Septembra nogale. Pēdējais laiks autovadītājiem gatavot braucamos ziemai.
Septembra nogale. Pēdējais laiks autovadītājiem gatavot braucamos ziemai. Ir darbi, kurus katrs var izdarīt pats, taču nopietnāku remontu gadījumā labāk meklēt palīdzību autoservisā. Aizkrauklē vien tādu ir trīspadsmit. Šoreiz par automašīnas sagatavošanu ziemai stāsta četru servisu vadītāji un meistari.
Automašīnas “vada” datori
Modernas automašīnas normāla darbība nav iespējama bez visdažādākajām elektroniskajām sistēmām. Tāpat kā citām automobiļa sastāvdaļām, arī elektrosistēmai ziema ir smagākais pārbaudījumu laiks. Pirms aukstuma sezonas labāk pārliecināties, vai spēkrata elektroiekārtas ir labā darba kārtībā.
— 80. gados auto benzīna iesmidzināšanas sistēmu vadībai sāka izmantot elektroniskos vadības blokus, kurus var uzskatīt par sava veida datoriem, — stāsta Autodiagnostikas centra direktors Pauls Kļaviņš. — Mūsdienu automašīnā ir daudz šādu vadības bloku: motora vadības, bremžu antibloķēšanas sistēmas, gaisa drošības spilvenu un citi. Bojājumu katrā no šiem blokiem nav iespējams konstatēt un novērst bez speciālām ierīcēm.
Pieraksta bojājumus
Autodiagnostikas centrā izmantojam speciālu firmas “BOSCH” mēraparātu, kurš spēj nolasīt automašīnas datora pašdiagnostikas sistēmā ierakstītās kļūdas. Tās vajag tikai izanalizēt, veikt pārbaudes mērījumus un nomainīt bojāto detaļu.
Iekārta ļauj vienlaikus pārbaudīt vairākus motora darbības parametrus, un, to veicot, nepieciešama prasme izvēlēties tos, kuri vajadzīgi. Ja vaina nav automašīnas elektroniskajā vadības sistēmā, nākas pārbaudīt degvielas spiedienu barošanas sistēmā, aizdedzes iestādījuma precizitāti, dzinēja mehāniskos parametrus.
Nepareizi remontē
Visai grūti konstatēt bojājumus, kuri radušies nepareiza remonta dēļ. Piemēram, reiz nācās remontēt “Opel” markas automašīnu ar TDS dzinēju, kurš nespēja attīstīt jaudu. Elektroniskā sistēma darbojās precīzi, tāpēc nācās meklēt vainu dzinējā. To izjaucot, atklājās, ka viens virzulis pēc kāda remonta ielikts nepareizi.
Kāds cits klients, kura īpašumā bija automašīna “Volvo 460”, sūdzējās, ka nav iespējams normāli noregulēt atgāzes. Tikai vēlāk izdevās konstatēt, ka motorā ievietotas nepareizas degvielas iesmidzināšanas sprauslas, kuras paredzētas citai tās pašas markas automašīnai. Tāpēc, ja jūsu īpašumā ir pietiekami sarežģīts spēkrats, labāk izvēlēties autoservisa pakalpojumus, nevis mēģināt remontēt pašam bez piemērota aprīkojuma. Mums ir arī īpaša datorprogramma, kurā apkopota informācija par dažādu automašīnu remontu un nepieciešamajām detaļām. Programmas abonēšana gan ir visai dārga, taču tā ļauj piedāvāt klientiem pilnvērtīgākus pakalpojumus.
Daudzos gadījumos spēkratu īpašnieki meklē meistara palīdzību tad, kad braucamais vairs nekust no vietas. Negaidiet šo mirkli! Ja šķiet, ka kaut kas nav kārtībā, labāk konsultēties laikus. Par padomu nomainīt aizdedzes sveces vai gaisa filtru naudu neiekasējam.
Neaizmirst akumulatoru
Ir vairāki darbi, kurus noteikti vajadzētu veikt lielākajai daļai automašīnu. Vajadzētu pārbaudīt akumulatora elektrolīta līmeni un blīvumu, ja vien tas ir iespējams. Pēdējā laikā nopērkami akumulatori, kurus šādi apkalpot nav nepieciešams. Par šādu akumulatoru darbotiesspēju liecina īpašs indikators. Tomēr arī šos akumulatorus, tāpat kā visus citus, nepieciešams laiku pa laikam uzlādēt ar īpašām ierīcēm. Sevišķi tad, ja regulāri braucat īsos attālumos — vidēji līdz desmit kilometriem. Šādā laikā pat labs ģenerators nepaspēs uzlādēt akumulatora jaudas līmeni.
Ir īpašas mērierīces, ar kurām var noteikt akumulatora nolietošanās pakāpi. Ja neesat pārliecināts, vai akumulators izturēs ziemu, labāk tomēr iegādāties jaunu, lai braucamo varētu iedarbināt jebkurā laikā. Tas īpaši svarīgi automobiļiem ar dīzeļdzinējiem, kuri pirms iedarbošanās lielu strāvu patērē kvēlsveču uzkarsēšanai.
Labāk pirkt kvalitatīvu preci
Īpašu uzmanību vajadzētu pievērst arī aizdedzes sistēmas augstsprieguma vadiem. Tie nedrīkst būt bojāti, jo arī tad elektrības noplūdes dēļ automašīnu aukstā laikā būs grūti iedarbināt. Atveriet tumšā vietā motora pārsegu. Ja ap svečvadiem vai sadalītāja vāciņu redzat dzirksteļošanu, labāk doties uz autopiederumu veikalu un nopirkt jaunu detaļu.
Vēl pareizāk būtu servisā pārbaudīt, tieši kura detaļa ir bojāta, un nopirkt vienu, bet kvalitatīvāku detaļu, kuras kalpošanas mūžs ir ilgāks nekā, piemēram, lēti visu svečvadu komplektu, taču izgatavotu no sliktiem materiāliem.
Bukses un gultņi
Būtiska automašīnas sastāvdaļu grupa, kuru īpaši nepieciešams sagatavot braukšanai ziemā, ir spēkrata ritošā daļa. Tieši ritošās daļas bojājumi uz slidena ceļa visbiežāk veicina sānslīdes un līdz ar to avārijas situācijas rašanos.
— Jebkuram automobilim ritošo daļu pirms ziemas sezonas vajadzētu ideāli sakārtot, — stāsta SIA “LM Tehnika” autodarbnīcas vadītājs Aivars Vingris. — Jebkura detaļa nolietojoties veicina citu ritošās daļas komponentu ātrāku dilšanu, jo tā ir vienota sistēma. Aukstā laikā pastiprināti dilst bukses. Ja tās jau ir ievērojami bojātas, arī amortizatori nestrādā tiem paredzētajā režīmā. Tālāk bojājas atbalsta gultnis. Pie tam šādu amortizatoru dēļ auto ritenis lēkā pa slidenām grambām, un pat ar labām riepām zūd saķere ar ceļu, rezultātu tad nav grūti prognozēt. Labi, ja gadās ieslīdēt mīkstā kupenā un neviens necieš.
Šķībi riteņi velk uz grāvi
Tikpat būtiski ir uzturēt kārtībā stūres sistēmu. Arī te ir ļoti daudz kustīgu šarnīru, kuru bojājumi var radīt nepatīkamas sekas. Turklāt bojātas stūres iekārtas dēļ mainās arī riteņu savērsums un sagāzums, pastiprināti dilst riepas. Automašīna neietur taisnu trajektoriju. Sevišķi tas bīstami, ja pie stūres ir nepieredzējis vadītājs, kurš bieži vien veic nepārdomātus “eksperimentus”, “nejūt” braucamo. Automašīnas riteņu savērsums mainīsies arī tad, ja būs bojāts kāds no riteņu gultņiem.
Praktiski jebkurā autodarbnīcā piedāvā riteņu ģeometrijas regulēšanu. Lai arī šis pakalpojums nav no pašiem lētākajiem, to būtu ieteicams veikt pēc katra ritošās daļas remonta.
Daudzi autovadītāji, īpaši tie, kuru īpašumā ir jaunākas automašīnas, brīnās, kāpēc pastiprināti dilst ne tikai priekšējās, bet arī aizmugurējās riepas. Bieži ar šo problēmu saskaras “BMW”, “Mazda”, “VOLVO” īpašnieki. Šo spēkratu aizmugures riteņiem ir neatkarīgā piekare. Tā palīdz braukt pa nelīdzenu virsmu, taču vienlaikus prasa arī rūpīgāku regulēšanu un apkopi.
Aizsalst bremzes
Liela uzmanība pirms ziemas sezonas jāpievērš arī bremžu sistēmai. Ne velti, veicot tehniskās apskates, to pārbauda īpaši rūpīgi. Ja bremzes nedarbosies vienmērīgi, pat ar labām riepām var sākties nekontrolējama sānslīde. Lai remontu veiktu kvalitatīvi, arī mūsu servisā līdz gada beigām ierīkos stendu bremžu pārbaudei.
Pirms aukstā laika vajadzētu novērtēt bremžu šķidruma kvalitāti. Iespējams, šķidrums ir vecs un tajā ir sakrājies kondensāts, kas ziemā var sasalt un nosprostot bremžu caurules. Ja tas notiks brauciena laikā, vienīgā iespēja nobremzēt ir ar rokas bremzi, bet, lai to izdarītu uz slidena ceļa, nepieciešama liela meistarība, un tas var neizdoties pat pieredzējušiem braucējiem. Bremžu eļļa būtu jāmaina reizi gadā. Ideāli, ja to darītu pirms katras sezonas.
Katrai sezonai savas
Daudz diskutēts, kas ir izdevīgāk: lietot vissezonu riepas vai atsevišķas riepas vasarai un ziemai. Riepām ir atšķirīgs gumijas sastāvs. Vasaras riepas ir cietākas un mazāk dilst, braucot pa karstu asfaltu, bet ziemas riepu gumija ir mīkstāka, tāpēc veidojas labāka saķere ar ledu. Savukārt karstā laikā šīs riepas pastiprināti dilst. Aprēķini rāda, ka izdevīgāk ir lietot atsevišķu riepu komplektu ziemai un atsevišķu vasarai. Šādi riepām ir ilgāks mūžs, un triju gadu laikā var ietaupīt apmēram 120 latu. Apmēram šāda summa vajadzīga, lai vidējas klases automobilim veiktu pilnu ritošās daļas remontu.
Ziema prasa šķidrāku eļļu
Protams, pati svarīgākā spēkrata sastāvdaļa ir motors. Ja šis agregāts nedarbojas kā nākas, atliek vien noskatīties, kā brauc citi.
— Ziemā eļļas motorā kļūst biezākas, un vajag krietni vairāk enerģijas, lai motoru iedarbinātu, — stāsta SIA “Stārastāni” automehāniķis Aleksandrs Kuzins. — Ja motorā lietojat minerālo eļļu, vasarai domāto biezāko būtu jānomaina ar šķidrāku, ziemai paredzēto. Temperatūras diapazonu, kurā eļļa saglabā vislabākās eļļošanas īpašības, apzīmē ar ciparu un burtu kombināciju. Piemēram, 10W40, 20W50. Savukārt eļļas kvalitāti nosaka burtu indekss, piemēram, SL, SG. Tas, kādas kvalitātes eļļu izvēlēties, atkarīgs no automašīnas un tās īpašnieka finanšu iespējām.
Pussintētiskā augu gadu
Ja lietojat pussintētisko vai sintētisko motoreļļu, pirms ziemas to mainīt nav nepieciešams. Mūsu klimatā pussintētisko eļļu var lietot visu gadu ar nosacījumu, ka motors ir labā darba kārtībā.
Tomēr arī šīs eļļas jāmaina reizi gadā pat tad, ja ar mašīnu nebraucat. Motorā ir daudz dažādu metāla virsmu, kuras mijiedarbībā ar eļļu pakāpeniski zaudē savas īpašības. Mainot eļļu, jāmaina arī eļļas filtrs.
Veikalos nopērkamas dažādas piedevas, kuru ražotāji sola gandrīz vai brīnumainu motora jaudas kāpumu, ja šo līdzekli pievienos motoreļļai. Es šīs piedevas vērtēju ļoti kritiski. Ne reizi gadījies, ka pēc “brīnumlīdzekļa” lietošanas jāveic ļoti dārgs remonts. Modernajās motoreļļās jau ražojot pievieno daudz piedevu, kas motoram palīdz kalpot ilgāk.
Uzmaniet zobsiksnu!
Lielākajā daļā motoru sadales vārpstu piedzen ar zobsiksnu. Ja tā savu laiku jau nokalpojusi, nedrīkst, īpaši pirms ziemas, kavēties ar maiņu. Grūtos iedarbināšanas apstākļos šī siksna var trūkt un vārsti nepareizās pozīcijas dēļ ietriekties virzuļos. Pie tam maldīgs ir priekšstats, ka tā var notikt tikai ar maza darba tilpuma motoriem. Viss atkarīgs no katra motora uzbūves īpatnībām.
Ļoti bieži auto saimniekiem nākas vaicāt, kad pēdējo reizi mainīta zobsiksna, bet saimnieks neziņā rausta plecus. Mainot zobsiksnu un eļļu, vislabāk motora telpā piestiprināt uzlīmi, kur norādīts, pie cik liela nobraukuma zobsiksna vai eļļa jāmaina nākamo reizi. Turklāt, mainot šo detaļu, jābūt ļoti uzmanīgam, un maiņu labāk uzticēt profesionālam meistaram.
Duša motoram
Daži automašīnu īpašnieki regulāri mazgā motora ārpusi. Protams, motoram jābūt tīram, bez eļļas notecējumiem, taču nevajadzētu pārspīlēt. Ļoti jutīgi pret mazgāšanu ar spēcīgu ūdensstrūklu ir dzinēji ar degvielas iesmidzināšanas sistēmu. Motora telpā ir daudz vadu savienojumu un releju. Ja kontaktos iekļūst ūdens, motoru nevar iedarbināt, un paiet ilgāks laiks, līdz izdodas bojājumu atrast. Eļļas notecējumi jācenšas novērst, mainot bojātos blīvslēgus.
Pašdarbība nodara ļaunumu
Motors ir ļoti sarežģīts agregāts, tāpēc, pirms ķerties tam klāt ar uzgriežņu atslēgu un skrūvgriezni, jābūt pārliecinātam, ka remontu spēsiet veikt. Ļoti bieži cilvēki mēģina remontēt paši, lieki tērē naudu un laiku, līdz beidzot tik un tā meklē autoservisu. Neziņā plāta rokas, saka, ka nespēj vairs neko izdarīt un lūdz palīdzību. Ja uzreiz būtu braukuši uz autodarbnīcu, remonts būtu ievērojami lētāks.
Bojājas degvielas sūkņi
Visbiežāk nākas remontēt automašīnu degvielas sūkņus. Pie tam ne tāpēc, ka tie bojātos paši no sevis, bet tāpēc, ka degvielas tvertnē bieži nokļūst netīrumi un ūdens kondensāts.
Pirms ziemas vajadzētu lietot speciālās piedevas, kuras degvielas sistēmu atbrīvo no liekā mitruma, un ziemā tā neaizsals. Kad sāks piesalt, šos līdzekļus lietot būs par vēlu.
Lai nevajadzētu žēloties par aizsalušu dzesēšanas sistēmu, reizi divos gados būtu jāmaina arī dzesēšanas šķidrums. Ja neatceraties, vai vasaras laikā šķidruma līmeni esat papildinājuši ar ūdeni, labāk pirms ziemas iegriezties autodarbnīcā un ar īpašu ierīci pārbaudīt tā blīvumu.
Akmentiņu nedarbi
Vēlamies, lai automobilis ne tikai perfekti darbotos, bet arī nevainojami izskatītos. Diemžēl nokrišņi, saulesstari, temperatūras svārstības un citi faktori neglābjami bojā automobiļa izskatu. Kaitīgo faktoru ietekmi var mazināt, pārklājot braucamo ar dažādiem vaskiem, pulēšanas līdzekļiem.
— Vislielāko postu laukos automašīnas krāsojumam nodara nelielo akmentiņu triecieni pa virsbūves apakšējo daļu, — stāsta autoservisa Aizkrauklē, Dzelzceļnieku ielā 5a, kur profesionāli veic automašīnu virsbūvju remontu, direktors Anatolijs Prohoda. — Pirms ziemas tos vajadzētu aizkrāsot ar īpašu materiālu, kas pasargās metālu no ūdens un sāls kaitīgās ietekmes.
Ar “Feiri” tikai virtuvē
Liela nozīme ir arī pareizai automašīnas mazgāšanai. Daļai braucamo piestiprināti dažādi dekoratīvie plastmasas elementi. Piemēram, riteņu arku moldingi. Aiz tiem krājas sāls, citi netīrumi, kuri veicina krāsojuma bojāšanos un vēlāk metāla rūsēšanu. Mazgājot auto, šīm vietām vajadzētu pievērst vislielāko uzmanību.
Daudzi autovadītāji rīkojas nepareizi, izmantojot nepiemērotus mazgāšanas līdzekļus. Piemēram, “Feiri”, kas traukiem piedod spīdumu. Diemžēl to, kas derīgs traukiem, automašīnai lietot nedrīkst. Trauku mazgāšanas līdzekļu sastāvā ir vielas, kuras sabojā braucamā krāsojumu.
Diemžēl reti kurš autovadītājs pats var kvalitatīvi veikt virsbūves remontu, kā arī krāsojuma spīduma atjaunošanu, jo nav pietiekami daudz zināšanu. Tāpēc labāk meklēt profesionāļu palīdzību.
Bojā ceļi un degviela
Apkopojot meistaru stāstīto, skaidrs, ka mūsu braucamos visvairāk bojā sliktie ceļi un nekvalitatīvā degviela. Spēkratu labā varam tikai izvēlēties līdzenākus ceļus un laikus veikt nepieciešamo apkopi.