Lietuvas aviokompānija “flyLAL – Lithuanian Airlines” (“flyLAL”) bankrotēs jau ziemā, laikrakstam “Biznes&Baltija” norādījis satiksmes ministrs Ainārs Šlesers (LPP/LC).
Atbildot uz jautājumu, kādi ir pēdējie jaunumi Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” un “flyLAL” strīdā, Šlesers sacījis: “Pēdējie jaunumi ir tādi – ziemā “flyLAL” bankrotēs. Nebūs aviokompānijas, nebūs problēmas. Bet mēs nolēmām avioreisus Lietuvā vairs neattīstīt. Viņiem pietiks ar 10-15. Un pienāks laiks, kad lietuvieši pieminēs tos laikus, kad “airBaltic” viņus apkalpoja pēc pilnas programmas.”
Ministrs atturējies procentuālā izteiksmē novērtēt iespēju, ka “flyLAL” bankrotēs.
Tomēr par to liecinot vairāki fakti, piemēram, Rīgas lidosta tiek attīstīta uz tranzīta reisu rēķina, kas netiek darīts Viļņā. Lietuvas vietējā aviopārvadājumu tirgū ir kritums. Jau iepriekš piedāvāts iegādāties “flyLAL”, bet Latvijas puse atteikusies, un lietuvieši nolēmuši “uztaisīt skandālu”, stāstījis satiksmes ministrs.
Viņš uzskata, ka “flyLAL” līdzšinējā darbība ir bijusi neprofesionāla. Sākotnēji aviokompānija nodarbojusies ar čarterreisiem, bet pēc tam sākusi arī regulāros reisus. Tomēr pieņemti dīvaini lēmumi, piemēram, ziemā atvērts maršruts uz Madridi.
Kā ziņots, “flyLAL” noraida Šlesera izteikumus, ka šī lidsabiedrība jau ziemā varētu bankrotēt, ja neatradīs jaunus investorus.
Kā paziņojis “flyLAL” ģenerāldirektors Vītauts Kaikaris, nopietnas problēmas esot tieši pašai aviokompānijai “airBaltic” – šā gada pirmajā pusē tā strādājusi ar 7,9 miljonu latu lieliem zaudējumiem, kompānija SAS no tās aiziet, būtiski samazināts lidojumu skaits, iesniegta prasība tiesā, kura nolēmusi arestēt “airBaltic” un Rīgas lidostas īpašumus 40 miljonu latu vērtībā, atsaukti lidojumi no Viļņas, tiek atlaisti darbinieki un maldināti pasažieri, kuri nopirkuši biļetes uz tiešajiem reisiem no Viļņas, bet tiek vesti caur Rīgu.
“Lidsabiedrība “airBaltic” mums piedāvājusi pārņemt viņu lidojumus no Lietuvas, bet, ņemot vērā viņu rezultātus, mums nav izdevīgi pārņemt viņu nerentablo darbību. Saņemot atvieglojumus no Latvijas valsts, lidsabiedrībai “airBaltic”, protams, ir izdevīgāki noteikumi attīstībai. Kā zināms, mēs uzskatām, ka tas ticis izmantots negodīgai konkurencei Lietuvā. Tomēr pat tas nav palīdzējis šai kompānijai iekarot Lietuvas pasažieru tirgu un strādāt ienesīgi,” apgalvojis uzņēmējs.
Kompānija “flyLAL” norādījusi, ka šogad tā palielinājusi pasažieru pārvadājumu apjomus par 70% un pārvadā aptuveni 35% visu pasažieru no Viļņas. Plānots, ka šogad kopumā tiks pārvadāts apmēram par 60% pasažieru vairāk nekā pērn. Lidsabiedrība gatavojas piedāvāt pasažieriem aizvien jaunus maršrutus un paplašināt elektronisko pakalpojumu klāstu.
Ziemas sezonā, tāpat kā citas aviokompānijas, ņemot vērā pasažieru vajadzības, “flyLAL” optimizējusi savu darbību, tomēr aicina pasažierus izmantot jaunus tiešos reisus no Viļņas uz Budapeštu un Madridi, bet nākamajā vasarā plāno piedāvāt vairāk jaunu maršrutu nekā aizvadītajā, apgalvojusi “flyLAL”.
Tā arī atgādina, ka aviācijas uzņēmumu grupa, pie kuras pieder “flyLAL”, izveidojusi Baltijas valstīs stiprāko aviācijas biznesa infrastruktūru – šīs grupas uzņēmumi iznomā lidmašīnas, veic lidaparātu tehnisko apkopi, apmāca apkalpes, nodarbojas ar ceļojumu pārdošanu; iecerēts būvēt arī “flyLAL” pasažieru termināli.
Oktobra sākumā “flyLAL” iesniedza prasību Viļņas tiesā pret “airBaltic” un Rīgas lidostu par iespējamiem konkurences pārkāpumiem, kas lietuviešiem esot radījuši 40 miljonu latu zaudējumus. Tiesa kā nodrošinājumu esot arestējusi “airBaltic” un Rīgas lidostas īpašumus, izņemot banku kontus, jo tas varētu traucēt uzņēmuma darbību.
“Tas viss ir saistīts ar “flyLAL” īpašnieku atrašanos bankrota priekšā un viņu milzīgajiem parādiem,” iepriekš sacīja Šlesers. “Mēs atteicāmies pārpirkt Lietuvas aviokompāniju, un sapratuši, ka neviens cits viņus vairs nepārpirks, viņi meklēja citas iespējas.”
Kā ziņots, turpinoties konfliktam ar “airBaltic”, “flyLAL” paziņoja, ka Viļņā, nevis Rīgā, būs tranzīta centrs Baltijas reģionā.