Otrdien sākti pagājušā gada janvārī avarējušā kuģa “Golden Sky” pārvietošanas darbi no Ventspils uz kuģu remontrūpnīcu Polijā.
Kuģa īpašnieki visas saistības pret Latviju ir nokārtojuši, tāpēc to tagad var pārvietot, aģentūrai LETA pastāstīja Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta preses virsniece Liene Ulbina.
Kā novēroja aģentūra LETA, “Golden Sky” pārvietošana sākās īsi pēc plkst.11 ļoti labvēlīgos apstākļos, kad faktiski bija norimis vējš un nebija viļņu. Lai kuģi pārvietotu, ieradušies četri kuteri, no kuriem divi ir no Ventspils ostas.
Ventspils ostas kapteinis Arvids Buks aģentūrai LETA skaidroja, – ja saglabāsies labvēlīgi laika apstākļi, kuģis Gdaņskas ostā varētu nonākt 40 stundu laikā. Kuģi buksē jūras velkonis “Triton”, otrs velkonis “Ciklop” atrodas kuģa tuvumā drošības nolūkos.
Kuģim “Golden Sky” ir veikti nepieciešamie remontdarbi, uzstādīts ģenerators, lai darbinātu enkuru padošanas mehānismus. Kuģim nav stūres, sacīja Buks.
Kā ziņots, kuģis, kas ar minerālmēslu kravu no Ventspils bijis ceļā uz Indiju, pērnā gada 15.janvāra naktī vētras laikā uzsēdās uz sēkļa septiņu kabeļtauvu attālumā no Staldzenes bākas. Vētras laikā “Golden Sky” pārrāva SIA “Lattelecom” jūras kabeli.
Kuģa īpašnieks “Grossline Shiping Ltd.” ir samaksājis 32 419 latu parādu par Ventspils ostas piestātnes izmantošanu un iemaksājis noteiktu naudas summu depozītā par piestātnes izmantošanu šogad, kā arī 107 167 latu dabas resursu nodokli par radīto piesārņojumu. Tāpat uzņēmums ir izmaksājis kompensācijas cietušajiem zvejniekiem, iepriekš informēja kuģa apdrošinātāju pārstāvji. “Grossline Shipping Ltd.” norēķinājies arī par veiktajām analīzēm, kas Latvijas dienestiem izmaksājušas 664 latus, lidojumiem, kas tika veikti piesārņojuma novērtēšanai, kam tērēti 15 239 lati.
Kuģa “Golden Sky” dokumenti liecina, ka uz tā negadījuma brīdī atradās aptuveni 446 tonnas mazuta un 54 tonnas dīzeļdegvielas, kā arī 24 983,37 tonnas minerālmēslojuma – kālija hlorīda. Uzskrienot uz sēkļa, kuģis sabojājis korpusu, kā dēļ jūrā noplūda naftas produkti, kas vēlāk tika izskaloti Baltijas jūras piekrastē.
No kuģa vidē nonāca 13 tonnas naftas produktu, 1539 tonnas kālija hlorīda, kā arī 11 tonnas piesārņota ūdens ar pārsniegtu ķīmiskā skābekļa patēriņu. Piesārņojums radījis zaudējumus vairākām Baltijas jūras piekrastes pašvaldībām un Slīteres nacionālajam parkam. Zaudējumus veido piesārņojuma savākšanas un utilizācijas izmaksas. Tāpat kuģis nodarījis zaudējumus arī zvejniekiem – vairākām fiziskām un juridiskām personām bojāti zvejas rīki un mazinājusies nozveja.
Lai kuģi noceltu no sēkļa, kuģa īpašnieku uzdevumā darbus veica glābšanas kompānija no Grieķijas “Tsavliris Salvage”.
Jau ziņots, ka pagājušā gada septembrī Kurzemes apgabaltiesa daļēji apmierināja “Lattelecom” iesniegto prasību pret “Grossline Shipping Ltd.”, no šīs kompānijas par labu “Lattelecom” piedzenot 183 581 latu. Kā aģentūru LETA informēja “Lattelecom” sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Elvīra Stepanova, “Grossline Shipping Ltd.” ir pilnībā atlīdzinājis “Lattelecom” nodarītos zaudējumus un tiesas izdevumus.
1.novembrī Kurzemes apgabaltiesa atcēla prasības nodrošinājumu, proti, kuģim tika atcelts arests, aģentūru LETA informēja tiesā.