Aizkrauklē, Dārza ielas malā, netālu no krustojuma ar Enerģētiķu ielu, jau vairākus mēnešus stāv pamesta automašīna — brūngana Opel Frontera. Kā oriģināla pilsētas vizītkarte. Laika gaitā auto pazaudējis abus labās puses riteņus. Aiz priekšējā stikla iekšpusē tam ielikta papīra lapa, uz kuras rakstīts “Nopirkšu jūsu auto” un telefona numurs. Šobrīd auto nevienam netraucē, un stāvēt šajā vietā ceļa zīme neliedz.
Kad uzkritīs sniegs, vajadzēs tīrīt ielu, tad gan opelis apdraudēs satiksmes drošību, jo šajā vietā veidosies kupena, gājēji būs spiesti to apiet pa ceļa braucamo daļu.
Vai teju par lūzni kļuvušo spēkratu var kāds aizvākt? Vispirms jautāju Aizkraukles novada pašvaldības policijai. Tās priekšniece Anita Ozola stāsta, ka nesen sākta administratīvā lietvedība un tuvākajā laikā novada Administratīvā komisija izskatīs jautājumu par soda piemērošanu automašīnas īpašniekam. Viņa arī teic, ka pašvaldības pienākumos neietilpst autoevakuatora izsaukšana un transportlīdzekļa aizvākšana. Ja ceļu satiksmes noteikumi šajā gadījumā nav pārkāpti, tad novada saistošie noteikumi gan — par ilgstošu stāvēšanu. Mašīnas logā redzamā uzlīme rāda, ka tehniskā apskate ir nederīga, un, pamatojoties uz to, pašvaldības policija sākusi administratīvo lietvedību. Tas gan nenozīmē, ka automašīnu kāds aizvāks. Teorētiski īpašnieks sodu var samaksāt, bet par mantu nelikties ne zinis.
Situāciju sarežģī tas, ka auto īpašnieks ir no Gulbenes. Aizkraukles pašvaldības policija sazinājusies ar turienes kolēģiem, lūgusi noskaidrot, vai īpašnieks dzīvo deklarētajā dzīvesvietā. Atbilde bijusi noraidoša. Aizkraukles pašvaldība uz šo adresi gan sūtījusi vairākas brīdinājuma vēstules. Telefonsarunā ar auto īpašnieku noskaidrots, ka viņam neesot naudas, par ko braucamo pārvietot. Tiklīdz tāda būšot, auto aizvākšot. Tā kā spēkrats ir bez derīgas tehniskās apskates, runa var būt tikai par transportēšanu ar autoevakuatoru.
Bezspēcīga šādā situācijā esot arī Valsts policija. Zemgales reģiona pārvaldes
vecākā speciāliste Dace Kalniņa teic — lai policija kaut ko varētu sākt, jābūt ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumam vai jāapdraud ceļu satiksmes drošība. Konkrētajā gadījumā nav neviena no šiem priekšnosacījumiem.
Kādi ir vienkāršākie risinājumi? Mašīnas saimniekam sazināties ar metāla uzpircējiem un palūgt to savākt. Turklāt arī nedaudz nopelnīt — ap 250 eiro. Šobrīd tirgus vērtība Opel Frontera, ražotām 1997.— 2004. gadā, ir no 2000 līdz 3500 eiro.
Neesmu jurists, bet, manuprāt, Ministru kabineta noteikumi Nr.,767 šo situāciju risina konkrēti. Noteikumu par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa 4. punkts vēsta: “Transportlīdzekli atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa, ja tas novietots stāvēšanai uz ceļa un netiek izmantots ilgāk par pašvaldības noteikto laiku, bet ne mazāk par 45 diennaktīm, ko apliecina brīdinājuma uzlīme uz transportlīdzekļa. Tas novietots stāvēšanai uz ceļa, netiek izmantots ilgāk par 15 diennaktīm, ko apliecina brīdinājuma uzlīme uz transportlīdzekļa, un transportlīdzeklim nav veikta valsts tehniskā apskate.
Ja ir iespējams noskaidrot transportlīdzekļa īpašnieku, atkarībā no situācijas no 24 stundu līdz 15 dienu laikā pēc uzlīmes piestiprināšanas nosūta īpašniekam brīdinājumu, ka transportlīdzeklis tiks atzīts par ilgstoši atstātu uz ceļa un pārvietots uz speciālu stāvvietu.”
Foto: 1-11/ opelis /
Vientuļa, nevienam nevajadzīga. Mašīna šajā vietā stāv jau kopš vasaras.
Reklāma