Aizkrauklē, Uzņēmējdarbības atbalsta centra koprades telpās, aizvadīts “Junior Achievement Latvia” rīkotais skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) tirdziņš “Cits Bazārs”. Tā apmeklētāji varēja iegādāties skolēnu radītās preces un pakalpojumus, kamēr žūrija jaunos uzņēmējus novērtēja un pasākuma izskaņā apbalvoja nomināciju uzvarētājus. Vidusskolu grupā nominācijā “Sociāli atbildīgs skolēnu mācību uzņēmums” balvu piešķīra “Pop‘n’joy” no Aizkraukles novada vidusskolas, kas daļu peļņas izmanto socializācijas prasmju veicināšanā bērnudārzniekiem.
Plašs piedāvājums
Šogad pasākumā piedalījās 37 skolēnu uzņēmumi — 17 pamatskolu grupā, 20 vidusskolu grupā. Jaunieši no Aizkraukles, Skrīveriem, Pļaviņām, Rīgas, Madonas, Jēkabpils un Lielvārdes piedāvāja iegādāties un katram interesentam labprāt pastāstīja par savu produktu. Piedāvājumā bija kosmētika, koka izstrādājumi, konditoreja, spēles, 3D drukas produktu izgatavošana, rotaslietas un aksesuāri, sadzīves priekšmeti un daudz kas cits.
Trīs stundu laikā apmeklētāji varēja iegādāties jauniešu radītos produktus, vienlaikus uzņēmumu dibinātājus vēroja žūrija, vērtējot un pēc tam apbalvojot septiņās nominācijās.
Vidusskolas grupā nominācijā “Sociāli atbildīgs SMU” balvu ieguva “Pop‘n’joy” no Aizkraukles novada vidusskolas, kas cep “Cakepop” kūciņas. Meitenes daļu no peļņas izmanto, lai sagatavotos un viesotos pirmsskolas izglītības iestādē, kur palīdz mazināt saskarsmes problēmas bērniem. Jaunietes ir novērojušas, ka šī problēma aktuāla kļūst jau mazā vecumā, jo bērni diezgan agri tiek pie viedierīcēm, kas ietekmē viņu spējas komunicēt ar citiem bērniem.
Domā par dabu un ekoloģiju
Vairāki jaunie uzņēmēji piedomāja pie tā, lai produkts būtu ekoloģisks un dabai draudzīgs. Tās bija gan dabīgā vaska sveces, ekoloģisku materiālu ziepes, bambusa salmiņi. Tā kā plastmasas salmiņi ir vēsture, bet papīra salmiņiem ir īss lietošanas cikls, Rīgas skolēnu uzņēmums “BioBoo” piedāvāja iegādāties bambusa salmiņus, kas izgatavoti no bambusa stumbra, izturīgi, bez piegaršas un svarīgi — videi draudzīgi. “Mums pašiem nepatīk papīra salmiņi, tie ātri izšķīst, un to lietošana nav patīkama, tādēļ vēlējāmies piedāvāt alternatīvu produktu. Bambusa salmiņi nav unikāls piedāvājums, mēs fokusējamies uz to, lai radītu produktu ar iespējami mazāku pašizmaksu, lai pircēji to varētu iegādāties par zemāku cenu,” stāstīja uzņēmuma pārstāve Katrīna Balode. Tā kā Latvijā bambuss neaug, izejmateriāls tiek sūtīts no Ķīnas. Viens no tirdziņa dārgākajiem produktiem, iespējams, bija uzņēmuma “KeyChinc” puišu darinātais atslēgu liekamais plauktiņš. Jaunieši radījuši gaumīgu priekšnama objektu ar plauktiņu, iebūvētu lampu un magnētisko lenti, kas aizvieto ierastos āķīšus un notur atslēgas. Produktu puiši izgatavo pēc pasūtījuma, un konkrētā komplektācija maksā 60 eiro. Kāds cits jaunais uzņēmējs izmantoja vecā šķūņa dēļus, lai dotu tiem jaunu dzīvi — radot praktiskus interjera priekšmetus.
Svarīga ilgtspēja un sociālā atbildība
Aprunājoties ar vairākiem jauniešiem, iezīmējas šī brīža tendences — uzņēmēji cenšas veidot sociāli atbildīgu uzņēmumu, produktu izveidē pēc iespējas tiek izmantotas ekoloģiskas izejvielas. Zane Sirmace-Liedskalniņa, Aizkraukles novada vidusskolas ekonomikas un uzņēmējdarbības pamatu skolotāja, saka, ka jaunieši domā par ilgtspēju, sociālo atbildību — akcentē virzību šajās jomās: “Iepriekšējos gados dominēja kāda konkrēta stilistika, piemēram, koka izstrādājumi vai bižutērija un aksesuāri, ko šogad piedāvāja septiņi uzņēmumi. Šajā reizē bija vērojama daudzveidība. Jaunieši pievēršas sarežģītākiem produktiem, nevis izvēlas vieglāko ceļu. Šogad “Cits Bazārs” notika jaunatklātajās koprades telpās. No vienas puses, apstākļi bija visai cieši, cilvēku bija daudz, no otras — šī lokācija piesaistīja aktuālo auditoriju. Cilvēki zināja, uz kurieni viņi nāk, tie nebija vienkārši garāmgājēji kā pērn lielveikalā, bet cilvēki ar mērķi apskatīt un iegādāties jauniešu uzņēmumu produkciju. Šogad žūrijai bija grūti izlemt, kurš uzņēmums bija labākais konkrētā kategorijā, gribējās izcelt katru. Grūti, bet interesanti!”
Jāprot strādāt komandā
Aizkraukles novada vidusskolu tirdziņā pārstāvēja trīs uzņēmumi — divi pārtikas preču ražotāji un sveču darinātāji. No A. Upīša Skrīveru vidusskolas bija divi uzņēmumi — vieni piedāvāja 3D printētus interjera dizaina priekšmetus un bižutēriju, savukārt jaunietis no Pļaviņām piedāvāja iegādāties aktuālās Lieldienu dekorācijas.
Jauniešiem tā ir iespēja praksē apgūt uzņēmējdarbības pamatus, izpausties radoši, kā arī iemācīties sevi prezentēt. “Šī ir laba pieredze, darbojoties komandā. Cilvēki ir dažādi, ne vienmēr labākais draugs būs izcilākais partneris uzņēmējdarbībā. Svarīgi ir mācēt pieņemt, ka uzņēmumā darbu ir daudz un tie ir dažādi. Nereti skolēniem šķiet, ka ražošana ir darbs, savukārt pārdošana, sociālo kontu uzturēšana vai grāmatvedība — nē. Pat ja skolēns vēlas, vienam ir grūti to visu paveikt, ir jāmāk uzticēties un sadalīt pienākumus. Jaunieši šajos tirdziņos mācās viens no otra. Viens komandā ir runātājs, otrs nē, bet laika gaitā iemaņas var pārņemt,” piebilda Zane.
Pievienotā vērtība — žūrijas viedoklis
Šī gada žūrijas loceklei Amandai Malatkovskai, “Junior Achievement” absolventei, uzņēmumu vērtēšana bija interesanta pieredze, jo pagājušajā gadā jauniete bija otrā pusē — pati piedalījās tirdziņā ar savu uzņēmumu. “Bija ļoti interesanti gūt žūrijas locekļa pieredzi. Pērn tirdziņā bija satraukums, kad notiks vērtēšana, visu laiku domāju, kā labāk pasniegt produktu, pastāstīt par to. Šogad man vajadzēja analizēt, kā jaunieši pasniedz savu produktu. Man bija iespēja salīdzināt. Kāds sagatavošanās procesā bija saņēmis vairāk palīdzības, citiem bija, pie kā vēl piestrādāt. Tā bija ļoti forši pieredze, redzēt, kā notiek vērtēšana, žūrijas locekļu pārrunas un pašai šajā procesā iesaistīties. Katru gadu tirdziņā “Cits Bazārs” ir kāds uzņēmums, kas patīkami pārsteidz ar savu produktu un izdomu. Ievēroju, ka lielākā daļa skolēnu nevis vienkārši ražo un pārdod savu ideju, bet cenšas ar produktu risināt kādu konkrētu problēmu. Šādā veidā viņi kā topošie uzņēmēji veicina ilgtspējīgumu uzņēmumam. Tirdziņā bija uzņēmums, kas radījis aplikāciju, kas apvieno jaunus uzņēmējus ar mentoriem un investoriem, kas palīdz veiksmīgāk tīkloties visām ieinteresētajām pusēm. Vēl var uzteikt puišus no “Better Fishing” — viņi rada pielietojumu vecām karotēm, pārvēršot tās par mānekļiem zvejošanai. Jaunieši redz problēmu un ar savu produktu spēj pamatot piedāvāto risinājumu un izskaidrot, kā tas palīdzēs. Jauniešiem uzņēmuma veidošana veido apziņu par savām spējām un izpratni par uzņēmējdarbību. Piedalīšanās tirdziņā “Cits Bazārs” ir maza daļa no visa procesa. Lai nonāktu līdz tirdziņam, ir ieguldīts daudz laika un darba — izstrādāta ideja, sagatavots produkts un izveidots stends. Tas viss it kā paliek aizkadrā, bet tieši tas ir lielais process, kuram jāiziet cauri. No savas pērnā gada pieredzes varu teikt, ka ar katru dalību tirdziņā mēs ar komandu pilnveidojāmies. Uzlabojām savu stendu, produkta pasniegšanas mākslu. Jo vairāk runājām ar potenciālajiem pircējiem, jo labāk sapratām, kā to labāk darīt, lai mūsu produkts ar viņiem rezonētu un pircēji būtu ieinteresēti to iegādāties. Ļoti liela pasākuma pievienotā vērtība ir žūrijas locekļu viedoklis. Pircējs var paskatīties un aiziet, bet žūrijas pārstāvji uzvedina uz jautājumiem, ko pēc tam var izanalizēt un izmantot turpmākajā uzņēmuma darbā,” sacīja Amanda Malatkovska.
Reklāma