Krūzītes, pildspalvas, kalendāriņi ar firmu nosaukumiem un logotipiem — dažādi ir prezentācijas un reklāmas materiāli, ar kuru palīdzību firmas gādā, lai par tām neaizmirst.
Krūzītes, pildspalvas, kalendāriņi ar firmu nosaukumiem un logotipiem — dažādi ir prezentācijas un reklāmas materiāli, ar kuru palīdzību firmas gādā, lai par tām neaizmirst. Pasniedzot firmas krūzīti, dāvinātāji cer, ka cilvēks to vienmēr atcerēsies.
Kādi ir šie prezentācijas atribūti? Dažādos uzņēmumos to lūkoja noskaidrot “Staburags”.
Biznesa veicināšanai
Prezentācijas atribūtu jeb reklāmas suvenīru uzdevums ir popularizēt uzņēmumu un veicināt tā biznesu. Suvenīrus izmanto, lai dāvinot atgādinātu par uzņēmumu, kura logotipa zīme priekšmetu rotā. Suvenīrs ir gan dāvana, gan reklāmas priekšmets.
Reklāmas suvenīrus var pasniegt jebkurās situācijās — prezentācijās, jubilejās, tiekoties ar sadarbības partneriem un citos gadījumos. Arī ārpus biroja izmantoti, reklāmas suvenīri lieliski popularizē firmu. Cepurītes, krekliņi, pat pludmalē atpūšoties, norāda firmu, pievērš apkārtējo uzmanību. Tiesa, efekts var kļūt arī par defektu — ja ar firmas logo rotātu apģērbu lieto, piemēram, iereibis darbinieks.
Jāizvēlas pareizais
Reklāmas suvenīri var būt visdažādākie, tāpat kā to saņēmēji. Tradicionālie — krūzītes, pildspalvas, krekliņi, cepurītes — noder visos gadījumos. Tomēr reklāmas speciālisti iesaka iepriekš izlemt, kam suvenīrs paredzēts: biznesa partneriem, klientiem, darbiniekiem vai firmas apmeklētājiem.
Nopietniem biznesa partneriem diezin vai jādāvina pildspalva, labāk padomāt par īpašu dāvanu. Toties, piedaloties izstādēs vai prezentācijās, pildspalva ar firmas logo būs lieliska piemiņa, vienlaikus reklamējot firmu.
Reklāmai var izmantot jebkuru priekšmetu, uz kura izvietota informācija — firmas nosaukums, logo, zīmējums. Piemēram, galdniecībā par prezentācijas atribūtu var kļūt kaut vai dēlis, kurā iegriež uzņēmuma nosaukumu.
Jaunumu maz
Izvēloties reklāmas suvenīrus, vēlams iepriekš izdomāt, kāds priekšmets vislabāk raksturotu firmu. Datortirgotājiem tas varētu būt atbilstoši apdrukāts peles paliktnis, tūrisma firmai — ceļvedis un tamlīdzīgi. Vislielāko efektu izdodas sasniegt, izmantojot oriģinālus suvenīrus, kādu nav citiem uzņēmumiem. Diemžēl jaunumu šajā jomā maz — lielākoties izmanto jau pierastās krūzītes, pildspalvas, šķiltavas un citus nieciņus, kurus vienu no otra atšķir tikai dažādās firmu zīmes.
Vienīgi īpašos gadījumos, piemēram, sadarbības partneru apdāvināšanā, firmas cenšas izmantot oriģinālus prezentācijas atribūtus.
Drukāt vai līmēt?
Tāpat kā priekšmetu izvēle, arī firmas zīmes uzklāšanas iespējas ir dažādas. Uzrakstus var krāsot, gravēt, izšūt. Firmas “Reklāmdruka”, kura specializējas reklāmas suvenīru izgatavošanā, interneta mājaslapā norādīts: “Apdrukāt var visu.”
Vispopulārākās reklāmas suvenīru izgatavošanas tehnoloģijas ir sietspiede un tampondruka. Sietspiedē krāsas uz priekšmetiem uzklāj, izmantojot speciālu trafaretu jeb sietu. Lieto papīra un tekstilizstrādājumu apdrukai. Savukārt tampondrukā apstrādā stikla, keramikas, plastmasas un metāla izstrādājumus, attēlu uz priekšmeta veidojot ar krāsu tamponu. Ja izmanto ādas vai tās imitācijas izstrādājumus, piemērota karstspiedes iekārta, ar kuru augstas temperatūras režīmā, mehāniski iedarbojoties uz virsmu, materiālā iegūst reljefu iespiedumu. Cepurītes, somas, dvieļus izšuj vai aplicē, bet cietiem priekšmetiem zīmējumu iegravē ar smilšu strūklu.
Ir arī citi zīmējumu vai uzrakstu uzklāšanas veidi, tādēļ iespējas izgatavot reklāmas suvenīrus ir tikpat kā neierobežotas.
Uz visa, kas ir plakans
Viena no firmām, kura Aizkrauklē piedāvā izgatavot prezentācijas materiālus, ir “Digitālā reklāmdruka”. Uzņēmums jauns, darbojas tikai mēnesi, tādēļ visu vajadzīgo iekārtu vēl nav.
— Aizkrauklē varam izgatavot kalendārus, uzlīmes, apsveikumus ar firmu zīmēm, nosaukumiem, zīmējumiem, — stāsta firmas direktors Aivars Gulbis. — Paši varam apdrukāt visu, kas ir plakans. Tomēr sadarbojamies arī ar Rīgas zīmogu fabriku, kur var apdrukāt jebkādu priekšmetu, taču diezgan lielās tirāžās.
“Digitālā reklāmdruka” piedāvā arī alternatīvu — uzlīmes.
— Uzlīmes ir alternatīva, ja reklāmas suvenīrus vēlas mazās partijās un lētāk. Turklāt uzlīmju kvalitāte ir ļoti laba, — stāsta Aivars Gulbis. — Nule izgatavojām caurspīdīgas uzlīmes zolītes kluba dāvanu kausiem. Tos klubs pasniegs godalgoto vietu ieguvējiem.
Pieprasījums nav liels
Aivars Gulbis gan bilst, ka pēc reklāmsuvenīriem Aizkrauklē pieprasījums nav liels. Iespējams, firmas, kurām šādi suvenīri nepieciešami, tos jau izgatavojušas iepriekš. “Digitālās reklāmdrukas” direktors arī nezina, vai interesei par šādām dāvaniņām ir sezonas raksturs.
— Patlaban vairāk pieprasa vizītkartes, uzlīmes, pateicības un goda rakstus, — tā Aivars Gulbis. — Tomēr, uzņēmumu attīstot, domājam par jaunu iekārtu iegādi, lai pakalpojumu klāstu paplašinātu.
Vai Aizkrauklē varēs apdrukāt krūzītes, cepurītes, pildspalvas? Aivars Gulbis šaubās, jo iekārtas ir dārgas.
— Iekārta, ar kuru to var izdarīt, maksā ap 3500 latiem, un vēl ir nepieciešamas matricas. Turklāt katram priekšmetam sava. Tās maksā ap 800 latiem viena. Diezin vai ir vērts pirkt dārgas iekārtas, ja pasūtījumu nav daudz, — pauž “Digitālās reklāmdrukas” direktors.
Visiem vienādi
Uz lieliem reklāmas suvenīru pasūtījumiem vietējiem reklāmspeciālistiem laikam nav ko cerēt. Firmas, kuras savu tēlu veido nopietni, jau lepojas ar krūzītēm, krekliņiem, cepurītēm un citiem priekšmetiem. Turklāt lielākajos uzņēmumos, kuru filiāles vai nodaļas darbojas Aizkrauklē, šos suvenīrus pasūta centralizēti.
Aizkraukles rajona lielākais uzņēmums — valsts akciju sabiedrības “Latvenergo” “Daugavas HES” — saņem tādus pašus suvenīrpriekšmetus kā kolēģi Liepājā, Daugavpilī un citviet Latvijā. Visā Latvijā “Latvenergo” struktūrvienībām šie prezentācijas atribūti ir vienādi, jo tos izgatavo centralizēti.
— Tikai retos gadījumos mēs izgatavojam paši savas dāvaniņas vai arī, krūzītei, kurai paredzēts tikai “Latvenergo” uzraksts, klāt pierakstām “Daugavas hidroelektrostacijas”, — stāsta “Daugavas HES” informācijas un sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Marta Saukante.
Uzņēmums īpašas dāvanas pasūta arī tad, ja būs jāsumina partneri vai svinami kādi svētki. Arī uz šīm dāvanām noteikti ir “Latvenergo” emblēma. Aizkraukles novada domes priekšsēdētāja galdu rotā smilšu pulkstenis, par kura dāvinātājiem liecina uzraksts “Latvenergo”.
Pieci simti gadā
To, kādus un cik prezentācijas materiālus struktūrvienībās izmanto, nosaka “Latvenergo” vadība, paredzot, par kādu naudassummu tos izgatavot.
— Gadā prezentācijas materiālus drīkstam izlietot par pieciem simtiem latu, — stāsta Marta Saukante. — Lielas un dārgas mantas nevaram atļauties, tādēļ iztiekam ar jau pierastajām. Mums ir divu veidu krūzītes, stikla glāzes, šķiltavas, pildspalvas, kalendāri, cepurītes un daudz kas cits. Jaunākais prezentācijas materiāls — kompaktdisks, kurā elektroniskā formātā sagatavots “Latvenergo” gada pārskats.
Iecienītākā — krūzīte
Disku gan dāvina tikai tiem, kuriem tas var noderēt. Nav lietderīgi gada pārskatu pasniegt cilvēkiem, kuriem šāda informācija neinteresē. Šādos gadījumos labāk izmantot kaut ko neitrālu.
— Iecienītākā dāvaniņa ir krūzīte. Tā noder visās situācijās, turklāt krūzīte vislabāk atgādina par mūsu uzņēmumu, — uzskata Saukantes kundze. — Tā ir dāvana, kuru lietojot cilvēks atceras dāvinātāju.
Par uzņēmumu atgādina arī pildspalva ar tā logo. Diemžēl tintei beidzoties to izmet. Līdz ar to atgādinājums par uzņēmumu zūd, ja vien cilvēks nav kolekcionārs, kurš krāj pildspalvas ar uzrakstiem.
Praktiski un noderīgi
“Latvenergo” reklāmas un sabiedrisko attiecību speciālisti domā, lai dāvaniņas būtu ne tikai skaistas, bet arī praktiski izmantojamas. Enerģētiķi sadarbības partneriem ikdienišķu tikšanos laikā dāvina arī šķiltavas, cepurītes, spogulīšus un citus sīkus, bet noderīgus nieciņus. Ar “Latvenergo” logo izgatavots pat ledusskrāpis.
— Tā mums ir iespēja izvēlēties piemērotāko dāvaniņu. Nevedīsim taču ledusskrāpi uz Itāliju, kur tas noderēs vismazāk, toties ziemeļvalstu partneriem ledusskrāpis komplektā vēl ar kādu suvenīru būs laba piemiņa, — pauž Marta Saukante.
Uzņēmumā arī padomāts, lai dāmām un kungiem dāvaniņas būtu atšķirīgas. Kungiem domātas kaklasaites un šķiltavas, dāmām — lakatiņi un spogulīši.
Zem vienādiem lietussargiem
“Daugavas hidroelektrostacijās” aktīvākā suvenīru dāvināšana ir pirms Ziemassvētkiem. Uzņēmums apdāvina sadarbības partnerus, vietējās pašvaldības, kolēģus. Padomāts arī par īpašām dāvanām katram uzņēmumā strādājošajam.
— Šogad tas ir lietussargs, kurā iestrādāta “Latvenergo” zīme. Pērn katrs saņēma speciālu somu, pirms diviem gadiem — rokaspulksteni, — stāsta Marta Saukante. — Šādas Ziemassvētku dāvanas saņem katrs uzņēmumā strādājošais neatkarīgi no ieņemamā amata. Arī citos gadījumos darbiniekiem dāvanas ir ar mūsu uzņēmuma logo. Piemēram, savus Jāņus Līgosvētkos pārsteidzām ar alus kausiem, kuros iegravēts “Latvenergo” uzraksts un novēlējums.
Par piederību lielajam uzņēmumam liecina arī speciālās darba jakas, kuras gan nav domātas kā dāvanas, taču tik un tā reklamē “Latvenergo”, jo šīs jakas cilvēki izmanto ne tikai darbavietā.
“Degām” savas konfektes
Retāk izmantotu reklāmas atribūtu izstrādājusi lietota apģērba un mēbeļu tirdzniecības firma “Degas” — pēc tās pasūtījuma tapušas šokolādes konfektes “Manas mēbeles”. Kaut šim prezentācijas materiālam īss mūžs — konfektes apēd, papīru izmet, par firmu tas vēsta daudziem, jo saldumi garšo gandrīz visiem. Konfektes var nobaudīt ikviens, kurš apmeklē vienpadsmit “Degas” veikalu “Manas mēbeles” visā Latvijā. Ar īpašajām šokolādes konfektēm cienā arī firmas birojā, tās izmanto dažādos pasākumos.
— Ziemassvētkos būs vairāki svētku pasākumi, arī tajos varēs nogaršot konfektes “Manas mēbeles”, — stāsta SIA “Degas” mārketinga menedžeris Renārs Strazdiņš.
Izvēlas noteiktus motīvus
Konfektes “Manas mēbeles” ir tikai viens no daudzajiem prezentācijas priekšmetiem, kādi izstrādāti firmai “Degas”. Logotips “Manas mēbeles” rotā lineālus, zīmuļus, cepurītes un citus noderīgus sīkumus. Firmai ir arī speciāli apģērba elementi, kurus lieto pārdevēji veikalos. Vīriešiem tā ir kaklasaite, bet sievietēm — lakatiņš ar firmas zīmi. Izgatavoti arī kabatas kalendārīši 2004. gadam. Tiem izvēlētas fotogrāfijas ar noteiktu motīvu — sieviete, vīrietis, bērni.
— Katram pircējam savs kalendārs. Kalendārs ar bērniem domāts ģimenēm, vīrietis interesēs dāmām, bet sieviete patiks vīriešiem, — pauž Renārs Strazdiņš. — Lietojot šo kalendāru un apskatot tā foto, cilvēks noteikti pamanīs mūsu logotipu un atcerēsies par mums. Bezmaksas kalendāri, tāpat kā konfektes, ir visos mēbeļu veikalos.
Klausies kopā ar “Manām mēbelēm”
“Manas mēbeles” noteikti atceras arī tie, kuri klausās kompaktdiskus “3×3 no TV 3” un “Pasaules superhiti 2003”. Tie izdoti, sadarbojoties SIA “Degas” un telekompānijai “TV 3”. “Pasaules superhitu” iesaiņojumā ievietots arī “Manas mēbeles” kalendārs.
— Arī šis ir viens no mūsu prezentācijas materiāliem, kuru dāvinām klientiem, sadarbības partneriem. Citi interesenti šos diskus var nopirkt mūzikas preču veikalos, — stāsta SIA “Degas” mārketinga menedžeris, piebilstot, ka nemitīgi izstrādā jaunus prezentācijas projektus. — Gribam atrast kaut ko tādu, kā nav citiem. Mums ir Latvijā lielākais piepūšamais krēsls. Tas piesaista ikvienu. Piepūšamo krēslu izmantojam izstādēs, dažādos prezentācijas pasākumos. Savu logo esam iespieduši arī “Coca—cola Plazza” kinoteātra biļešu otrā pusē. Arī tā ir mūsu reklāma.
Vienots stils un krāsas
Veidojot reklāmas suvenīrus, “Manas mēbeles” izvēlas vienas un tās pašas krāsas — bordo un pelēku. — Tas tāpēc, lai, jau ieraugot šīs krāsas, cilvēkam rastos asociācijas ar mūsu uzņēmumu, viņš atcerētos mūsu firmas zīmi, — teic Renārs Strazdiņš. — Reklāmas materiālu izstrādē sadarbojamies ar profesionāliem dizaineriem, fotogrāfiem. Lai sasniegtu maksimālo auditoriju, izmantojam iespējami daudz dažādu veidu.
Speciāls vīns īpašiem gadījumiem
Apdrošināšanas akciju sabiedrība “Balta” savus sadarbības partnerus Ziemassvētkos sveic ar īpašu dāvanu — pēc “Baltas” pasūtījuma tapušu “Svētku vīnu”.
— Krūzītes vai pildspalvas var dāvināt jebkurā laikā, bet vīns radīs īpašu svētku noskaņu, — stāsta “Baltas” sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Gunita Šteinberga. — Tas ir pie ražotājiem Ungārijā izvēlēts zilo vīnogu vīns, tieši “Baltai” pildīts un speciālām etiķetēm apzīmēts. Šādas vīna pudeles nekur nenopirksiet.
“Balta” “Svētku vīnu” dāvina speciāli iesaiņotu kopā ar piparkūkām un kalendāru.
Tikai labas atsauksmes
Kādēļ ņemts tieši vīns? Vai “Balta” nebaidās, ka alkoholiskā dzēriena izvēle var radīt negatīvas asociācijas?
— Vīna kultūra Eiropā ir augstu attīstīta, kādēļ lai tā nebūtu arī Latvijā? Vīns nav stiprais alkohols, tas domāts baudīšanai, — tā Gunita Šteinberga. — Ne velti etiķetē rakstīts: “Šis vīns radīs Jums patīkamu bezrūpības sajūtu, ko jūt, ja kāds par Jums rūpējas.” Iepriekšējā gadā vīnu jau dāvinājām, un par to bija tikai pozitīvas atsauksmes.
***
Pētot uzņēmumu reklāmas suvenīrus, “Staburags” konstatēja, ka vairums tomēr izvēlas tradicionālās lietas — krūzītes, pildspalvas, kalendārus, krekliņus. Šādi prezentācijas atribūti ir arī skolām un pašvaldībām, kuras tādus izgatavo lielākoties jubileju reizēs. Pašmāju mazajām firmām un skolām prezentācijas materiāli top nelielā skaitā, līdz ar to šāda dāvana ir pat vērtīgāka par masveidā ražoto lielo uzņēmumu reklāmas suvenīriem.
Ar prezentācijas materiāliem var iekulties arī kuriozos pārpratumos, neatbilstošā brīdī izmantojot, piemēram, pildspalvu ar konkurentu firmas logotipu. Tā reiz gadījies kādam žurnālistam, kurš, tiekoties ar vienas politiskās partijas pārstāvjiem, teikto pierakstīja ar pildspalvu, kuru rotā citas partijas zīme.