Trešdiena, 24. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-5° C, vējš 0.89 m/s, R-ZR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

„Saleniekos” grants pietiks vēl piecpadsmit gadiem

SIA „ACB”, kura saimnieko Sērenes pagasta „Salenieku” karjerā, šovasar sākusi ražot smilšu un šķembu maisījumu, kurš atbilst visām ceļu būves prasībām.

SIA „ACB”, kura saimnieko Sērenes pagasta „Salenieku” karjerā, šovasar sākusi ražot smilšu un šķembu maisījumu, kurš atbilst visām ceļu būves prasībām. Lai to paveiktu, ierīkota speciāla dozēšanas un maisīšanas iekārta.
Maisa paši
— Tādās proporcijās, kā smiltis un akmeņi ir karjerā, ceļu būvniecībai tās nav īsti piemērotas, –– stāsta SIA „ACB” meistars Pēteris Valeinis. –– Atkarībā no ieguves vietas akmens šķembu ir vai nu par daudz vai arī to pietrūkst. Ja ceļa segumā šķembu ir par maz, smagāk piekrautas automašīnas tajā izbrauc dziļas bedres, bet, ja to ir par daudz, automašīnu riteņi no seguma akmentiņus viegli izsit, un atkal veidojas bedres. Tāpēc ceļu būves speciālisti dažkārt apgalvo, ka Latvijā nav iegūstams pietiekami kvalitatīvs materiāls ceļu būvniecībai. Lai to novērstu, esam sākuši smiltis ar šķembām nepieciešamajās proporcijās maisīt paši. Karjerā darbojas dozēšanas iekārta, un iegūtais materiāls atbilst visaugstākajām kvalitātes prasībām.
Modernizē ražošanu
Tāpat kā līdz šim, te ražo mazgāto smilti gan betonēšanai, gan asfalta ražošanai. Uz vietas izgatavo arī ietvju un ceļu betona apmales.
Karjerā iegūtās smiltis un šķembas uzņēmums izmanto ceļu būvniecībai, kā arī pārdod citiem ceļu būvētājiem un celtniekiem.
–– Pēdējā laika lielākais pasūtījums mums bija smilšu un šķembu maisījuma piegāde autoceļa Ķegums—Jaunjelgava posma pārbūvei, –– saka Pēteris Valeinis.
–– Laba sadarbība izveidojusies arī ar uzņēmumu „Rīgas CBR4″, kura Saulkalnes asfalta ražotnei piegādā mazgātās smiltis.
Lai iegūtu augstākās kvalitātes šķembas, šogad modernizēs drupināšanas līniju. To papildinās ar Zviedrijā ražotu rotordrupinātāju. Tas ļaus ne tikai palielināt izstrādājumu kvalitāti, bet arī ievērojami paaugstināt ražošanas apjomus.
Mazgā smiltis
Karjerā iegūtajām smiltīm ir ievērojams māla daļiņu piejaukums. Lai smiltis būtu izmantojamas betona ražošanai, tās jāmazgā. Karjerā darbojas divas smilšu un šķembu mazgāšanas līnijas. Ūdeni tām ņem no īpaši ierīkotiem dīķiem un nostādinot izmanto vairākas reizes. Pagaidām gan nav izdomāts, kā izmantot māla daļiņu nosēdumus, tāpēc, tīrot dīķus, māla un smilšu sīkāko daļiņu nosēdumus krauj kaudzēs.
Lai gan karjers atrodas ap puskilometru no Daugavas, ūdens līmeņa svārstības karjera dīķos cieši saistītas ar ūdens līmeņa maiņām Daugavā. Pavasaros un rudeņos, kad upē ir vairāk ūdens, arī dīķos ūdens līmenis ir augstāks. Izņēmums bija pagājusī sausā vasara, kad brīžiem bija problēmas ar mazgāšanas līniju ūdensapgādi.
Izvēlas rietumu tehniku
Pagaidām karjerā strādā lielākoties ar Krievijā un Baltkrievijā ražotu tehniku. Taču tā diemžēl nav pietiekami kvalitatīva, bieži jāremontē, tāpēc to pakāpeniski aizstāj rietumos ražotas mašīnas.
–– Nesen iegādājāmies Vācijā ražotu frontālo iekrāvēju, –– saka Pēteris Valeinis. –– Kaut arī tas ir lietots, esam apmierināti. Iekrāvējs ir ļoti ražīgs, un tam nav bijuši nopietni bojājumi. Tas tikai kārtējo reizi pierāda, ka labāk sākumā izdot lielāku naudassummu, pērkot dārgāku tehniku, nekā lēti pirkt un vēlāk dārgi remontēt. Arī Krievijā un Baltkrievijā ražotajai tehnikai rezerves daļas vairs nav lētas. Savlaik iegādājāmies jaunu Baltkrievijā ražotu iekrāvēju, taču jau pirmajā nedēļā tam bija nepieciešams pamatīgs remonts.
Elektrība paliek citiem
Lielākās atradnēs parasti izmanto elektroekskavatorus, taču „Salenieku” karjerā darbojas ekskavatori ar dīzeļdzinējiem.
Pēteris Valeinis skaidro, ka elektroekskavatorus izdevīgi izmantot, ja iegūstamā slāņa biezums ir ļoti liels, kā tas ir SIA „Pļaviņu DM” karjerā pie Aiviekstes.
— Mums šādi ekskavatori nebūtu tik izdevīgi, jo pārbraucienu dēļ būtu jābūvē garas elektropārvades līnijas, jāierīko transformatoru apakšstacijas, –– saka Valeiņa kungs.
Asfaltēs ceļus
Karjerā notiek intensīva autotransporta kustība. Lai novērstu milzīga putekļu mākoņa veidošanos, sausā laikā ceļus, pa kuriem brauc tehnika, laista ar ūdeni. Šovasar daļu ceļu noklās ar vecu asfaltu, kas nofrēzēts no autoceļiem, kur veikta rekonstrukcija. Tas ievērojami uzlabos darba apstākļus karjerā, samazinot putekļu daudzumu.
Norok desmit metru
Pašlaik „Salenieku” karjers izstrādāts 60 hektāru platībā. Pērn tajā iegūts 100000 kubikmetru smilšu un šķembu. Arī šogad plānots iegūt tādu pašu apjomu. Pie pašreizējiem ieguves tempiem atradnē smilšu un grants pietiks vēl vismaz desmit, piecpadsmit gadiem. Norokamā slāņa biezums ir aptuveni desmit metru. Dziļāk rakt nedrīkst, jo tad aizskartu ūdens nesošo slāni un karjerā ieplūstu gruntsūdeņi.
Daļa karjera teritorijas pieder SIA „ACB”, bet pārējais –– četriem privātīpašniekiem, ar kuriem noslēgts nomas līgums. Pēc karjera izstrādāšanas uzņēmums veic tā rekultivāciju. Jau tagad vietās, kur ieguve notika pirms desmit un vairāk gadiem, uzvesta melnzeme un iestādītas priedītes. To spirgtais zaļums liecina, ka tad, kad te apklusīs mehānismu troksnis, Daugavas kreisajā krastā atkal augs mežs.
Brauc uz Somiju
Atradnē vienā maiņā strādā 30 darbinieku. Ja saņemts lielāks pasūtījums, darbu organizē divās maiņās. Aizkrauklietis Vladimirs Pavilovskis te strādā jau desmit gadu.
–– Sākumā strādāju ar ekskavatoru, –– saka Pavilovska kungs. — Nu vadu iekrāvēju. Šo desmit gadu laikā man bijusi iespēja redzēt, kā uzņēmums attīstās. Visvairāk priecē, ka, līdz ar jaunas tehnikas ienākšanu, uzlabojas arī darba apstākļi. Darbdiena vairs nav jāpavada trokšņu pilnā un putekļainā kabīnē. Iekrāvēja kabīnē ir samērā kluss, un arī putekļu tikpat kā nav.
Uzņēmuma vadība rūpējas arī par to, lai būtu kolektīvas atpūtas iespējas. Piemēram, esam pabijuši ekskursijā Somijā.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.