Latvijas Banka (LB) pieņēmusi jaunus noteikumus, kas paredz obligātu banku klātbūtni reģionos, lai uzlabotu finanšu pakalpojumu pieejamību. Pēdējo desmit gadu laikā Latvijā strauji sarucis klātienes banku filiāļu skaits — no 319 vietām 2013. gada beigās līdz 69 vietām 2024. gada oktobrī. Tas ir straujākais kritums eirozonā.
Latvijas Bankas prezidents Mārtiņš Kazāks norāda, ka banku digitalizācija notikusi straujāk nekā sabiedrības adaptācija tam. Tas radījis plaisu starp klientiem un bankām. Jaunais regulējums paredz šo plaisu mazināt.
— Kādi izaicinājumi sagaida bankas, realizējot šos noteikumus?
INESE KRONBERGA, “Luminor Bank” mediju attiecību vadītāja
— Līdz jauno noteikumu ieviešanai ir dots laiks, viss nākamais gads, un tie stāsies spēkā no 2026. gada. Noteikumi paredz, ka klātienes pakalpojumi pastāvīgi jānodrošina valstspilsētās un lielāko novadu (ar vismaz 25 000 iedzīvotāju) centros, ja tur konkrētajai bankai ir vismaz 20% klientu, un tuvāko 40 kilometru attālumā vēl nav klientu apkalpošanas centra.
Pašlaik pāragri runāt par kādām izmaiņām bankas pakalpojumu cenrādī. Pirms tam jāveic padziļināta analīze. Mūsu apkopotā informācija par klātienes pakalpojumu izmantošanu rāda, ka cilvēki pārsvarā interesējas par Smart ID uzstādīšanu telefonā, kad kaut ko nodzēsis, vai mainīta iekārta. Otri biežākie gadījumi saistīti ar konta atvēršanu. Turklāt tie galvenokārt ir cilvēki, kuri nerunā latviski, kuriem vajag padziļinātu palīdzību. Pirmajā gadā, kad sākās karš Ukrainā
Abonē digitālo saturu pirmajām 4 nedēļām par 0.99€*
Digitālā satura abonementiem būs pieeja unikālam izdevniecības saturam, kur tiks atspoguļoti notikumi un procesi vietējos novados. Raksti, intervijas, bilžu galerijas, video saturs, kā arī par 90% mazāk reklāmas.