2002. gads bijis slikts visai Eiropas autoindustrijai, taču daži auto krituši nežēlastībā.
2002. gads bijis slikts visai Eiropas autoindustrijai, taču daži auto krituši nežēlastībā. Visbezcerīgākais auto no visiem Eiropā nopērkamajiem izrādījies “Fiat Multipla”.
Tas gan arī nav nekāds pārsteigums, jo automobiļa savādais dizains var iepatikties reti kuram. Ārējo nepievilcību vāji kompensē automobiļa ietilpība un ergonomiskie plusi, kuru “Multiplai” ir diezgan daudz. Tomēr 2002. gada 11 mēnešos nopirkti tikai 28708 automobiļi, par 38,8% mazāk nekā 2001. gada 11 mēnešos (46925).
Kā apgalvo “Automotive News”, kas veicis šo pētījumu, Rietumeiropas pircēji masveidā zaudējot interesi par lielās klases sedaniem. Tas noticis arī ar “Peugeot 607”, kura tirdzniecības apjomi kritušies par 32,8% (no 32138 līdz 21608). 1996. gadā izlaistais un 2000. gadā modernizētais rodsters “Mercedes SLK” ir gada neveiksminieks nr. 3 — mīnus 26,9% (no 26137 līdz 19113). Latvijā “SLK” joprojām ir maz, jauni šogad reģistrēti tikai trīs.
Par “Toyota Avensis” 26,4% kritumu (no 98605 līdz 72569) vispār nav ko brīnīties, drīzāk jābrīnās, ka “Toyota” spējusi izgatavot tik krietnu automobili, kurš turas vidējā klasē kopš 1997. gada. Ja vajadzīgs labs dienesta auto un nav sevišķu ambīciju tā modeļa gada un izskata dēļ, nav nekā labāka un kvalitatīvāka par “Avensis”. Latvijā tā domā 85 pircēji, tāpēc tā ir piektā savā klasē.
“Audi A2” (—23,6%, no 48894 līdz 37359) tā arī nesasniedza gaidīto pircēju vilni, jo ir salīdzinoši dārgs, turklāt ar benzīna dzinējiem ražotāja piesolītais mazais degvielas patēriņš iespējams tikai bezsvara stāvoklī. Dīzeļmotora cena padara “A2” vēl nesasniedzamāku plašai auditorijai. Tomēr Latvijā šogad reģistrēti pieci jauni alumīnija mazauto, tajā skaitā viens “Karūna” šokolādes loterijai. Ja ēdīsiet tik daudz saldumu, lai noteikti laimētu “A2”, pēc tam netiksiet tajā iekšā, jo “Audi” nav lielāki saloni.
“BMW” 5. sērija (—18,4%, no 113860 līdz 92931) ir izcils auto visādā ziņā, izņemot cenu un iespēju Latvijā “apkopties” pieņemamā autoservisā. Tomēr jaunais modelis vairs nav aiz kalniem, bet vecais piedzīvo nelielu krīzi. Jaunās paaudzes modeļa aizkavētā ierašanās novedusi pie tā, ka mūsu topā “BMW” ir rekordists, jo pašreizējais modelis izlaists 1995. gadā un pēc tam tikai modernizēts. Latvijā šogad reģistrēti tikai 25 jauni “piektie”, taču — cik ir “gadīgu” un mazliet vecāku…
Visu to pašu, izņemot aizrādījumus par augstu cenu un servisu, var attiecināt arī uz “Volkswagen Passat” (—14,9%, no 313160 līdz 266447), kurš arī ir gana vecs modelis un pāris reižu modernizēts. Nākamais “Passat” būs līdzīgs samazinātam “Phaeton”, ja tā, tad laikam jau būs megapopulārs. Ar 131 mašīnu tas vidējā klasē atdevis vadību jaunajam “Renault Laguna II” modelim, un tas ir loģiski.
Krietni lielākās “ziepēs” ir “Ford Mondeo” (—14,2%, no 270182 līdz 231860), kuram vēl ilgi jāgaida līdz modeļu maiņai, jo šis ir tikai divus gadus vecs. Automobilim nav ne vainas, sevišķi salīdzinot ar veco “Mondeo”. Tradicionālie šīs klases auto pircēji pēdējā laikā izvēlas minivenus, “parketa džipus” un citus jaukta tipa modeļus. Latvijā, kā jau parasti, modeli, kuru jaunu pārdeva vāji, tagad izķer.
Par “Renault Megane” (—11,6, no 265343 līdz 234523) komentāri ir lieki. Iepriekšējais modelis bija bezcerīgi novecojis ne tikai uz konkurentu, bet arī pats uz sava fona. Jaunais modelis jau ir pasludināts par gada auto 2003. No vadošajām vietā “Megane” sen izstumta arī Latvijā, tomēr simt automobiļu robeža būs pārsniegta.
Mazās klases bestsellers četrpadsmit valstīs “Opel Corsa” (no 435143 līdz 387413) kļuvis par kārtējo Ruselsheimas produktu, kas cieš no pārliecīga tradicionālisma un pārāk lielas un “Astrai” tuvas cenas. “Peugeot 206” graujošā ofensīva ir tikai puse nelaimes, jo dunci mugurā vācieši saņēmuši no ražotājiem, kuri agrāk šajā klasē nebija nekas, piemēram, “Honda” ar tās modeli “Jazz”.
Kopumā Rietumeiropas autotirgus piedzīvojis kritumu par 3,4%, jo 2002. gada janvārī — februārī pārdoti 14,3 miljoni automobiļu, bet 2001. gadā — 14,8 miljoni.
TV NET