IESAKA IMANTS KAZIĻUNS, laikraksta “Staburags” reportieris
“Dona Paskvales” pirmizrāde uz Latvijas Nacionālās operas un baleta skatuves bija pasen — 2018. gada maijā. Man izdevība to skatīt bija šogad augustā. Ierasti necenšos lasīt citu skatītāju atsauksmes, bet šoreiz iemetu aci Operas mājaslapā. Starp daudzajām sajūsmas pilnajām bija pa kādai, kurā lasāms pārmetums par izrādes laikā pārāk daudz izmantoto video. Šie komentāri mani ieintriģēja pašam pārliecināties — ir vai nav par daudz kustīgo bilžu. Kā vairums klasisko lugu, arī šī tapusi sen. Pirms 179 gadiem pirmizrāde notika Parīzē. Lai arī, no vienas puses, būtu aizraujoši skatīt to mūsdienās tieši tādā izpildījumā kā teju pirms 200 gadiem, jāapzinās, ka šodienas cilvēks pieradis pie lielākas dinamikas, sižeta spraiguma, košām krāsām. Modernās tehnoloģijas ienāk ik vienā ikdienas aspektā, tajā skaitā operā. Mana atziņa — video šajā izrādē brīžiem kā zemtekstā runā kopā ar māksliniekiem, parāda vēl vienu sižeta dimensiju.
Izrāde “Dons Paskvale” sākas ar skatu, kur dīvānā aizmidzis galvenais varonis — dons Paskvale. Viņa sapnis attēlots kā lidojums mākoņos, ko savukārt panāk ar caurspīdīga auduma nolaišanu priekškara vietā un uz tā projicējot video. Rodas trīsdimensionāls efekts, un arī skatītājs var pabūt Paskvales sapnī. Izrādes laikā visos trīs cēlienos video tiešām ir, tā teikt, ik uz soļa. Pie tā izveidošanas strādājuši trīs profesionāļi, starptautiski zināmi videomākslinieki. Līdz ar to veikums ir baudāms, iekļaujas kopējā lugas tēlā un nebūt netraucē. Lugas sižets, kā jau operā, nav dziļš un pārdomas raisošs. Dons Paskvale ir bagāts vīrs gados. Nodomājis apprecēt gados jaunu sievieti, bet diemžēl tiek apkrāpts, viņam “iesmērē” aktrisi, kura tēlo nevainīgu dvēseli, līdz tiek sievas kārtā. Lugas izskaņā skatītājs gūst tādu kā mācību — sak, nelec, veci, uz jaunām meitām, sēdi mājās, pārdomā dzīvi! Mūsdienās šāda 19. gadsimta morāle liekas atbaidoša un smieklīga vienlaikus. Vai redzētais man deva lielu emocionālu pacēlumu? Atzīšos, ka nē, bet bija interesanti skatīt šo jauno operas pasniegšanas veidu. Nenoliedzami lieliska ir komponista Gaetāno Doniceti mūzika, un melomāniem tās dēļ vien ir vērts doties uz Operas namu. Līdz nākamajai izrādei gan jāgaida prāvs laiciņš. Operas mājaslapā vēl nebija ievietots nākamās izrādes datums, bet, sazinoties ar administrāciju, noskaidroju, ka tā būs 27. novembrī pulksten 19.
Vēl kāda atziņa — varbūt nav jācenšas izsekot līdzi katram uz skatuves izskanējušajam vārdam, lietojot mobilo aplikāciju “Opera titri”. Pietiek ar satura izlasīšanu pirms izrādes mājaslapā opera.lv.
Reklāma