Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Izklaides parka īpašnieki atvēruši kafejnīcu Skrīveros. Sapnis par “Amerikāņu kalniņiem” joprojām nepiepildīts

MĀRTIŅŠ BREZAUCKIS, kafejnīcas “MYcafe” un atrakciju parka “Avārijas Brigāde” īpašnieks. Foto no “ABpark”

Skrīveros no pagājušā gada septembra darbojas kafejnīca “MYcafe”. Tajā gatavotos ēdienus jau iecienījuši netālu esošās Skrīveru vidusskolas jaunieši, skrīverieši un viesi. Kafejnīcas īpašnieks ir Igors Švāns un Mārtiņš Brezauckis. Viņiem pieder labi zināmais “ABpark” jeb izklaides parks “Avārijas brigāde” Ogres novada Lēdmanes pagastā. Uzņēmuma juridiskais nosaukums ir SIA “Latvian amusement agency”. Sarunā ar vienu no īpašniekiem, Mārtiņu, bija vēlme uzzināt, kas pamudināja atvērt kafejnīcu, kā arī par uzņēmēju plāniem saistībā ar izklaides parku.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Startē ar gadiem slīpētu ēdienkarti

Lielvārdietis Mārtiņš Brezauckis stāsta, ka doma atvērt ēdināšanas vietu ārpus atrakciju parka bijusi jau aptuveni gadu pirms pagājušā gada septembra. Viens no iemesliem ir nepieciešamība ārpus vasaras sezonas nodarbināt parka kafejnīcas pavārus un pārējo personālu. Līdz ar to uz jauno kafejnīcu pārcēlies “ABpark” ēdinātāju kolektīvs. Skrīveriešu gan tajā pašlaik neesot. Ir lēdmanieši un aizkrauklieši, kopā pieci darbinieki.

Par iespēju paēst ne reizi vien jautājuši parka klienti, kuri uz Lēdmani izklaidēties dodas laikā, kad tur esošā kafejnīca ir slēgta. Parkam, strādājot jau septiņus gadus, ēdienkarte ir labi noslīpēta, zināms, kas klientiem garšo. Tāpēc “MYcafe” iegādāties var pieprasītākos ēdienus no “ABpark” ēdienu klāsta. Kafejnīca ir netālu no Skrīveru vidusskolas un sortiments papildināts ar dažiem skolēnu iecienītiem ēdieniem, piemēram, pankūkām. Līdz ar to arī cenu līmeni nācies pieskaņot tādam, kurš “pa kabatai” skolēniem.

Mārtiņš teic, ka rūpīgi pētītas vietas tuvākajā apkārtnē, kuras būtu piemērotas kafejnīcai. Secināts, ka Lielvārdē ēdināšanas pakalpojumu sniedzēju jau ir daudz, tāpat arī Ogrē. Toties tuvāk atrakciju parkam tādas nebija. Skrīveru stacijas laukums bija ideāla vieta. Gadu iepriekš izklaides parka komanda iegādājās īpašumu, kurā kādu laiku jau darbojās kafejnīca. Remontēja to, nosiltināja un pagājušā gada 18. septembrī kafejnīca “MYcafe” vēra durvis apmeklētājiem. Nebija sarežģīti izvēlēties kafejnīcas vizuālo noformējumu. Tas pieskaņots jau esošajam “ABpark” logo.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vai ēdināšanas bizness Aizkraukles pusē joprojām ir dzīvotspējīgs? Mārtiņš saka, ka bez izklaides parka to noteikti neveidotu. “Tā man bija interesanta lieta, kuru izmēģināt, kā arī atrisināja darbinieku nodarbināšanu. Citādi pastāv risks, ka viņi var sameklēt darbu citviet,” stāsta kafejnīcas īpašnieks. “Ir tādi, kas pie mums strādā no parka atvēršanas dienas.”

Lietus neļāva nopelnīt attīstībai

Stāstot par izklaides parka darbību, Mārtiņš Brezauckis saka, ka pērn vēl nebija sasniegts tā sauktais pirmskovida jeb 2019. gada apmeklētāju skaits — ap 111 tūkstošiem. Pandēmijas vietā negatīvi ietekmēja pārmērīgais lietaino dienu skaits. Septiņu parka darbības gadu laikā pagājušais bija vislietainākais. Šādā laikā vietējie Latvijas apmeklēji, kā Mārtiņš saka, sēž mājās. Cerība vien uz ārzemniekiem, piemēram, igauņiem, kas atbraukuši speciāli uz šīm izklaidēm. Līdz ar to 2023. gadā parku apmeklēja ap 90 tūkstošiem cilvēku. Tie, kas neatbrauca, “iegrieza” attīstības plānā. Lai arī tas veidots ar rezervi, vairāk apmeklētāju nozīmētu vairāk naudas, ko investēt jaunās atrakcijās.

Lai gan arī pašlaik nevar sūdzēties par attīstības tempu. Ja pirmajā parka darbības gadā tā teritorija bija 19 ha liela, šobrīd apmeklētājiem pieejami 28 ha. Attīstībai 2022. gadā uzņēmums “Latvian amusement agency” Reģionālajā investīciju bankā paņēma 350 tūkstošus eiro lielu kredītu. Šo naudu investēja modernizācijā, kā arī izbūvēja ūdens atrakciju parku.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Īpašniekiem neesot plāni teritoriju paplašināt vēl vairāk. Mazs zemes gabals vēl rezervē ir, uz tā pašlaik atrodas automašīnu rezerves stāvvieta. Nākotnē tur varētu izvietot lielāku atrakciju. Kopš pagājušā rudens testa režīmā darbojas jaunākā — slīdošais tornis. Tas paceļas 25 metru augstumā, ļauj pārredzēt ne tikai visu parku, bet vēl plašāku apkārtni. Slīdošais tornis nerada brīvā kritiena efektu, drīzāk darbojas kā ātrgaitas lifts. Līdz šim darbojās līdzīgs tornis “Ķengurs”, kurš piemērots gados jaunākajiem apmeklētājiem.

MILJONU LIELAS INVESTĪCIJAS. Ūdens atrakcijas izklaides parkā “Avārijas Brigāde”. Foto no “ABpark”

Darbs ar vairākiem bonusiem

Stāstot par izklaides parka personālu, Mārtiņš Brezauckis saka, ka aktīvajā sezonā parkā nodarbināti ap 160 cilvēku. Pilnu slodzi 2022. gadā te strādāja 73 cilvēki. Ziemā darbs ir ap 20 cilvēkiem. Pašlaik viena no problēmām ir darbinieku nokļūšana līdz parkam. To gan atrisināja, slēdzot ārpakalpojuma līgumu ar firmu, kurai ir pasažieru autobuss. Tā maršruts pieskaņots vilcienu satiksmei, sākas no Jumpravas, dodas uz Lielvārdi, Ķegumu.

Mārtiņš saka, ka vēl pirmajā darbības gadā cilvēki varēja uz darbu un atpakaļ mājās nokļūt ar sabiedrisko transportu. Vēlāk maršruti diemžēl mainīti. Pagājušajā gadā pirms sezonas sākuma meklēti darbinieki, atrasti piemēroti, bet vienīgais iemesls, kādēļ nācās atteikt, ir pārāk ilgs ceļā pavadītais laiks — aptuveni divas stundas.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vasarā līdztekus pastāvīgajiem darbiniekiem nodarbina jauniešus. Darbā pieņem sākot no 17 gadu vecuma, kā palīgstrādniekus arī no 16 gadiem. Runājot par atalgojumu, parka īpašnieks saka, ka šāda veida sezonas darbiniekiem, kurus principā apmāca “no nulles”, reģiona mērogā šeit ir visaugstākās algas. Turklāt darbam ir vairāki papildu ieguvumi. Pirmkārt, darbs visu dienu svaigā gaisā, kā arī iespēja mācīties komunicēt, jo ikdienā jāapkalpo liels skaits apmeklētāju. Darbinieki — jaunieši arī savā starpā atrod kopīgas intereses, sadraudzējas.

Pamet ar asarām acīs

Atceroties parka darbības pirmsākumus, Mārtiņš stāsta, ka nācās mainīt sabiedrības priekšstatus par to, kas ir atrakciju parks. Līdz tam lielākajai daļai bija aizspriedums, ka atrakcijas — tas ir tikai bērniem. Tomēr “ABpark” lielākais vairums piemērots izklaidēm gan mazajiem, gan lielajiem. No bērna pieskatīšanas pasākuma tas pārvēršas par kopīgu jautrību. Dažkārt dzirdēts, ka ieejas biļetes ir dārgas, lai gan, skatoties uz piedāvājamu, ko par šo cenu var iegūt, tā ir ļoti pieņemama. Salīdzinot līdzīgu atrakciju parku cenas citviet, kur jāmaksā par katru izklaidi, nevis var iegādāties komplekso biļeti, tad par “Avārijas brigādes” parka biļeti varētu izmantot tikai četras — piecas. To, ka bērniem šeit patīk, var novērtēt, kad parks vakarā veras ciet. Daži to pamet ar asarām acīs, jo laika bija par maz. Te noder sezonas abonements. Apmeklējot parku vismaz trīs reizes sezonā, tas atmaksājas. Turklāt to var izmantot arī dienās, kad šeit notiek koncerti.

Kāpēc parkam izvēlēts latviešu multfilmas “Avārijas brigāde” nosaukums? Mārtiņš saka, ka šīs multfilmas tēli bērnu vidū ir visatpazīstamākie. Pirms tam testējuši potenciālo parka publiku, piedalījušies dažādos pilsētas svētkos, tajā skaitā Aizkrauklē, un tajos lēmums par labu šiem tēliem apstiprinājies. Par multfilmas nosaukuma izmantošanu ar tās radītājiem noslēgts licences līgums.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Uzņēmējs ir nodokļu administrators

Kādu parka saimnieki redz tā nākotni? Skatoties līdzīgu atrakcijas vietu darbību, redzams, ka tādu mūžs ir vismaz 50 gadu. Tehnikai mūžs ir ilgs, jānomaina tikai nokalpojušie mezgli, pareizi jāuztur. Sapnis par “Amerikāņu kalniņu” atrakciju parka īpašniekiem ir kopš atvēršanas. Laikam ejot, to cena nemitīgi kāpj, un ir kā divus soļus priekšā “ABpark” īpašnieku iespējām. Viena šāda investīcija ir vairāk nekā miljons eiro. Atpelnīt to varētu, ja parka klientiem liktu maksāt atsevišķi par katru atrakciju, bet no principa “viena biļete visam” pagaidām negrib atkāpties.

Ieskicējot reālākus plānus, nākotnē iecerēts līdzās parkam uzbūvēt SPA zonu, ar viesnīcu un restorānu. Zeme ir jau īpašumā, atliek vien iegūt līdzekļus.

Kopumā par biznesa vidi Latvijā “ABpark” saimnieks saka — nodokļi ir tādi, kādi ir, un, patiesībā tos atnes klients, pērkot pakalpojumu, preci, vai parka gadījumā biļeti. Uzņēmējs ir tikai kā nodokļa administrators. Tomēr ir uzņēmumi, kuri nav solidāri, nemaksā nodokļus. Viņi var piedāvāt zemāku cenu, bet tas nav godīgi pret pārējiem, līdz ar to strādāt grūtāk. Pēc idejas, ja visi maksātu nodokļus, nebūtu starpības, cik lieli tie ir. Tev tikai jāizkalkulē sava pakalpojuma cena un jāpievieno nodoklis. Kā katrs liels uzņēmums, arī “ABpark” darbu dod apkārtnē esošajiem. Regulāri izmanto gan privātpersonu, gan uzņēmumu piedāvātos šūšanas, teritorijas uzkopšanas, metināšanas un citus pakalpojumus. Sadarbība izveidojusies ar uzņēmumu “Dailas konditoreja” Lēdmanē. 

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par materiāla saturu atbild laikraksts “Staburags”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.