Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija un Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome aicina valdību piena nozares krīzes periodā samazināt pievienotās vērtības nodokli (PVN) piena produktiem. Vai šis ir labākais risinājums piena krīzē? Vai brīvā tirgus apstākļos pārdevēji automātiski nepalielinās savu daļu produkta cenā? Vai šādu nodokli var atstāt uz “mūžīgiem” laikiem?
AGNESE BUCENIECE,
“Swedbank Latvija” galvenā ekonomista Latvijā pienākumu izpildītāja
— Šobrīd arī attiecībā uz Latvijā audzētiem dārzeņiem, kuriem ir samazināts PVN, darbojas vēl citi faktori, kas ietekmē gala cenu. Tāpēc grūti veikt pilnīgi izolētu novērtējumu tam, vai nodokļa samazināšana palīdzēs piena ražotājiem. Drīzāk tas būs īslaicīgs risinājums. Tāpat jāpanāk godprātīga vienošanās starp tirgotājiem, lai samazinājums atspoguļojas produkta gala cenā. Dzīvojam brīvās ekonomikas apstākļos, cenu griestus precēm nenoteikt. Te noderētu papētīt citu valstu pieredzi, kā šādas nodokļa izmaiņas darbojas. No finanšu administrēšanas viedokļa, kas savukārt ir papildu izmaksas, daudz vieglāk, ja nav šādu samazināto PVN likmju. Izņēmumi vienmēr apgrūtina administrēšanu. Te arī jārunā par nākamo lietu — ja kaut kam nosakām izņēmumu, jautājums — kāpēc citiem tādu nav? Kur būs robeža, pie kuras apstāsimies? PVN tomēr ir būtiski nodokļu ieņēmumi, kas palīdz finansēt veselību, izglītību, aizsardzību u. tml. Tāpēc nav vieglas un viennozīmīgas atbildes, ideālā varianta. Sniegt atbalstu caur nodokļiem nozīmē palīdzēt visiem, arī tiem, kuriem tas nav nepieciešams. Labs risinājums ir mērķēts atbalsts, bet šī spēja ir visai ierobežota. Pašlaik, kad ir augsta inflācija un pēc precēm kopumā pieprasījums mazinās, kad bankas sāk paaugstināt aizdevuma procentu likmes, ja valdība sāktu samazināt nodokļu ieņēmumus, tas kavētu inflācijas atkāpšanos, jo palīdzētu noturēt augstāku pieprasījumu. Līdz ar to cenām ir lielāks potenciāls kāpt. Cenas koriģējas tajā brīdī, kad cilvēki kādu preci nepērk. Ar savu rīcību nobalso, ka tas ir pārāk dārgi. Tajā brīdī tirgotājam vai ražotājam jādomā, ko darīt, piemēram, samazināt peļņas daļu.
Abonē digitālo saturu pirmajām 4 nedēļām par 0.99€*
Digitālā satura abonementiem būs pieeja unikālam izdevniecības saturam, kur tiks atspoguļoti notikumi un procesi vietējos novados. Raksti, intervijas, bilžu galerijas, video saturs, kā arī par 90% mazāk reklāmas.