roku balstiem. Visi šie parametri ļaus noregulēt mēbeles tādās pozīcijās, lai nodrošinātu atbilstošu skata pozīciju uz ekrānu un stabilu atbalstu visām ķermeņa zonām.
Šobrīd īpašu aktualitāti ieguvuši arī tā saucamie stāvgaldi vai galdi, kuriem var mainīt pozīciju no standarta uz stāvus režīmu. Ierīkojot ofisā šādus galdus, iespējams uzlabot darbinieku ikdienu un nodrošināt iespēju dienas laikā mainīt pozīciju. Tas ļauj atslogot kājas, uzlabo asinsriti un arī koncentrēšanās spējas.
Ergonomisks papildaprīkojums
Lai biroja vidi padarītu vēl ergonomiskāku, ērtāku un darbam motivējošāku, iespējams izmantot arī dažādus papildu rīkus un inventāru, kas palīdz pielāgot ierīces un mēbeles, kā arī nodrošina ķermenim atslodzi un atbalstu. Tie var būt akustiskie paneļi un skaņas absorbenti, kas mazina apkārtējo trokšņu ietekmi. Īpaši noderīgi tie ir atvērtā tipa birojos. Noderīgi būs arī monitoru stendi, dokumentu turētāji, portatīvo datoru rokas un stendi, kas ļaus izveidot pārskatāmu un ērtu darba vidi ikvienam. Arī kāju atbalsti un stāvēšanas paklāji būtiski uzlabos ikdienas komfortu un novērsīs riskus veselībai.
Pareizs un regulējams apgaismojums
Birojā ieteicams kombinēt dažādus apgaismojuma veidus, lai tos varētu regulēt un pielāgot katra darbinieka vajadzībām, atrašanās vietai telpā, kā arī veicamajam uzdevumam. Telpā nepieciešams neuzkrītošs griestu apgaismojums, kā arī galda lampas un, iespējams, arī citi apgaismes objekti, ja darba specifika to prasa. Optimāls gaismas līmenis telpā, kur darbinieki strādā ar datoru, ir 300–500 luksi. Darbam ar datoru ieteicams izvēlēties lokalizētu apgaismojumu, lai paaugstinātu apgaismojuma līmeni konkrētā telpas daļā un gaisma kristu tieši no augšas, novēršot atspīdumu. Vislabāk izvēlēties dienas gaismas spuldzes, kas acīm ir vispiemērotākās ilgstošam darbam telpā.
Veselīgs mikroklimats telpā
Domājot par ergonomiskas darba vides izveidi biroja telpās, nedrīkstētu aizmirst arī par tādiem faktoriem kā laba ventilācija, optimāls gaisa mitrums un gaisa temperatūra. Jāpārliecinās, ka darbinieki necieš no caurvēja, putekļiem, kaitīgām vielām, nevēlamiem aromātiem, trokšņiem un citiem faktoriem, kas var pasliktināt veselību, labsajūtu un ietekmēt darba produktivitāti. Bieži vien šādu jautājumu risināšana konkrētā telpā ir dārga un pat bezjēdzīga, ja problēmas skar visu ēku. Tāpēc labi jāapdomā, kādā objektā ierīkot biroju. It īpaši, ja telpas tiek pirktas, nevis īrētas.
Aizdevums.lv – finansējums saimnieciskās darbības veicējiem
Maziem un vidējiem uzņēmumiem un saimnieciskās darbības veicējiem ergonomiskas un mūsdienīgas biroja telpas iekārtošana var būt diezgan liels izaicinājums, jo vajadzīgas gan specifiskas zināšanas par ergonomiku, gan finanšu līdzekļi atbilstoša aprīkojuma iegādei.
Ja ar zināšanām var palīdzēt ergonomikas un darba vides speciālisti, tad finansējumu nodrošinās Aizdevums.lv, kas Latvijas tirgū veiksmīgi strādā jau vairāk nekā 20 gadus, piedāvājot finanšu pakalpojumus uzņēmumiem un saimnieciskās darbības veicējiem. Aizdevums.lv uzņēmumiem piedāvā iespēju aizdevumu apgrozāmo līdzekļu apjoma palielināšanai, IT un citas elektrotehnikas iegādei, biroja labiekārtošanai, pamatlīdzekļu iegādei un citiem mērķiem, bet saimnieciskās darbības veicējiem ir pieejams naudas kredīts.
Noskaidrojiet sev tuvākās Aizdevums.lv klientu nodaļas atrašanās vietu šeit.
Reklāma