Lai atvieglotu jaunu militāro poligonu izveidi un jaunas infrastruktūras izbūvi esošajos poligonos, Aizsardzības ministrija (AM) sagatavojusi Militāro poligonu izveides likumprojektu.
Likumprojekta mērķis ir noteikt īpašu tiesisko regulējumu jaunu militāro poligonu izveidei. Likumprojektā netiek noteikts konkrēts militārais poligons, kuram tiek noteikta izveides kārtība, lai speciālo likumu varētu attiecināt arī uz citu militāru poligonu izveidi, klāsta AM.
Ministrijas skatījumā, Latvijā ir nepieciešams īpašs tiesiskais regulējums, lai maksimāli atvieglotu un paātrinātu jaunu militāro poligonu izveidi, jaunas infrastruktūras izbūvi jau esošajos militārajos poligonos.
AM uzsver, ka jaunu sabiedroto spēku uzņemšanas kapacitāte Ādažos ir izsmelta un ir problemātiski nodrošināt papildu karavīru izmitināšanu Ādažu militārajā bāzē un apmācību Ādažu poligonā. Ministrija ir pieņēmusi lēmumu par jauna militārā poligona izveidi Aizkraukles un Jēkabpils novados, kur tiktu izvietoti sabiedroto spēki.
Militāro poligonu infrastruktūras izbūve ir ilgstošs process, jo tas ir saistīts ar būvniecības sagatavošanas darbiem pirms būvdarbu uzsākšanas, būvniecības procesu un citām procedūrām. Būvniecības dokumentu izstrāde, saskaņošana un iesniegšana, koku ciršanas un atsavināšanas process, kā arī citi procesi, kas veicami militārā poligona izbūves ietvaros, aizņem zināmu laika periodu.
Likumprojektā noteikts, ka militārā poligona teritorija tiek noteikta kā teritorija ar īpašiem noteikumiem un tās izmantošanas nosacījumiem, paredzot, ka poligona infrastruktūras izbūves būvprojektam minimālā sastāvā un būvprojektam nav jāatbilst Teritorijas attīstības plānošanas likumā paredzētajam teritorijas plānojumam un lokālplānojumam. Šī norma paredzēta, lai militāro poligonu izbūves gadījumos varētu nepiemērot Teritorijas attīstības plānošanas likumu, tā kā teritorijas plānojuma grozījumi un lokālplānojuma izstrāde ir laikietilpīgs process, kas kavē Latvijas aizsardzībai svarīgu militāro objektu izveidi, izmaiņas aizstāv AM.
Likumprojekts nosaka, ka militārajos poligonos meža īpašniekam nav pienākums atjaunot mežaudzi pēc cirtes vai citu faktoru ietekmes, ja mežaudzes šķērslaukums ir kļuvis mazāks par kritisko šķērslaukumu, kā arī nodrošināt atjaunotās vai ieaudzētās mežaudzes kopšanu.
Likumprojekts paredz, ka militārajos poligonos neveido jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas un mikroliegumus.
Paredzams, ka likumprojektā iekļautie nosacījumi tiks piemēroti jaunā Sēlijas militārā poligona izveidei. Ņemot vērā to, ka pirms poligona izveides uzsākšanas nepieciešams iegūt valsts īpašumā citu personu īpašumā esošu nekustamo īpašumu vai vienoties ar tām par izbūves uzsākšanu pirms attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanas, likumprojekts paredz, ka līdz brīdim, kad citu personu īpašumā esošais nekustamais īpašums, tiek atsavināts. Tas paredz, ka ar reģistrēto zemes vienību uz valsts vārda AM personā tiek nodibināts servitūts.
Teritorijas, uz kurām noteiks servitūtu, būs tās teritorijas, kas nepieciešamas militārā poligona infrastruktūras izveidei. Vienlaikus likumprojekts paredz, ka pēc militārā poligona izveides sākšanas noteiktajā teritorijā ministrija sāk nekustamo īpašumu atsavināšanas procesu vai valsts nekustamā īpašuma tiesiskā valdītāja maiņas procesu.
Lai nodrošinātu efektīvu poligona izveidei nepieciešamo koku un krūmu ciršanas procesu un rīcību ar tiem, likumprojektā noteikts, ka koku un krūmu ciršanas meža un nemeža zemēs un īpašuma tiesības uz koksnes produktiem, kas sagatavoti militārā poligona izveidei nepieciešamās teritorijas, ir akciju sabiedrībai “Latvijas valsts meži”, ja nekustamā īpašuma īpašnieks nav izteicis vēlmi pašam veikt koku ciršanu un realizāciju vai paturēt viņa īpašumā esošos koksnes produktus un realizēt tos.
Likumprojektā noteikts, ka militārā poligona teritorijā spēkā līdz servitūta nodibināšanai slēgtie medību tiesību nomas līgumi, kas noslēgti ar AS “Latvijas valsts meži”, tiek pārjaunoti un tiek papildināti ar noteikumiem, kas nepieciešami Nacionālo bruņoto spēku vajadzību nodrošināšanai.
Likumprojektā paredzēts, ka poligonu izveides teritorijā nav jāveic derīgo izrakteņu ieguves vietas rekultivāciju atbilstoši derīgo izrakteņu ieguves projektam, jo līdz ar teritorijas pārņemšanu poligona izveides vajadzībām, mainās plānotā zemes turpmākā izmantošana un plānotais rekultivācijas veids nav aktuāls.
Savukārt, poligona izveides procesā, derīgo izrakteņu ieguves vietas teritorija tiks pārbūvēta atbilstoši militārā poligona būvniecības projektam. Rekultivācijas veikšana šādā gadījumā būtu novērtējama kā nelietderīga laika un naudas līdzekļu izmantošana.
Reklāma