
Šodien stājas spēkā jauni noteikumi, kas ierobežo alkohola tirdzniecību un reklāmu. Stingrāko ierobežojumu mērķis ir mazināt alkohola patēriņu Latvijā. Kā tas ietekmē tirdzniecības vietas Aizkrauklē un valstī kopumā, un ko par to saka tirgotāji, plašāk varēsiet lasīt nākamajā avīzes numurā.
Līdz šo noteikumu pieņemšanai bijām viena no dzerošākajām valstīm Eiropā. 2023. gadā alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju bijis 11,7 litri gadā, pērn 12 litri. “Šie skaitļi nav tikai sausa statistika — tie atspoguļo ļoti reālas sekas kā pāragru mirstību, hroniskas saslimšanas, traģēdijas ģimenēs un pieaugošu slogu veselības aprūpes sistēmai un citām jomām. Tirdzniecības laika saīsināšana, reklāmas un mārketinga ierobežojumi — šīs aktivitātes ir balstītas starptautiskos pierādījumos un jau apliecinājuši efektivitāti citās valstīs,” vēsta Veselības ministrijas speciālisti. Tagad būsim vieni no tiem, kuri visstingrāk ierobežo šo jomu.
Par to, ka viena no Veselības ministrijas prioritātēm ir veselīga dzīvesveida veicināšana, veselības ministrs Hosams Abu Meri mums — reģionālās preses žurnālistiem — stāstīja jau pagājušā gada februārī. Ministrija bija izvirzījusi mērķi stingrāk vērsties pret pīpmaņiem un alkohola lietotājiem. Nu pagājis vairāk nekā gads un daļa ierobežojumu stājušies spēkā. Ne visi, par kuriem ministrs klāstīja pirms gada, jo lobijs tabakas un alkohola nozarē ir ļoti spēcīgs. Priekšlikumi nepārdot alkoholu degvielas uzpildes stacijās un ļaut to iegādāties personām tikai no 20 gadu vecuma palikuši ārpus ierobežojumiem. Tāpat sākumā bija iecere svētdienās ļaut alkoholu pārdot tikai līdz trijiem pēcpusdienā, kā tas ir arī Lietuvā. Tomēr beigās panākta vienošanās, ka svētdienās to varēs pārdot līdz sešiem. Tas esot kompromiss, kādu izdevies panākt visām iesaistītajām pusēm vienojoties. Lielie tirgotāji gan īpašu satraukumu par ierobežojumiem nepauž, piebilstot, ka lielveikalos pirktākā prece tomēr ir pārtikas produkti. Lielākas bažas paudusi Latvijas Tirgotāju asociācija par to, ka stingrāki ierobežojumi negatīvi ietekmēs mazos tirgotājus. Izskanēja pat tāds teikums — ko nu mazie lauku veikali darīs stundās, kad nedrīkstēs pārdot alkoholu. Veikals būs jāslēdz ciet. Domāju, ka nevajag pārspīlēt. Vai tad cilvēki vakarā uz veikalu iet tikai pēc grādīgā?
Visas lielākās pārmaiņas Latvijā vienmēr tiek uztvertas kā milzu traģēdija un tiek sacelta vētra ūdensglāzē. Ar laiku viss pierims, cilvēki pielāgosies un turpinās ierasto dzīvi, vien rūpīgāk plānojot iepirkšanos.
Reklāma