Krīze Zemgalē! Jelgavas rajona pasažieru pārvadājumu firma slēgusi 28 maršrutus uz lauku pagastiem. Reisu skaitu samazināt par 15% nolēmis arī Bauskas rajona pasažieru pārvadātājs. Iemesls – Satiksmes ministrija nepilda savas saistības un, aizbildinoties ar naudas trūkumu, nedod solītās dotācijas.
Krīze Jelgavas rajonā tik tiešām jau ir, slēdzot teju 30 maršrutus no Jelgavas uz apkārtējiem pagastiem, un briest vēl Bauskas rajonā. Tas nozīmē liegt lauku ļaudīm, piemēram, nokļūt darbā vai pie ārsta. Runa nav tikai par maršrutu slēgšanu, bet arī par biļešu cenu kāpumu. Jelgavas rajonā 3,5 santīmi par km no 1. augusta, bet Bauskas rajonā 4 santīmi par vienu km klāt nāks esošai biļetes cenai, sākot jau ar 20. jūliju.
Kāpēc, nevienu iepriekš nebrīdinot, pēkšņi autobusu satiksmes no Jelgavas un uz to vairāk nav? Daudzas apdzīvotas vietas palikušas bez autobusu satiksmes ar Jelgavu.
Vietējā veikalā cilvēki izsaka protestu un vāc parakstus vakara reisu atjaunošanai. Pirmās stundas laikā parakstījušies jau 30 iedzīvotāji un aicina citus pievienot savu parakstu.
Ilze Vītola, Līvbērzes pagasta padomes priekšsēdētāja: “Nenormāla situācija izveidojusies. Iedzīvotājiem, kas ir atraduši darbus, ir liegta iespēja nokļūt pēc darba mājās. Šim reisam ir jābūt.”
Bet Satiksmes ministrija uzstādījusi ultimātu par 15% samazināt nerentablo reisu skaitu pa lauku ceļiem, saka Jelgavas rajona padomē. Taču tajā pašā laikā ministrija nepilda solījumus – 100% dotēt pasažieru pārvadājumus lauku apvidos. Jelgavas rajona pasažieru pārvadātājam SIA “Migar”valsts šobrīd parādā 30 000 latu.
Uldis Valters, SIA “Migar” valdes loceklis: “28 reisi tika slēgti burtiski vienā dienā, jo nebija vairs mūsu firmai iespējas iegādāties degvielu – trūka naudas. Punktu pielika tas moments, ka jūlijā saņēmām ievērojami mazāku valsts finansējumu, nekā tas bija plānots.”
Pārvadātājs vērsās Jelgavas rajona padomē pacelt braukšanas tarifus. Ārkārtas sēdē negribīgi pacelta biļetes cena par 3,5 santīmiem par katru nobraukto kilometru.
Jānis Krūklītis, Jelgavas rajona padomes attīstības departamenta direktors: “Satiksmes ministrija ir izdarījusi visādus pārrēķinus, ņemot vērā to, ka valsts budžetā tika papildus ieskaitīti Satiksmes ministrijai 10 miljoni pasažieru pārvadājumiem, ir izdarīti pārrēķini un otrajā pusgadā sola situāciju uzlabot iespēju robežās.”
Uldis Valters: “Neizslēdzu tādu variantu, ka kādā dienā, ja nekas nemainīsies, tad visi Jelgavas rajona pārvadājumi apstāsies pilnībā.”
28 maršrutu atcelšana Jelgavas rajonā ir uz nenoteiktu laiku. Ja pēc biļešu cenas paaugstināšanas ienākumi tomēr parādīsies, dažus maršrutus, iespējams, atjaunos, taču jau tagad ir skaidrs, ka 15 maršruti vienalga slēgti pilnībā.
Sagaidāma vēl viena problēma – septembrī atsākoties jaunajam mācību gadam, Jelgavas rajona padomei pagaidām nav skaidrs, kā slēgtajos maršrutos nodrošināt skolēnu nokļūšanu skolās.
Krīze skar ne tikai autobusu pasažierus, izrādās, var turpināties ar bezdarbnieku rindu palielināšanos, proti, pasažieru pārvadājumu firmā “Migar” jau ir brīdināti šoferi par viņu iespējamo atlaišanu. Ja samazināsies reisu skaits, samazināsies arī šoferu skaits. Līdzīgu iespēju pieļauj arī Bauskas rajona pasažieru pārvadātāji.