
No šī gada 1. augusta būtiski mainījies alkoholisko dzērienu tirdzniecības laiks. Šie grozījumi ietekmē ne tikai laiku, kad var iegādāties alkoholiskos dzērienus, bet arī iespēju iegādāties tos par atlaides cenām. Šādas izmaiņas paredz grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas stājās spēkā 2025. gada 7. februārī.
Kā vēsta Veselības ministrijas Komunikācijas nodaļa, Latvijā alkohola patēriņš ir viens no augstākajiem Eiropā. 2023. gadā reģistrētais absolūtā alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju bija 11,7 litri, bet, ieskaitot tūristus, — jau 12,5 litri. 2024. gadā, ieskaitot tūrisma patēriņu, šis rādītājs Latvijā bija — 12 litri. Eiropā vidējais absolūtā alkohola patēriņš ir 10 litri. Augstais līmenis ietekmē ne tikai veselību, bet arī rada būtisku slogu budžetam. Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem alkohola lietošanas seku dēļ ik gadu konstatē aptuveni 8 % nāves gadījumu vīriešiem un 3 % sievietēm.
Par vairākām stundām mazāk
Lai šo novērstu, veikti grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā. Veselības ministrijas preses sekretāre Barbara Ālīte saka, ka tie ir daļa no Veselības ministrijas īstenotās politikas alkohola lietošanas mazināšanai, kas balstās Pasaules Veselības organizācijas vadlīnijās un starptautiski atzītos pierādījumos sabiedrības veselības jomā.
Grozījumos noteikts, ka no 2025. gada 1. augusta alkoholiskos dzērienus mazumtirdzniecībā un internetā no pirmdienas līdz sestdienai var iegādāties no pulksten10 līdz 20, svētdienās — no 10 līdz 18. Būtiski pieminēt, ka tirdzniecības laika ierobežojumi neattieksies uz tādām mazumtirdzniecības vietām, kurās alkoholiskie dzērieni tiek realizēti tikai izlejamā veidā un nodrošināta to patērēšana uz vietas, kā arī bez nodokļu tirdzniecības veikaliem.
Grozījumi nosaka arī to, ka internetā iegādātos alkoholiskos dzērienus būs atļauts piegādāt jeb izsniegt pircējam ne agrāk kā pēc sešām stundām no pasūtīšanas brīža. Par šī noteikuma neievērošanu piemēro naudas sodu juridiskās personas darbiniekam — kurjeram vai citam piegādātājam — līdz četrpadsmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz divsimt astoņdesmit naudas soda vienībām.
Tiks ietekmētas arī azartspēļu organizēšanas vietas, jo tajās būs aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība to patērēšanai uz vietas pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām.
Ierobežo arī reklamēšanu
Grozījumi ievieš izmaiņas arī alkoholisko dzērienu reklamēšanā. Tā būs aizliegta preses izdevumos, drukātos reklāmas izdevumos un patērētājiem paredzētās publikācijās, kinoteātros, tīmekļvietnēs un tiešsaistē, izmantojot pasta pakalpojumus, mazumtirdzniecības vietās, kurās notiek alkoholisko dzērienu tirdzniecība. Cenu un atlaižu reklāmas ierobežojumi neattieksies uz alkoholisko dzērienu ražošanas vietām un ražotāju telpām.
Grozījumi paredz, ka mazumtirdzniecības vietās, tostarp tirgojot alkoholu internetā, būs aizliegti tādi alkoholisko dzērienu tirdzniecības veicināšanas pasākumi, kuros kopā ar alkoholisko dzērienu piedāvā ar atlaidi iegādāties citu alkoholisko dzērienu, preci vai pakalpojumu vai kopā ar citu preci vai pakalpojumu ar atlaidi iegādāties alkoholisko dzērienu. Mazumtirdzniecības vietās labi redzamā vietā jāizvieto uzraksts, kas brīdina, ka alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, kā arī, ka nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt.
Mazie veikalu tīkli cietīs
“Alkoholisko dzērienu tirdzniecības aizliegumi varētu negatīvi ietekmēt mazos un vidējos veikalus, īpaši reģionos, jo tie būs spiesti paaugstināt cenas pamata produktiem, pārskatīt darba laiku vai pat pārtraukt darbību,” prognozē SIA “Latvijas Tirgotāju savienības” valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis.
SIA “Latvijas Tirgotāju savienības” valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis.
R. Okmanis uzsver, ka tieši alkoholisko dzērienu tirdzniecība līdz šim ļāva vietējiem uzņēmējiem saglabāt zemākas cenas pamata pārtikas produktiem. “Tagad, iespējams, būs nepieciešams cenas paaugstināt, lai varētu turpināt darbību. Daļa veikalu varētu pat tikt slēgti, ja uzņēmēji nesaskatīs veidu, kā turpināt darbu bez zaudējumiem. Bet kopumā izmaiņu ietekmi varēsim precīzāk vērtēt rudenī, kad būs beidzies pārejas periods,” viņš saka.
Kā lielākos ieguvējus no alkohola tirdzniecības laika izmaiņām Raimonds Okmanis min degvielas uzpildes stacijas. Tur varētu parādīties arī vairāk pārtikas preču. Tādējādi degvielas uzpildes stacijas tieši konkurēs ar reģionu veikaliem, vēl vairāk sarežģījot mazo uzņēmēju situāciju.
SIA “Elvi” Latvija valdes locekle Laila Vārtukapteine uzskata: “Šīs izmaiņas drīzāk ir vērstas uz pircēju iepirkšanās paradumu maiņu, tomēr nav pamata domāt, ka tie varētu ietekmēt reālo alkohola patēriņu.
Jā, visdrīzāk, būs neliels legālā apgrozījuma samazinājums alkohola kategorijai kopumā, jo daļa darījumu pāries uz nelegālo zonu. Vienlaikus gaidāms dzērienu kategorijas apgrozījuma pieaugums atļautajā tirdzniecības laikā.” Tajā pat laikā viņa min, ka ierobežojumiem viennozīmīgi būs efekts uz valsts budžetu, kas cietīs no ēnu ekonomikas pieauguma. To apstiprina, piemēram, gada sākumā ieviestie aizliegumi elektronisko cigarešu apritē.
Cilvēki ātri pielāgosies
Arī veikalu tīkla “Top!” mārketinga direktore un valdes locekle Ilze Priedīte pretrunīgi vērtē ieviestās pārmaiņas. “Mēs pozitīvi vērtējam pasākumus, kas vērsti uz alkohola patēriņa samazināšanu valstī, un uzskatām, ka šīs reformas mērķis ir atbalstāms, taču paredzam, ka pati reforma būtiskas izmaiņas nesasniegs. Alkohola tirdzniecības un reklāmas ierobežojumi paši par sevi ir simboliski, nevis būtiski instrumenti sabiedrības veselības uzlabošanā,” saka Ilze.
veikalu tīkla “Top!” mārketinga direktore un valdes locekle Ilze Priedīte
Viņa uzskata: “Ierobežojot tirdzniecības laikus, patērētāji pielāgojas, iegādājoties alkoholu agrāk vai veidojot uzkrājumus. Tādējādi reāls patēriņa kritums netiek panākts, tikai mainās pirkšanas paradumi.” Viņa uzsver, ka alkoholisko dzērie nu pārmērīga patērēšana ir saistīta ar tādiem sociālajiem, psiholoģiskajiem un ekonomiskajiem faktoriem kā depresija, vientulība, bezdarbs, izglītības trūkums, un šie jautājumi nevar tikt atrisināti tikai ar tirdzniecības laika vai reklāmas ierobežojumiem.
Viņa min, ka šī nav pirmā reize, kad Latvijā ir ieviesti alkoholisko dzērienu iegādes ierobežojumi. Pirms 23 gadiem stājās spēkā grozījumi, kas noteica, ka laikā no pulksten desmitiem vakarā līdz astoņiem rītā alkohola mazumtirdzniecība ir aizliegta. “Lai gan iepriekš alkoholu varēja iegādāties visu diennakti, cilvēki pierada pie jaunās sistēmas, un tā kļuva par normu vairāk nekā 20 gadu garumā. Tagad ir jauni likuma grozījumi, un esam diezgan pārliecināti, ka cilvēki arī šoreiz pielāgosies jaunajai kārtībai pietiekami ātri,” saka veikalu tīkla “Top!” pārstāve.
Lai pielāgotos jaunajiem grozījumiem, turpmāk veikalu tīkla “Top!” darbiniekiem, skenējot alkoholiskos dzērienus, parādīsies ne tikai paziņojums par vecuma ierobežojumiem un dokumentu pārbaudi, bet arī skaidrs norādījums par jaunajiem laikiem, kad alkoholisko dzērienu pārdošana ir atļauta vai aizliegta. Veikalos un citos kanālos ir izvietoti informatīvie materiāli, lai ziņotu pircējiem par jauno kārtību. Lai pārejas posmā mazinātu iespējamos pārpratumus un konfliktus, īpaši rīta stundās, atsevišķos veikalos sākotnēji pastiprinās apsardzes klātbūtni.
Ilze Priedīte min, ka grozījumu dēļ iespējamas izmaiņas konkrētu veikalu darba laikos, tomēr dažos reģionos veikals “Top!” ir vienīgā vieta, kur iedzīvotāji var iegādāties pārtiku un ikdienā nepieciešamākās preces, tāpēc jādomā, kā pareizāk rīkoties šajā situācijā, lai nodrošinātu maksimālu pieejamību klientiem.
Dažviet īpašu izmaiņu nebūs
Veikalu tīkla “Maxima” korporatīvo attiecību direktors Jānis Beseris uzsver, ka jauno ierobežojumu dēļ “Maxima” veikaliem netiks mainīti darba laiki. “Mūsu pamatdarbība ir vērsta uz pārtikas mazumtirdzniecību, kā galveno mērķi izvirzot plašu un kvalitatīvu pārtikas sortimentu par pieejamām cenām, tāpēc, neskatoties uz izmaiņām alkohola tirdzniecības laikā, mūsu 172 veikali strādās kā ierasts un veikalu pamata darba laiks nemainīsies,” viņš pauž.
Veikalu tīkla “Maxima” korporatīvo attiecību direktors Jānis Beseris
Arī veikalu izkārtojumu un alkoholisko dzērienu novietojumu mainīt nav plānots. “Jau šobrīd alkoholisko dzērienu izvietojums ir skaidri nodalīts no citām precēm un atbilstoši marķēts,” uzsver Jānis. Veikalu tīkla “Maxima” veikalos alkoholisko dzērienu atlaižu un cenu reklāma vairs netiks izvietota ne veikalos, ne patērētājiem paredzētajās publikācijās. Savukārt cenu zīmes alkoholiskajiem dzērieniem būs tikai baltā krāsā.
Jānis Beseris min — lai nodrošinātu, ka alkoholisko dzērienu iegāde ārpus likumā noteiktā tirdzniecības laika nebūtu iespējama, konfigurēta sistēmas tā, lai bloķētu pirkumus gan tradicionālajās kasēs, gan pašapkalpošanās kasēs, kā arī “Skenē pats!” zonās.
Jānis Beseris pauž, ka veikalu tīkls “Maxima” darbu pie izmaiņu ieviešanas ir sācis pirms vairākiem mēnešiem. “Esam rūpīgi pielāgojuši visus tirdzniecības procesus, tostarp veikalu kasu sistēmas, e-komercijas platformu, mārketinga materiālus un lojalitātes programmas darbību, lai no noteiktā datuma tie pilnībā darbotos atbilstoši jaunajām prasībām,” saka korporatīvo attiecību direktors.

Novērojumi Aizkrauklē
Laikraksts “Staburags” novēroja, ka visos veikalos, kas atrodas Aizkrauklē, tiek ievēroti jaunie noteikumi. Piemēram, veikalos “Top!” Lāčplēša ielā 7 un Gaismas ielā 35 pēc pulksten astoņiem aile, kurā atrodami alkoholiskie dzērieni, veikala apmeklētājiem tiek norobežota ar sarkanām lentēm, tādējādi liedzot piekļuvi tiem, kā arī virs šiem plauktiem tiek izslēgts apgaismojums. Dažos veikalos, kā veikalā “Beta” Druvas ielā 2 ailes ar alkoholiskajiem dzērieniem netiek norobežotas, bet pie veikala ieejas vai attiecīgajiem plauktiem ir izvietota informācija, kas brīdina veikala apmeklētājus par ieviestajām izmaiņām.
Izmaiņas novērojamas arī alkoholisko dzērienu cenu zīmēs. Veikalos “Maxima” Gaismas ielā 22 un Skolas ielā 6 ierasto oranžo atlaides cenu vietā alkoholisko dzērienu plauktus rotā tikai baltas cenu zīmes, bet tik un tā alkoholiskajiem dzērieniem tiek piemērotas atlaides, tomēr tās netiek izceltas.
Visvairāk konkrētie likuma grozījumi ietekmē specializētos alkoholisko dzērienu veikalus. Arī Aizkrauklē tādi veikali kā “AlkoOutlet” un “Boozie” ir spiesti mainīt savu ierasto darba laiku, lai ievērotu likuma kārtību. Turpmāk šo veikalu darba laiki sakritīs ar diennakts laiku, kad, ievērojot likumu, ir iespēja tirgot un iegādāties alkoholiskos dzērienus.
