Ceturtdiena, 7. augusts
Alfrēds, Madars, Fredis
weather-icon
+19° C, vējš 3.8 m/s, R-DR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Vai jāmaina noteikumi attiecībā uz dzērājšoferu vadīto automašīnu pasažieriem?

Nesamazinoties to autovadītāju skaitam, kas pie stūres sēžas reibumā, situācijas uzlabošanai Latvijā varētu būt lietderīgi apsvērt ieviest atbildību arī dzērājšoferu vadīto automašīnu pasažieriem. No pagājušā gada 25. novembra līdz šī gada 3. jūlijam pieķerti 648 autovadītāji, kuri pie stūres sēdušies reibumā virs 1,5 promilēm. Narkotiku reibumā pieķerti 75 autovadītāji. Alkohola reibumā bez tiesībām pie stūres pieķerti 766 autovadītāji un 66 narkotiku reibumā. Vai nepieciešami stingrāki noteikumi, kas attiecas arī uz dzērājšoferu vadīto automašīnu pasažieriem?

REA VOVERE no Sērenes

— Man ir 35 gadu autovadīšanas stāžs. Ir gadījies uz ceļa sastapties ar situācijām, kas izraisa trauksmi, piemēram, redzot, ka priekšā braucošais neturas joslā. Transportlīdzeklis “līgojas” no ceļa malas uz viduslīniju. Tas liek justies neomulīgi, šādos brīžos neesmu pārliecināta, vai tas ir vienkārši tāpat, vai transportlīdzeklim pie stūres ir dzērājšoferis. Riņķī un apkārt ir dzirdēti gadījumi, kad zināmi cilvēki ir aizgājuši bojā dzērājšoferu bezatbildības dēļ. Latvijā braukšanas kultūra ir ļoti liela problēma. Ārzemēs, īpaši Rietumeiropā, tā nedara, tur autovadītāji ir krietni civilizētāki un izturas atbildīgāk. Latvijā daļai autovadītāju acīmredzot kaut kas nav kārtībā ar domāšanu.

Es piekrītu, ka būtu nepieciešams ieviest atbildību dzērājšoferu vadīto automašīnu pasažieriem. Tas būtu tikai pareizi. Ja tu sēdies mašīnā, zinot, ka braucējs ir iedzēris, tu esi līdzatbildīgs. Tu nedarīji visu iespējamo, lai nepieļautu šāda cilvēka atrašanos pie automašīnas stūres. 

LĪNA BAGDONE, Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste

— Pagaidām ir pagājis pārāk mazs laiks, lai izdarītu pilnus secinājumus par to, vai Krimināllikuma grozījumi ir iedarbojušies uz attiecīgo satiksmes dalībnieku grupu. Tādēļ arī pāragri spriest, vai ir nepieciešamas vēl kādas izmaiņas. Konkrētais ieteikums noteikt atbildību automašīnu pasažieriem būtu jāizvērtē un jāapspriež padziļinātāk, lai sniegtu vērtējumu. Policijai nav apkopoti dati par to, cik bieži dzērājšoferi pie stūres sēdušies un automašīnu vadījuši, līdzās esot pasažieriem. 

JĀNIS VANKS, “Drošas braukšanas skolas” direktors

— Grūti spriest. Pieļauju, ka ir situācijas, kad autovadītāja blakussēdētāji var nezināt par šofera alkohola lietošanu. Lielu alkohola patēriņu uzreiz var pamanīt, bet tas, kas ir tikai nedaudz virs atļautās normas, bieži vien ar neapbruņotu aci nav nosakāms. Rodas jautājums, kā tad to nokontrolēt? Sanāk, ka pasažierim, sēžoties automašīnā, jāprasa, lai tās vadītājs iepūš alkometrā, lai saprastu, vai viņš drīkst braukt. Pati doma — ieviest atbildību dzērājšoferu pasažieriem — nav slikta. Ir jāmeklē visefektīvākie veidi, kā cīnīties ar šo sērgu — cilvēkiem, kas pie stūres sēžas alkohola reibumā. Problēma tajā, ka ne visas situācijas realitātē atbildīs apzinātai līdzatbildībai. Pieņemsim, automašīna uzņem stopētāju. Aizmugurē sēdošajam līdzbraucējam nav ne mazākās nojausmas, vai autovadītājs ir vai nav lietojis alkoholu. Cita lieta, ja automašīnā sēžas cilvēki, kas kopā ir ballējušies un zina, ka šoferis ir lietojis alkoholu, tādiem pilnīgi noteikti varētu piemērot līdzatbildības sodu. Jautājums — kā to izkontrolēt? Gan no pasažieru un no kontrolējošo iestāžu puses.

Manuprāt, dzērājšoferi dalās divās grupās. Pirmie ir recidīvisti, kuriem ir pilnīgi vienalga. Viņi var dzert un braukt, viņiem nerūp, kādi ir noteikumi. Tie ir nelabojami gadījumi, kuru Latvijā ir pietiekami daudz. Nav nekādu iespēju cīnīties ar šādiem cilvēkiem, kā vien izķert uz ceļa. Sliktākajā gadījumā viņus apstādina iekļūšana ceļa satiksmes negadījumā. Otra dzērājšoferu kategorijas bēda ir atļautās 0,5 promiles. No tām vajadzētu atteikties. Cilvēki bieži vien neizrēķina savas spējas. Pie vienāda alkohola patēriņa dažādiem cilvēkiem var būt atšķirīga ķermeņa reakcija. To ietekmē dažādi faktori — nogurums, veselības stāvoklis, fakts, vai cilvēks ir paēdis utt. Ja mums būtu nulle tolerance pret alkoholu, tad tie, kas pieņem, ka “vienu jau var”, saprastu, ka arī to vienu nevar un šo dzērājautovadītāju procentu mēs varētu samazināt. 

Staburags.lv bloku ikona Komentāri