Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Uz skolu ar autobusu vai vilcienu. Pielāgos reisus skolēnu pārvadājumiem

Gatavojoties jaunajam mācību gadam, aktuāls ir jautājums par skolēnu pārvadājumiem. Saistībā ar vienas skolas slēgšanu un vidusskolas posma likvidēšanu vēl trijās Aizkraukles novada skolās, transporta pakalpojumus bērni un jaunieši izmantos vairāk.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pagarina maršrutu

Uz savām izglītības iestādēm, ja tās neatrodas dzīvesvietas tuvumā, bērni un jaunieši nokļūst ar sabiedrisko transportu, kur tas kursē atbilstoši noteiktam grafikam, bet mazāk apdzīvotās vietās atved ar tā dēvētajiem skolēnu autobusiem, kas ir pagastu pārvalžu un skolas rīcībā. Brauciens uz novada izglītības iestādēm 1. — 12. klases skolēniem ir bez maksas, saņemot speciālas braukšanas kartes.

Aizkraukle novada Izglītības pārvaldes vadītāja Sarmīte Kļaviņa atzina, ka šī sistēma sakārtota un darbojas, lai visi skolēni nokļūtu uz mācībām un mājup. Lielākās izmaiņas šogad veiktas saistībā ar Pērses sākumskolas slēgšanu. No septembra reģionālo autobusu maršruta Pļaviņas—Siljāņi—Pļaviņas rīta reisu pagarinās līdz Iršiem, un izmaiņas ir arī maršrutā Aizkraukle—Irši—Aizkraukle. Lai nodrošinātu iespēju skolēniem nokļūt uz skolu Pļaviņās, rīta reiss no pieturas Pļaviņas aties 15 minūtes agrāk — pulksten 6.45 (šobrīd pulksten 7). Tā tas būs no pirmdienas līdz piektdienai visa mācību gada laikā no 1. septembra līdz 19. jūnijam. Savukārt pēcpusdienas reisā pulksten 15.30 no pieturas “Pļaviņu ģimnāzija” autobuss galapunktā iebrauks 20 minūtes vēlāk nekā šobrīd, jo maršrutā iekļautas papildu pieturas, un tās būs “Siljāņi’’, ‘‘Irši’’, ‘‘Pumpuri’’, ‘‘Spuldzenieki’’ un ‘‘Kalna Vēres”.

Savukārt maršrutā Aizkraukle— Irši—Aizkraukle rīta reisā autobuss no Aizkraukles autoostas izbrauks 20 minūtes agrāk — pulksten 6.20 (šobrīd pulksten 6.40). Reiss būs nodrošināts darba dienās — no pirmdienas līdz piektdienai, un tā grafikā iekļaus arī pieturu ‘‘Siljāņi’’. Tādējādi Iršu apkaimes bērni varēs doties arī uz Kokneses vidusskolu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pļaviņiešiem īpašu atlaižu nebūs

Sarmīte Kļaviņa atzina, ka, veicot aptauju, kur turpmāk mācīsies Iršu skolēni, nebija noteiktas atbildes. Daļa atzina, ka dosies uz Pļaviņām, citi vēl nezināja kurp tieši. Tāpēc, saskaņojot ar Autotransporta direkciju, sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji veikuši izmaiņas, lai bērniem būtu iespēja doties abos virzienos. Citās novada vietās izmaiņu šobrīd nav, un nav arī tāda pieprasījuma.

Slēdzot vidusskolas posmus Jaunjelgavā, Neretā un Pļaviņās, nekādi papildus transporta risinājumi nav veikti, jo šajās vietās esot pietiekami nodrošinātas sabiedriskā transporta iespējas. Aizkraukles novada pašvaldības apvienotajā komiteju sēdē jūlijā izskanēja Aigara Luksa ierosinājums kompensēt ceļa izdevumus Pļaviņu skolēniem, kuri dosies mācīties uz Jēkabpili, jo tā ir tuvāk. Tomēr tas neguva atbalstu, jo esot jārada vienādas iespējas visiem, arī tiem, kuri dodas mācīties uz citurieni. Var jau būt, ka pie šī jautājuma deputāti atgriezīsies, bet pagaidām atbalsts ir tikai nokļūšanai uz Aizkraukles novada skolām. Transporta kompensācija ir arī, vedot bērnu uz tuvāko speciālo izglītības iestādi, ja tā ir citā novadā.

Brauc katru dienu

Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas skolēni izmanto gan sabiedrisko transportu, gan iestādes nodrošināto autobusu. Skolā skaidroja, ka skolēni pie viņiem brauc no Aizkraukles, Krapes, arī Lielvārdes un Ķeguma, izmantojot sabiedrisko transportu. Pagasta teritorijā kursē skolēnu autobuss, kas ik dienu ved ap 15 bērnu. Tā kā visi, kuri vēlas mācīties Skrīveros un nedzīvo pagasta centrā, skolā var nokļūt, tāpat atgriezties mājās. Ja esot nepieciešams, piemēro skolēnu autobusa maršrutu. Lielākoties bērni katru dienu dodas mājās, un dienesta viesnīcu izmanto ap desmit skolēnu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mazzalves pamatskolas direktors Aivars Miezītis stāsta, ka skolēni uz mācību iestādi pamatā dodas no vairākiem virzieniem. Tālākais posms ir no Pilskalnes, Gricgales, Vecmēmeles un Mēmeles, kur kursē sabiedriskais transports. No Krastiem, Sproģiem un apkārtnes ved pašvaldības transports. Dodoties uz darbu, skolēnus atved arī skolas darbinieks. No Pilskalnes puses bērnus uz skolu nogādā arī transports, ko izmanto sociālās aprūpes iestādes “Mēmele” darbinieki, dodoties uz darbu.

Aivars Miezītis atzīst, ka neapšaubāmi ērtāk un ātrāk būtu, ja transports brauktu tiešā reisā no skolēna dzīvesvietas uz skolu. Izmantojot sabiedrisko transportu, ceļā paiet ilgāks laiks. Tomēr katram pielāgot ideālāko variantu nav iespējams, bet nokļūšana uz skolu nodrošināta visiem.

Internāts kā alternatīva nav pieļaujams

Ja izvēlas Aizkraukles novada skolas, no Neretas, kur arī vairs nebūs vidusskolas, piemēram, uz Aizkraukli rīta agrumā ir viens reiss, bet no Jaunjelgavas vairāki. Pēcpusdienā var nokļūt arī mājās, vai izmantot dienesta viesnīcu. Līdzīgi ir arī pļaviņiešiem, ja viņi izvēlētos vidusskolu Koknesē vai Aizkrauklē, bet visos gadījumos jārēķinās ar ceļā pavadīto laiku. Ja ar vilcienu no Pļaviņām vēlas doties uz Skrīveriem, skolēns jau pulksten 7 ir skolā, kas nav gluži ērtākais laiks. Atceļā gan ir vairāki vilcienu reisi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vasaras sākumā Tiesībsargs aicināja skolēnu vecākus piedalīties aptaujā par mācību sākuma laiku skolās, bērna nokļūšanu līdz skolai un skolēna miega režīmu mācību laikā. Informāciju apkopos, lai veiktu izpēti par izglītības iestāžu mācību darba laika organizēšanu. Tiesībsargs jau šobrīd aicinājis pašvaldības bērnu interesēs pilnveidot skolēnu pārvadājumu pakalpojumus, uzsverot, ka īpaši nepieļaujama ir dzīvošana internātos kā alternatīvs risinājums.

Tikai skolēniem

Tiekoties ar iedzīvotājiem, pašvaldības pārstāvji nereti uzklausījuši iebildes, kāpēc arī citus pasažierus par maksu nevar vest ar skolēnu autobusiem. Skaidrojot šo jautājumu kolēģim Imantam Kaziļunam, novada pašvaldības izpilddirektors Uldis Riekstiņš atzina, ka pašvaldība šo tēmu aktualizēja pirms pusotra gada. Visus nepieciešamos datus par šiem pārvadājumiem nodeva kompetentām iestādēm, bet diemžēl ideja nogūlusi plauktā. Turklāt nebūt ne viennozīmīga bija pašvaldības darbinieku attieksme. Vieni uzskata, ka šādi dos iespēju bez maksas pārvietoties sociāli nelabvēlīgām personām. Viņi brauktu vienā transportlīdzeklī ar bērniem.

Otrs būtisks jautājums — šajā autobusā iedzīvotājus vest par maksu vai par brīvu? Ja to piedāvā kā maksas pakalpojumu, pašvaldībai jāizņem licence, jāierīko kases aparāts un jātirgo biļetes. Vedot bez maksas, nozīmētu Valsts kontroles interesi par pašvaldības līdzekļu lietderīgu izlietošanu. Līdz šim vairākas novada skolas bērnus veda ar lieliem, pat četrdesmit vietu autobusiem. Lai taupītu līdzekļus pašvaldība iegādājusies mazākus — ar deviņām vai deviņpadsmit vietām. Tas, pirmkārt, nozīmē, ka šajā autobusā nebūs vietas citiem, izņemot skolēnus. Turklāt, ja pieturā iekāps kāds, kuram šis autobusa reiss nav paredzēts, tas nozīmē, ka nākamajā pieturā vieta var nebūt skolēnam. Mazāki autobusi arī nozīmē, ka tiem vieglāk atrast vadītājus, jo, piemēram, lai sēstos pie stūres deviņvietīgajam, pietiek ar “B” kategorijas autovadītāja apliecību. 

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par materiāla saturu atbild laikraksts “Staburags”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.