OCTA polišu cenas ir viena no
apspriestākajām tēmām daudzu autovadītāju vidū. Tas nav
pārsteigums, jo skar ikvienu, kam pieder sauszemes
transportlīdzeklis, kurš piedalās satiksmē. Turklāt OCTA polise
šīm personām jāiegādājas obligāti, tādēļ ar apdrošināšanu
saistītās izmaksas ir neizbēgamas. Par spīti tam, ka par šiem
jautājumiem tiek runāts daudz, joprojām ir pietiekami daudz
šoferu, kuriem ir nepilnīga izpratne par to, kā veidojas OCTA
cena. Par to šajā rakstā arī parunāsim.
Ir virkne kritēriju, kas var ietekmēt
to, cik maksājam, pērkot OCTA
internetā vai apdrošinātāja filiālē. Lai arī aspekti, ko
katra apdrošināšanas kompānija ņem vērā, var nedaudz
atšķirties, ir pamata faktori, kurus ņem vērā vairums
apdrošinātāju:
-
Bonus-Malus klase
Par šo sistēmu
vajadzētu būt informētam ikvienam automašīnas īpašniekam, taču
realitātē ne vienmēr tā notiek. Vajadzētu zināt, ka Bonus-Malus
ir sistēma, pēc kuras izvērtē transportlīdzekļa īpašnieka
apdrošināšanas risku un parāda viņa kā šofera pieredzi. Tas
viss tiek apkopots vienā klasē, ko piešķir personai. Bonus-Malus
sistēmā ir 17 klases, un, kad persona iegādājas mašīnu, viņam
vispirms vienmēr piešķir 6. klasi. Klases pārrēķina reizi gadā,
15. septembrī, un tad tā var vai nu paaugstināties, vai
pazemināties, atkarībā no dažādiem faktoriem. Proti, ja šoferis
pēdējā gada laikā nebūs izraisījis negadījumus un būs
apdrošinājis auto vismaz 275 dienas, klasi paaugstinās (7.–17.
klase). Savukārt, ja iepriekšējā gada laikā būs izraisīti
negadījumi, klasi pazeminās (1.–5. klase), kas savukārt kalpos
kā brīdinājums apdrošinātājam, ka šis šoferis ir ar augstāku
risku. Tā rezultātā auto īpašnieki ar zemāku BM klasi par OCTA
maksā vairāk, bet tie, kam klase ir augstāka, polisi var
iegādāties lētāk.
-
Apdrošināšanas termiņš –
lielākoties, izvēloties polisi uz ilgāku laiku, tā būs
izdevīgāka nekā, piemēram, pērkot apdrošināšanu tikai uz 3
mēnešiem. -
Transportlīdzekļa īpašnieka
vai turētāja dati – šeit ietilpst ne tikai administratīvie
sodi vai soda punkti, kas piešķirti personai, bet arī tas, kāds
ir transportlīdzekļa nobraukums un izmantošanas mērķi, kāda ir
tā reģistrācijas vieta, cik gadu braukšanas stāžs ir
transportlīdzekļa īpašniekam/turētājam, kāds ir viņa vecums
un cik ilgi viņš ir konkrētā apdrošinātāja klients. -
Transportlīdzekļa dati – šeit
ietilpst dažādi pamata faktori, piemēram, transportlīdzekļa
modelis, marka, krāsa, masa un vecums. Kā zināms, jaunākie
automašīnu modeļi mūsdienās tiek papildināti ar arvien jauniem
tehnoloģiju sasniegumiem, tai skaitā, mākslīgo intelektu, kas
ievērojami samazina ceļu satiksmes negadījumu risku, tādēļ arī
jārēķinās, ka svaigākajiem mašīnu modeļiem OCTA var būt
lētāka, bet vecākajiem – dārgāka.
Tāpat tiek veikti pētījumi par to,
kuru marku vai pat krāsu transportlīdzekļi ir drošāki, un to ņem
vērā arī apdrošinātāji, proti, jo drošāks auto, jo lētāka
tam būs OCTA un otrādi.
-
Apdrošinātāja individuālie
faktori – protams, iepriekš minētie faktori ir svarīgi, taču
ikviena apdrošināšanas kompānija, saskaņā ar OCTA likumu, var
ņemt vērā arī citus aspektus, kas ietekmē polises cenu. Ir
apdrošinātāji, kas ņem vērā arī transportlīdzekļa īpašnieka
juridisko statusu, proti, juridiskai personai OCTAs cena tiek
paaugstināta, jo uzņēmumiem piederošie auto visbiežāk tiek
izmantoti intensīvi. Tāpat svarīgi, vai mašīna reģistrēta
lauku reģionā vai pilsētā, jo šajās divās vietās ievērojami
atšķiras satiksmes intensitāte un attiecīgi arī ceļu satiksmes
negadījumu risks. Pilsētā reģistrētam auto OCTA var būt
dārgāka nekā tiem, kas savus spēkratus reģistrējuši lauku
apvidos.