Dažkārt mūs pārsteidz kāds notikums vai darbība, par kuru gribas iesaukties: “Ak, zemīt, atveries!” Atvaļinājuma laikā man šāda sauciena vērta šķita epopeja par Rūjienā ražoto saldējumu “Melnītis” jeb “Blacky”. Tiesa gan, tikai uz neilgu laiku. Pirmā asociācija, lasot ziņu, ka partijas “Attīstībai Par!” biedre Aija Ingrīda Abene publiski paudusi sašutumu par tā nosaukumu, kas, viņasprāt, esot rasistisks, bija — kāda tumsonība! Vai tad tagad atgriežas laiki, kad jāņogas bija jāsauc par pelsenēm? Internets bija pārpludināts ar nosodošiem uzbrukumiem autorei, kuriem pirmajā momentā arī es piekritu. “Ko tad tagad darīt? Vai man savu kaķīti Melnīti pārsaukt citā vārdā, vai tad es tagad nevaru teikt, ka mana kleita ir melnā krāsā?” interneta vietnē pauda savu neizpratni kāda lasītāja. Taču starp “akmeņu metējiem” autores virzienā pavīdēja arī kāds komentārs, kurš patiesībā lika paskatīties uz Aijas Ingrīdas Abenes ierosinājumu pavisam no citas puses: runa jau nebija par vārdu “Melnītis”, bet gan “Blacky”. Jebkuram produktam, nokļūstot ārējā tirgū, tomēr jāpadomā, vai tas neaizskar kādas etniskas grupas intereses. Angliski runājošajās valstīs šo vārdu izmanto, lai nievājoši vai pat naidpilni vērstos pret melnādainajiem. Par šo paskaidrojumu nosodījumu izpelnījās arī šā viedokļa paudējs, tāpēc drīz vien viņa komentārs pazuda.
Man ļoti adekvāts šķita Latvijā dzīvojošā nikaragvieša Martina Zemīša viedoklis — kādā intervijā viņš pauda, ka kontekstā ar notikumiem ASV saldējuma nosaukums skanot mazliet kutelīgi. Viņaprāt, riskanti tādu saldējumu būtu vest arī uz Franciju, kur ir liels skaits melnādaino. Īstenībā jau visu izšķirot konteksts — ja viņš ieraudzītu veikalā šo saldējumu, viņam pat prātā neienāktu, ka tas var kādu aizskart.
Patiesībā šis “Melnīša” skandāls pirmām kārtām atspoguļoja to, kā daļa cilvēku spēj reaģēt uz kāda viedokli, kas nesaskan ar viņu. Un galvenais — naids bija vērsts pret cilvēku, nevis pausts viedoklis par lietu. Nezinot pilno kontekstu, bļaujam par savu vienvienīgo taisnību. Pirms izsaki viedokli — uzzini vairāk! Šādam vajadzētu būt sauklim, pirms ķerties pie viedokļa paušanas. Realitātes ignorēšana patiesībā ir kritiskās domāšanas trūkums.
Kas attiecas uz sacelto ažiotāžu saldējuma nosaukuma dēļ, uzņēmums guvis labumu — palielinājusies veikalu apmeklētāju interese par “Melnīti”.