“Gribu zināt, kādus ģimenes ārsta pakalpojumus valsts apmaksā un kādus ne? Ģimenes ārstes praksē man uz vietas pārbaudīja holesterīna, cukura līmeni, noņēma asinis pilnai asinsainai, veica kardiogrāfisko izmeklējumu, un par to es samaksāju 12 latu. Man tas šķiet pārāk daudz,” stāsta kāda Pļaviņu novada iedzīvotāja.
Nokavē pieņemšanas sākumu
“Paziņa sacīja, ka viņa pie savas ģimenes ārstes Pļaviņās šādus pakalpojumus ir saņēmusi bez maksas. Kā tas var būt? Ģimenes ārste paziņai reizi gadā pat zvana un uzaicina uz pārbaudi, ja viņa gadu nav bijusi pie ārsta. Varbūt tā ir jādara visiem ģimenes ārstiem? Man ārste nekad nav zvanījusi, lai uzaicinātu uz pārbaudi,” stāsta pļaviņiete.
“Kur var sūdzēties, ja ģimenes ārsts neievēro darba laiku un nokavē pacientu pieņemšanas sākumu pat par pusstundu un tā dara regulāri? Tajā pašā laikā ģimenes ārsti veikalā un citur pieprasa, lai viņus vienmēr laipni apkalpotu, lai visi būtu uz vietas. Pret citiem ārsti ir prasīgi, bet pret sevi gan ne,” saka kāda cita pļaviņiete.
Pacienta iemaksas valstī vienādas
Nacionālā veselības dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste Evija Štālberga teic, ka pļaviņietes sūdzību par 12 latiem grūti uzreiz izvērtēt, ja nezina konkrētākus faktus. “Varbūt ģimenes ārste citam pacientam maksu neiekasēja, jo viņš bija invalīds vai trūcīgais? Jāzina arī, vai holesterīna un cukura līmeni noteica ar teststrēmelēm vai paņēma asins paraugus laboratoriskai izmeklēšanai,” viņa saka. “Par ģimenes ārsta apmeklējumu jāveic pacienta iemaksa — viens lats. Tikpat liela pacienta iemaksa ir par elektrokardiogrāfisko izmeklējumu. Ja ģimenes ārsts izsniedz pacientam nosūtījumu valsts apmaksātu laboratorisko izmeklējumu veikšanai, tad par to pacientam nav jāmaksā. Ģimenes ārsta praksē pacients ir jāinformē, ka būs jāmaksā par asins ņemšanu atbilstoši ārsta prakses vai ārstniecības iestādes maksas pakalpojumu cenrādim. Par asins ņemšanu nemaksā bērni līdz 18 gadiem un grūtnieces. Reizēm pacienti vēlas veikt analīzes un citus pārbaudījumus, lai gan viņiem nav nekādu sūdzību, un tad ārsts izvērtē, vai tas būs valsts apmaksāts pakalpojums vai arī pacientam būs jāmaksā pilna maksa, un to norāda nosūtījumā. Pacienta iemaksu apmēru nosaka Ministru kabineta noteikumu nr. 1046 “Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība”
1. pielikums “Pacienta iemaksas apmērs”. Pacienta iemaksu apmērs visā valsts teritorijā ir vienots. To iedzīvotāji var uzzināt Nacionālā veselības dienesta mājaslapas www. vmnvd.gov.lv sadaļā “Veselības aprūpes pakalpojumi” — “Pacienta iemaksas” vai zvanot Nacionālā veselības dienesta bezmaksas informatīvajam tālrunim 80001234 (darbdienās no pulksten 8.30 līdz 17).
Apskatīs un iztaustīs
“Ģimenes ārstiem nav obligāti jāaicina pacienti uz pārbaudēm, tomēr ir apsveicami un atbalstāmi, ja ģimenes ārsti to dara, ja viņiem rūp pacientu veselība,” stāsta Evija Štālberga. “Ja gada laikā, no 1. janvāra līdz 31. decembrim, iedzīvotājs nav slimojis un nav vērsies pie sava ģimenes ārsta, viņš reizi gadā var doties uz profilaktisko apskati, un tā pacientam ir bez maksas. Ģimenes ārsts iztaujās pacientu, uzklausīs viņa sūdzības un nepieciešamības gadījumā pārbaudīs ķermeņa svaru, garumu, apskatīs ādu, gļotādu, mutes dobumu, iztaustīs kakla, padušu, cirkšņu limfmezglus, vairogdziedzeri, krūtis, vēderu, izmērīs asinsspiedienu, ķermeņa temperatūru, noteiks pulsu, izklausīs sirdsdarbību, plaušas, pacientiem pēc 50 gadu vecuma veiks taisnās zarnas palpāciju jeb iztaustīšanu, novērtēs traumu sekas, kā arī redzes, dzirdes, psihes, jušanas, kustību un neiroloģiskos traucējumus. Pēc pārbaudes ģimenes ārsts var ieteikt papildu izmeklējumus, citu ārstu speciālistu konsultācijas vai arī ieteiks, kam vajag pievērst uzmanību. Ģimenes ārstu prakses saņem finanšu līdzekļus valsts apmaksātu primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, prakses darbības nodrošināšanai, un šos līdzekļus katra ģimenes ārsta praksei aprēķina atbilstoši normatīvajos aktos ietvertajiem nosacījumiem. Papildu līdzekļus par profilaktisko pārbaudi nepiešķir.”
Var sūdzēties
Veselības inspekcijai
Gadījumā, ja pacientam rodas pamatotas šaubas par ārstniecības personas darbības tiesiskumu un atbilstību normatīvajiem tiesību aktiem, tajā skaitā par iekasētā maksājuma pamatotību, ja ārsts nokavē darba laika sākumu vai ir citas sūdzības, ar detalizētu iesniegumu var vērsties Veselības inspekcijā Rīgā, Klijānu ielā 7, LV—1012, tālr. 67819671, fakss 67819672, e — pasts: vi@vi.gov.lv, kā arī rakstīt mājaslapā: www.vi.gov.lv.