“Par šo uzņēmuma “Virši-A” lēmumu esam gan sašutuši, gan
pārsteigti. Vēl nesen, 2015. gada aprīlī, “Virši-A” piedalījās un
uzvarēja Neretas novada pašvaldības rīkotajā iepirkuma konkursā par
degvielas piegādi Neretas novada Zalves un Mazzalves pagastam. Tagad
iznāk, ka uzvarētājs atteicies no mērķa, kam pats bija pieteicies, –
līdzdalībai iepirkuma konkursā,” atzīst Mazzalves pagasta pārvaldes
vadītāja Zeltīte Odiņa. “Vairāk nekā 1000 pagasta iedzīvotājiem, īpaši
pensionāriem, tas turpmāk būs apgrūtinājums. Stacijas slēgšana vissmagāk
skars iedzīvotājus, kuri pirkuši degvielu nelielā daudzumā, piemēram,
savu automašīnu uzpildīšanai. Līdz tuvākajai degvielas uzpildes stacijai
viņiem būs jābrauc ap 30 kilometru uz Valli vai Neretu, vai uz
Aizkraukli, kas no Mazzalves pagasta ir divtik tālu. Pagasta pārvaldes
vārdā un ar vairākiem simtiem iedzīvotāju parakstu lūdzām uzņēmumu
neslēgt vienīgo degvielas uzpildes staciju pagastā, taču lēmums nav
mainīts.” Viņasprāt, piedāvājums pievest degvielu vairumā neatrisinātu
problēmu, drīzāk klāt nāktu vēl cita. Tā kā daudziem vietējiem
zemniekiem nebūs kur uzglabāt tādu degvielas daudzumu, pieaugs zādzību
skaits.
Pēc Mazzalves pagasta iedzīvotāju domām, diezin vai lielākajam
pašmāju degvielas tirgotājam “Virši-A” piepeši būtu pietrūcis naudas
stacijas modernizēšanai. Šajās dienās uzņēmums oficiāli atklājis jaunu
degvielas uzpildes staciju Salaspilī, lielāko un modernāko uzņēmumam
piederošo staciju tīklā. Ticamāks iemesls stacijas slēgšanai drīzāk ir
tas, ka uzņēmumam nav izdevīgi turēt degvielas uzpildes staciju
mazapdzīvotā Mazzalves pagastā, vietā, kur ir mazs degvielas noiets.
AS “Virši-A” valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš atzīst, ka
uzņēmumā nolemts no šā gada janvāra slēgt vairākas degvielas uzpildes
stacijas, to skaitā staciju “Ērberģe” Mazzalves pagastā.
“Bez papildu ieguldījumiem tie nevar turpināt darbību, jo
nepieciešami būtiski tehniskie uzlabojumi. Savukārt investēt tajās
uzņēmums nevar, ņemot vērā staciju zemos ieņēmumus. Diemžēl šī brīža
Latvijas likumdošana neparedz iespēju iegādāties degvielu izbraukuma
tirdzniecībā, to tirgojot no degvielas vedēja, tāpēc vienīgais, ko
varēsim nodrošināt klientiem šajās vietās, būs degvielas
vairumtirdzniecība,” saka Jānis Riekstiņš. No uzņēmuma vadītāja atbildes
top nepārprotami skaidrs: ne jau naudas trūkums liek slēgt staciju
Mazzalves pagastā. Degvielas lieltirgotājam gluži vienkārši neatmaksājas
ieguldīt naudu pagastā, kurā dzīvo ap 1000 iedzīvotāju.
No pagastā rīkotās sarunas ar “Virši-A” pārstāvjiem, daži Mazzalves
pagasta iedzīvotāji sapratuši, ka slēgšanai paredzētās degvielas
uzpildes stacijas vietā uzņēmums piedāvājis degvielas izbraukuma
tirdzniecību, tāpēc, viņuprāt, vēl nevajagot pārlieku uztraukties.
Degvielu pievedīšot un tirgošot uz vietas no autocisternām – kā 90. gadu
sākumā.
Valsts ieņēmumu dienestā (VID) paskaidro, ka šāda tirdzniecība sen
vairs nav atļauta. Tādējādi VID apstiprina pagasta iedzīvotāju bažas par
to, ka šis “Virši-A” it kā alternatīvais piedāvājums daudziem nebūs
nekāds atspaids. Savukārt Armandam Zeltiņam un citiem vietējiem zemnieku
saimniecību īpašniekiem, kuri iegādāsies degvielu vairumā, radīsies
jaunas problēmas. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas (VARAM) Piesārņojuma novēršanas nodaļas vadītāja Daina Ozola
paskaidro, ka pēc likuma degvielas pircējiem vairumā jāsazinās ar
Madonas reģionālo vides pārvaldi, kuras pienākums ir pārbaudīt degvielas
uzglabāšanas drošību. Ja degviela tiks uzglabāta neatbilstoši vides
prasībām, uzglabātājs var tikt sodīts.
ZIGFRĪDS DZEDULISZIGFRĪDS DZEDULIS, Latvijas Avīze