Pirms desmit gadiem zināju: ja man kaut kur jāierodas precīzi, jābrauc ar vilcienu.
Pirms desmit gadiem zināju: ja man kaut kur jāierodas precīzi, jābrauc ar vilcienu. Arī finansiāli tas bija izdevīgi — biļete krietni lētāka nekā autobusā. Zināju, ka divreiz gadā ir jauns vilcienu saraksts un tā izmaiņas sliežu remonta dēļ ir rets gadījums.
Spriežot pēc pērn nopelnītās “Latvijas dzelzceļa” ģenerāldirektora Andra Zorgevica algas, viss desmitkārt uzlabojies — pasažieru un maršrutu skaits pieaudzis, bet biļešu cenas divreiz zemākas nekā autobusos. Tā tam teorētiski vajadzētu būt, jo vai tad valsts uzņēmuma vadītājam ne par ko maksātu gandrīz 100 tūkstošu latu gadā?
Taču patiesībā slēgti daudzi vilcienu maršruti, samazināti reisi, arī vagonu skaits. Iespējams, gada atskaites tik un tā ir spīdošas. Piemēram, pasažieru vilcienu nolietojuma koeficients ir ļoti mazs. Tas pēdējā laikā sevišķi viegli izdarāms — nu jau vairākus gadus ilgstošo remontu dēļ regulāri atceļ vai saīsina maršrutus. Tāpēc arī neizbrīna prognoze, ka ar esošo vilcienu sastāvu iztiksim vēl vismaz 10 gadu. Nesaprotami tikai, kāpēc nepieciešams drukāt vilcienu sarakstu, ja tas gandrīz katru nedēļu mainās!
Arī pie vilcienu kursēšanas laikiem vajadzētu likt aptuvenības zīmi, jo pēc to atiešanas, kā agrāk, vairs nevar noregulēt pulksteni. Regulāra kavēšanās kļuvusi par normu. Spriežot pēc ilgajiem remontiem, vilcieni drīz kursēs pa zelta sliedēm. Tikai nav zināms, vai pa tām brauks pasažieru vilcieni, jo jau sen konstatēts, ka viņus pārvadāt nav rentabli.
Kārtējo reizi par to pārliecinājos pagājušajā nedēļā, kad, apstākļu spiesta, gaidīju vilcienu uz Rīgu. Koknesē tas pienāca ar 15 minūšu nokavēšanos. Pa to laiku garām aizbrauca kravas vilciens ar teju 100 vagoniem. Tas bija naudu vedošs sastāvs, jo vagoni pilni kokmateriāliem. Iespējams, arī milzu mucas nebija tukšas. Tas laikam tāpēc, ka Zorgevica kungam dikti vajag naudu, jo, kā vēsta ziņu aģentūra LETA, neskatoties uz lielo algu, viņš ar kundzi “iegrābies” milzīgos parādos — katrs aizņēmies 100 tūkstošu latu.