
Paula Stradiņa medicīnas vēstures muzejā izveidots ceļojošais krājums, kas palīdz izzināt, cik dažādi apkārtējo pasauli pieredz un uztver gan cilvēki, gan dzīvnieki. Ar saistošajiem materiāliem ir iespēja iepazīties skolēniem visā Latvijā, un aizvadītajā nedēļā tas notika Pļaviņu vidusskolā.
Pēta un izzina
Ceļojošais muzeja krājums izveidots, atsaucoties kāda bērna jautājumam: “Vai kaķi raud?”. Tajā ir dažādi anatomiskie modeļi, fotogrāfiju kopijas, uzdevumi un izglītojoši materiāli, planšetdatori ar paskaidrojumiem videoformātā, kā arī cilvēku pieredzes stāsti. Tas viss palīdz izzināt emocijas, kā veidojas asaras, kas spēj saraudināt kaķus un kas cilvēkus, kā raudāšanā un emocijās piedalās nervu sistēma, smadzenes un acis.
Krājums paredzēts galvenokārt 2. — 6. klašu skolēniem, bet saistošs tas ir arī vecākiem bērniem, tāpēc Pļaviņu vidusskolā tā izpēti piedāvāja arī 7. un 8. klašu skolēniem. Katra klase darbojās divas mācību stundas, sadaloties grupās, katrai pētot savu tēmu. Bērni un jaunieši šajās nodarbībās pamatā strādāja patstāvīgi, pētot eksponātus, ko var aptaustīt, izjaukt, salikt kopā, pasmaržot un izmērīt, skatoties video un aizpildot pierakstu lapas. Nodarbības saturā iekļauta arī dažādu stāstnieku pieredze — neredzīga jauniete un puisis ar acs protēzi.
Uzvedas līdzīgi
Pļaviņu vidusskolas skolotāja Iveta Krastiņa, kura pieteicās šim muzeja piedāvājumam, atzina, ka pētot, radoši darbojoties, daloties ar zināšanām un emocijām, skolēni gūst zināšanas un prasmes dabas, sociālo zinību un klases stundās. Noslēgumā katra grupa sagatavoja prezentāciju, pastāstot, ko izpētījuši un secinājuši, atbildot uz jautājumiem. Interesanti bijis vērot, kā skolēni uztver redzēto un dzirdēto — aplūko priekšmetus, izsaka spriedumus, vēro, ar ko nodarbojušās citas grupas. Emocionālāki un atvērtāki bija jaunāko klašu skolēni, un viņiem tas viss vairāk bija kas jauns, bet lielākajās klasēs kaut ko no tā zināja. Tomēr noslēgumā visi atzina, ka nodarbības bija vērtīgas, jo uzzinājuši daudz jauna. Arī skolotāji bija gandarīti, ka skolēniem ir šādas radošas un interaktīvas stundas.
Nodarbībās sastaptie Pļaviņu vidusskolas 5.b klases skolēni piebilda, ka bija interesanti, īpaši pētīt modeļus. Daļai skolēnu mājās ir kaķi, un varēja salīdzināt, vai viņi uzvedas tā, kā rādīts muzeja materiālos. Izrādās, ka līdzīgi. Tagad bērni zina atbildi uz jautājumu, vai kaķi raud. Tā kā to dara cilvēki, noteikti nē, bet arī dzīvnieki var nobirdināt pa kādai asarai.
Ceļojošo muzeja krājumu Pļaviņu skolā iepazina 232 skolēni, un nu jau tas sakārtots kastēs, lai ceļotu tālāk uz nākamo skolu.
Reklāma