Līdz ar valsts dotāciju samazinājumu vietējas nozīmes autobusu pasažieru pārvadājumiem, Latvijas reģionos jau tiek lemts par autobusu biļešu cenu palielināšanu, piektdien raksta laikraksts “Latvijas Avīze”(LA).
Sarkanā līnija valsts dotācijas samazinājumam vietējas nozīmes autobusu pasažieru pārvadājumiem bija sasniegta jau pērn, tāpēc šajā gadā iecerētais griezums vēl par 20% daudzviet valstī, visticamāk, sagraus visu pārvadājumu sistēmu, LA norādīja plānošanas reģionu pārstāvji.
Jau patlaban Latvijā ir apdzīvotās vietas, kur nevar īstenot Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteikto prasību par “maršruta tīkla veidošanu, lai apmierinātu cilvēku pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un nodrošinātu maršrutu tīklā iespēju apmeklēt izglītības iestādes, ārstniecības iestādes, darbavietas, valsts un pašvaldību institūcijas to vispārpieņemtajā darba laikā”. Pie šāda secinājuma nesen Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) Tehnisko problēmu komitejā nāca plānošanas reģionu pārstāvji. “Lauku maršrutos autobusi kursē galvenokārt divas reizes dienā, bieži vien ne visas nedēļas dienas. Vasarā sabiedriskā transporta maršrutu skaits samazinās par 35 – 40% un daudzi lauku apvidi jau patlaban paliek bez sabiedriskā transporta,” norādīja LPS padomnieks Aino Salmiņš.
LPS veiktie aprēķini liecina – patlaban vietējos lauku maršrutos nodarbinātie pārvadātāji darbojas daudz efektīvāk nekā viņu kolēģi starppilsētu maršrutos. Tā pērn pirmajos deviņos mēnešos vietējās nozīmes maršrutos zaudējumi uz vienu pasažieri bija 0,56 lati, bet starppilsētu maršrutos – 1,031 lati. Tomēr naudas sadalījums aizvien ir par labu starppilsētu pārvadājumu firmām, kas var atļauties arī pirkt jaunus autobusus (par tiem ar biļeti maksā pasažieris un ar dotāciju – valsts). Ceļa posmos aptuveni 100 kilometru rādiusā ap Rīgu starppilsētu autobusi aizvien kursē ar 10 – 20 minūšu lielu intervālu, piepildījums ar pasažieriem aizvien ir zems. Daudzviet paralēli kursē gan autobusi, gan vilciens, un valsts abu transporta veidu pārvadātājiem sedz radušos zaudējumus un nodrošina peļņu. Salmiņš: “Ja valsts nenodrošinās vismaz 90% no 2010. gada atbalsta, tad vietējie maršruti šā gada beigās beigs darboties un vietējo sabiedrisko transportu veiks nelegālie pārvadātāji. Dotāciju samazinājums vietējiem un starppilsētu maršrutiem ir veikts bez analīzes, akli paklausot Starptautiskā valūtas fonda prasībām, tomēr starppilsētu maršrutu organizācijā vēl ir rezerves. Vietējos maršrutos to nav.”
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs aprēķinus par starppilsētu pasažieru pārvadātāju priekšrocībām nosauca par “tendencioziem, nekorektiem, kas naido savā starpā pārvadātājus, bet nerisina problēmu pēc būtības”. Uzņēmējs uzsvēra: “Valdības un Saeimas lēmums par valsts budžetā iekļauto dotāciju samazinājumu bija administratīvs process, kuram nebija ekonomiskā pamatojuma. Šiem labojumiem bija jāseko citiem labojumiem. Piemēram, par to, kā kompensēt zaudējumus par atsevišķu cilvēku kategoriju pārvadāšanu. Bija jābūt vadlīnijām par tālāko rīcību – par maršrutu tīklu samazinājumu un izmaiņām tarifos. Politiķi procesu patlaban ved strupceļā. Ja nekas nemainīsies, tad rudenī, kad nauda beigsies, būs izveidojusies ārkārtas situācija.”
Laikraksts atgādina, ka starptautiskie aizdevēji prasīja naudas samazinājumu pasažieru pārvadājumiem, tomēr norādīja, ka to nevar attiecināt uz lauku maršrutiem un trūcīgajiem cilvēkiem. Apstiprinātajā valsts budžetā 20% liels samazinājums veikts visiem pārvadājumiem.
No pieciem plānošanas reģioniem par biļešu cenu celšanu vietējas nozīmes maršrutos par 23% no 1. marta šonedēļ paziņoja Kurzemes plānošanas reģions. Šā reģiona vadītāja Kristiāna Gobiņa balsī bija dzirdams rūgtums par netaisnību un politiķu formālo pieeju naudas dalīšanā: “Pērn salīdzinājumā ar 2009. gadu mēs sabiedriskajam transportam samazinājām izdevumus par 20%. Optimizējām maršrutu tīklu un reisus, mums patlaban ir viszemākā pašizmaksa valstī – 59 santīmi par kilometru. Patlaban Kurzemei atkal piemēro vienu no vislielākajiem samazinājumiem – 24%. Šā iemesla dēļ no 1. marta Kuldīgas, Saldus un Talsu pilsētās un to apkārtnē būs dārgākas biļetes. Proti, par braucienu pilsētā no pieciem līdz 15 santīmiem, bet apkārtnē – vēl vairāk. Ir skaidrs, ka būs arī izmaiņas maršrutos un reisos. Darīsim, ko varēsim, lai mazāk ciestu cilvēki,” norādīja Gobiņš.
Citos plānošanas reģionos par konkrētu rīcību lems tuvākajā laikā. Rīgas plānošanas reģionam naudas pietiekot līdz oktobra vidum, Latgales plānošanas reģionā, kur neizskata iespēju biļešu cenas celšanai, papildus vajagot 600 000 latus. Zemgales reģionā, iespējams, noteiks vienotu tarifu visiem pārvadātājiem, kas nozīmē biļešu sadārdzinājumu gandrīz visos maršrutos. Maršrutu plānotāji arī norāda, ka uzņēmējiem papildus iegriezis degvielas cenas kāpums.
Aģentūra BNS jau rakstīja, ka kompensācijām pārvadātājiem par 2010.gadā sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem valsts budžetā paredzēts 61,1 miljons latu, bet par 2011.gadā sniegtajiem pakalpojumiem – 51,9 miljoni latu.