Izvērtējot dažādas tirgū esošās iespējas, “Pasažieru vilciena” (PV) vadība uzskata, ka reālākās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai ir ilgtermiņa kredīts vai ilgtermiņa noma, biznesa portālam “Nozare.lv” norāda uzņēmumā.
Katram no šiem variantiem esot savas stiprās un vājās puses, kuras visas rūpīgi jāizvērtē un jāanalizē kā no finanšu, tā juridiskajiem aspektiem. Uzņēmuma plāns ir jaunus vilcienus Latvijā ieviest jau 2014.-2016.gadā, pakāpeniski nomainot esošos elektrovilcienus. Konceptuālu atbalstu tālāka šī jautājuma risināšanai PV ir saņēmis arī no Satiksmes ministrijas, kam minētie priekšlikumi iesniegti izvērtēšanai.
PV ir arī izvērtējis riskus gadījumā, ja tiek nolemts ritošo sastāvu neatjaunot un nepieciešams turpināt ieguldīt esošo vilcienu kapitālajos remontos. Šādā gadījumā jārēķinās gan ar papildus izdevumiem, gan iespējamu darba kārtībā esošu vilcienu skaita samazināšanos, kas vienlaikus nozīmētu arī reisu skaita samazināšanu, kas neatbilst PV mērķiem.
Izvērtējot finansiālās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai, PV vēlas maksimāli izmantot tās rīcībā jau esošos līdzekļus, pēc iespējas izvairoties no papildus budžeta līdzekļu pieprasīšanas.
Finanšu līdzekļus plānots iegūt, ietaupot kapitālo remontu izmaksas, kā arī ekspluatācijas izmaksas, proti – sākot izmantot jaunus elektrovilcienus, krietni samazinās kapitālajiem remontiem nepieciešamā naudas summa, turklāt jaunie vilcieni būs ekonomiskāki un arī tādējādi veidosies finanšu ietaupījums. Precīzus finansiālos aprēķinus PV pabeigs tuvāko nedēļu laikā.
PV uzsver, ka esošais ritošais sastāvs ir gan tehniski, gan arī morāli novecojis. Tas neatbilst Eiropas Savienības vides aizsardzības prasībām un nenodrošina ES regulas izpildi attiecībā uz pārvadājumu nodrošināšanu pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās iespējām – cilvēkiem ratiņkrēslos, veciem cilvēkiem, māmiņām ar bērnu ratiņiem.
Esošajiem vilcieniem esot ļoti zems pasažieru komforta līmenis, aukstajā laikā tajos grūti nodrošināt vienmērīgu temperatūru, vilcieni ir skaļi, ar nelīdzenu gaitu un pastiprinātu vibrāciju brauciena laikā.
PV mērķis esot nodrošināt visiem Latvijas iedzīvotājiem pieejamus, drošus un augstas kvalitātes iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumus. Lai to izpildītu, viens no galvenajiem rīcības virzieniem ir ritošā sastāva modernizēšana, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšana vienotā maršrutu tīklā visā valstī.
Kā ziņots, aprīļa sākumā valdība konceptuāli vienojās par neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantotā ES Kohēzijas fonda finansējuma pārdali par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem. Eiropas Komisija (EK) atbalstījusi Latvijas piedāvājumu.
Vilcienu iepirkumu neizdevās, jo “Pasažieru vilciens” un Spānijas uzņēmums “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) nevienojās par nepieciešamajiem līguma grozījumiem.
“Pasažieru vilciens” un CAF līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai parakstīja 2012.gada aprīlī. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās “Pasažieru vilciena” valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta ES fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta.