Vakar bija 11. diena, kā pasažieru pārvadājumus Aizkraukles novadā veic uzņēmums “Liepājas autobusu parks”. Vēl svētdien autobusu šoferīšu trūkuma dēļ uzņēmums nevarēja izpildīt divus reisus Aizkraukles pusē — Kurmene—Rīga un Rīga—Kurmene. Toties Ogres novadā vakar bija seši neizpildīti reisi. Pagājušajā nedēļā maršrutu pasūtītājs “Autotransporta direkcija” rīkoja Sabiedriskās transporta padomes ārkārtas sēdi, kurā skatīja jautājumu par “Liepājas autobusu parka” nespēju izpildīt visus paredzētos reisus. Sākta arī sistemātisko pārkāpumu uzskaites procedūra, kas var novest pie līguma pārtraukšanas, ja uzņēmums netiks galā ar šo problēmu.
Par to, kāda turpmāk būs situācijā iesaistīto pušu rīcība, lai nepieļautu līdzīgu gadījumu atkārtošanos nākotnē, “Staburags” jautāja Satiksmes ministrijai. Uz jautājumiem atbildes sniedza ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Baiba Gulbe.
— Vai pieredze ar “Liepājas autobusu parku” (LAP) liks pārskatīt savstarpējos līgumus starp Autotransporta direkciju (ATD) un pārvadātājiem? Kādus punktus tajā vajadzētu iekļaut, lai nepieļautu situāciju, kad pārvadātājs ilgstoši var mānīties, maldināt?
— Šobrīd savstarpējās attiecības starp sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju (pārvadātāju) un ATD pamatā regulē iepirkuma līgumi, kuri noslēgti, pamatojoties uz Publisko iepirkumu likumu. Līdz ar to pamata līguma nosacījumi var tikt pārskatīti, ievērojot publisko iepirkumu likumu normatīvos aktus. Vienlaikus ATD noteikti izmantos iespējas pārskatīt tos līguma nosacījumus, ko pieļauj normatīvie akti, primāri pievēršot uzmanību pasažieru tiesību aktualizēšanai un soda sankcijām.
— Vai pārskatīs un labos konkursa noteikumus, pēc kuriem izvēlas labāko pasažieru pārvadātāju? Vai primārā funkcija nav pārvadājumu nodrošināšana, bet sekundārā — dabai draudzīgi autobusu dzinēji?
— ATD, ņemot vērā šī brīža pieredzi, nākamajos iepirkumos pārskatīs iepirkuma līgumos iekļauto sodu sankciju apmēru, lai tas būtu motivējošs un atturētu no līguma nosacījumu pārkāpšanas. Tāpat noteikti izskatīs iespēju paredzēt konkursa dokumentācijā nosacījumu, ka uzņēmums, ar kuru tiek lauzts līgums, nevarēs vismaz nākamajā iepirkumā iegūt līgumu. Vienlaikus tiks izstrādāta un Sabiedriskā transporta padomē apstiprināta kārtība par ATD rīcību ārkārtas situācijās, kas būtu attiecināma ne tikai uz gadījumiem, kāds ir ar LAP, bet vispārīgi attiecināma uz jebkuriem pārrāvumiem reisu izpildē. Tāpat, Satiksmes ministrijai sadarbojoties ar ATD, tiks pastiprināts jautājums par pasažieru tiesībām un to ievērošanu.
Runājot par videi draudzīgu autobusu dzinēju izvēli, jāatzīmē, ka tādas prasības šobrīd jau ir iestrādātas Publisko iepirkumu likumā un ir obligātas jebkuram pasūtītājam, kas veic publiskos iepirkumus. Eiropas Komisija jau 2017. gadā nāca klajā ar Mobilitātes pakotni II, kurā bija virkne iniciatīvu, kas bija saistītas ar zemu emisiju mobilitāti. Priekšlikumu vispārējais mērķis bija palielināt “tīro”, t. i., mazemisiju un nulles emisiju (bezemisijas), transportlīdzekļu skaitu publiskajos iepirkumos, tā sniedzot ieguldījumu kopējo transporta radīto emisiju samazināšanā, konkurētspējas palielināšanā un transporta nozares izaugsmē.
— Gadījumā, ja LAP šīs nedēļas laikā nespēs sameklēt autobusu šoferus, ja līgums ar LAP būs lauzts, kas un kad Aizkraukles novadā nodrošinās pasažieru pārvadājumus?
— Jebkura līguma laušana ir galējais solis, un tas ir sperams, detalizēti izvērtējot visus faktiskos un tiesiskos apstākļus, kā arī jāievērtē samērīguma princips. Šobrīd ar Sabiedriskā transporta padomes lēmumu LAP ir iedots laiks līdz 15. jūlijam, kurā uzņēmumam jāsakārto visa saimniecība, lai turpmāk spētu izpildīt uzņemtās saistības pilnā apjomā. Ja uzņēmums nespēs to izdarīt Sabiedriskā transporta padomes noteiktajā termiņā un reisu neizpilde būs joprojām saistīta ar uzņēmuma nespēju organizēt uzņēmumā darbību, pastāv pamatotas iespējas sākt noslēgtā iepirkuma līguma laušanas procedūru, ievērojot līgumā noteikto kārtību.
Vienlaikus jāatzīmē, ka ATD dara visu iespējamo, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību vai vismaz mazinātu iespējamo pakalpojuma pārrāvumu. Tāpat ATD izmantos visus tai normatīvajos aktos noteiktos “instrumentus”, lai tiktu nodrošināta sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktība visos maršrutos, un jau šobrīd apzina citu pakalpojumu sniedzēju iespējas un kapacitāti sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus, tostarp arī Aizkraukles novadā.
— Cik liels ir piemērotais (nevis līgumā paredzētais) sods LAP par līguma prasību nepildīšanu?
— Šobrīd saskaņā ar noslēgtā līguma nosacījumiem ir piemērots līgumsods 500 eiro apmērā par reisu neizpildi. Maksājums jāveic mēneša laikā vai arī tas tiks ieturēts no uzņēmuma izmaksājamajiem avansa maksājumiem. Vienlaikus “Liepājas autobusu parkam” ir jāsedz visi pamatoti pasažieru zaudējumi, kas saistīti ar reisu neizpildi, jāatgriež nauda par iegādātām biļetēm.
— Vai pieļaujat iespēju, ka Latvijā sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedz kāds Lietuvas vai Igaunijas uzņēmums?
— Tādas iespējas jau ir tagad, un, lai arī ATD rīkotajos konkursos pamatā piedalās uzņēmumi no Latvijas, konkursos saņemti pieteikumi arī no Lietuvas un Igaunijas uzņēmumiem. Lotē “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” pakalpojumu sniedz SIA “Tukuma Auto”, kurš faktiski pieder Igaunijā reģistrētai uzņēmumu grupai.
Reklāma