Tici
vai ne, bet septembris jau ir cauri; nepaspēj ne acis pamirkšķināt,
kā oktobris jau klāt. Un klāt ir arī laiks, kad drīkst sākt
braukt ar ziemas riepām. Pēc Latvijas valsts likumdošanas
vadoties, ar ziemas riepām drīkst braukt no 1. oktobra, bet
obligāti tām jābūt uzliktām ar 1. decembri.
Daļai
auto īpašnieku priekšā ir nopietns uzdevums – jaunu ziemas
riepu iegāde. Šis ieguldījums auto, diemžēl, ir visai dārgs,
taču ārkārtīgi svarīgs, lai pasargātu savu un citu satiksmes
dalībnieku veselības, dzīvības un mantu. Ja jau maksāt, tad
tikai par labāko – raksta turpinājumā iepazīsties ar aspektiem,
kas raksturo labas ziemas riepas!
Gumijas
sastāvs
Pirmā
un galvenā atšķirība ziemas un vasaras riepām ir to gumijas
sastāvs. Ziemas
riepu gumija ir
mīkstāka nekā vasaras riepu gumija. Šī atšķirība ir
nepieciešama, lai katrai sezonai paredzētā riepa nodrošinātu:
-
maksimāli
labu auto vadāmību; -
drošību
uz ceļa; -
maksimāli
īsu bremzēšanas ceļu; -
iespējami
mazu degvielas patēriņu; -
iespējami klusu braucienu.
Protams,
jāņem vērā arī citi tehniskie aspekti, piemēram, gaisa
spiediens riepā, riepu savirze, auto svars (vai tiek vesta smaga
krava) u.c.
Kā
gaisa temperatūra ietekmē riepu gumiju?
Vasaras
riepa, pateicoties tās gumijas sastāvam, vislabāk kalpos
temperatūrā, sākot no +70C
grādiem, savukārt ziemas riepa – sākot no +70C
un zemākā temperatūrā. Ziemas
riepu lietošana, kad gaisa temperatūra ārā pārsniedz +70C
grādus, nav ieteicama, jo
šajā temperatūrā gumija kļūst pārāk mīksta, kā rezultātā:
-
pasliktinās
vadāmība; -
palielinās
troksnis; -
pagarinās
bremzēšanas ceļš; -
palielinās riepu nodilums.
Savukārt,
vasaras riepu lietošana zemās temperatūrās ir bīstama, jo gumija
sasalst, riepa zaudē plastiskumu un katastrofāli pasliktinās
saķere un bremzēšanas ceļa garums.
Protektors
Riepu
protektora uzdevums ir nodrošināt maksimāli labu saķeri ar ceļu
braukšanas laikā. Latvijā noteiktais minimālais ziemas riepu
protektora dziļums ir 4 mm; jaunu ziemas riepu protektora dziļums
ir 8 – 10 mm. Jo dziļāks
protektors, jo drošāka riepa uz ceļa,
kad to klāj sniegs, ledus, slapjdraņķis, sāls + smilšu +
ledus/sniega maisījums vai ūdens.
Protektora uzdevums ir izvadīt šos
saķeri traucējošos elementus pa rievām. Attiecīgi – jo
dziļākas protektora rievas, jo vairāk, piemēram, sniega + sāls
maisījumu, var izvadīt no vietas, kur riepa saskaras ar ceļu,
veidojot saķeri. Šādi veidojas labāka saķere, līdz ar to arī
labāka auto vadāmība un drošāka braukšana.
Vērtīgs
padoms – ja esi lietotu ziemas riepu īpašnieks, “laid tās
pensijā”, ja protektora dziļums ir 4 mm vai 5 mm.
Ja sezonas sākumā riepai ir 4 mm protektors, sezonas laikā tas var
nodilt līdz 3 vai pat 2 mm, un tas jau ir liels risks ceļu
satiksmes dalībnieku drošībai. Ieteicamais minimālais protektora
dziļums sezonas sākumā – 6mm.
Foto:
Pixabay.com
Lameles
Lameles
ir nelielās, smalkās rieviņas tajā riepu virsmas daļā, kas
saskaras ar ceļu. Lameļu uzdevums ir nodrošināt maksimāli labu
saķeri ar ceļu bremzēšanas laikā. Šajās mazajās rieviņās
ieķērušies akmentiņi rada papildu pretestību bremzēšanas
laikā, samazinot bremzēšanas ceļu un veicinot apstāšanos. Jo
vairāk lameļu, jo labāk.
Radzes
Pēdējos
gados, šķiet, ir pamatīgi samazinājusies, ja ne pavisam zudusi,
vajadzība pēc radžotām riepām. Radzes ir metāliski izvirzījumi
no riepu virsmas, kas uzlabo saķeri ar apledojušu ceļu. Lieliski
noderēs braukšanai pa grants vai lauku ceļiem, kurus ziemas
periodā apstrādā reti, kā rezultātā risēs ir pieblietēts
sniegs vai ceļu klāj ledus. Braukšanai pa tīru, asfaltētu
pilsētas ceļu gan tās īsti nederēs.
Tagad,
zinot, kas ir galvenie labu un kvalitatīvu ziemas riepu
raksturlielumi, vari iepirkties droši un atbildīgi. Ienāc
interneta veikalā 1a.lv
un iegādājies labāko ražotāju ziemas riepas par izdevīgām
cenām!