Otrdiena, 12. augusts
Vizma, Klāra
weather-icon
+14° C, vējš 1.69 m/s, R vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Kāda riteņu piedziņa ir vislabākā un piemērotākā tieši Tev?

Lielākā
daļa autovadītāju pārzina terminus – priekšējā piedziņa,
aizmugures piedziņa, visu ritenu piedziņa, četru riteņu piedziņa,
taču retais zina to nozīmi.

Katra
no tām darbojas atšķirīgi – atkarībā no tā, kā riteņiem
tiek piešķirta jauda. Tātad to priekšrocības atšķiras atkarībā
no situācijas.

Pārzinot
šo sistēmu darbību un galvenās atšķirības, varēsi izvēlēties
labāko piedziņu, kas atbilst tieši Tavām prasībām.

Izpratne par
diferenciāli un svara pārnešanu

Lai
saprastu dažādas pieejamās riteņu piedziņas sistēmas, vispirms
ir jāsaprot divi elementi, kas ietekmē tā funkcionalitāti:
diferenciālis un svara pārnešana.

Automobiļu
rūpniecībā diferenciālis
attiecas uz sistēmu, kas regulē griešanās ātruma izmaiņas un to
riteņu vilkmi, kas piesaistīti vienai un tai pašai asij.
Visvienkāršāk to saprast, iedomājoties kustību pagriezienā.
Riteņiem, kas atrodas pagrieziena ārpusē, jānobrauc lielāks
attālums, salīdzinot ar riteņiem iekšpusē, un tāpēc tiem ātrāk
jāgriežas, lai panāktu starpību.

Citiem
vārdiem sakot, diferenciālis ir atbildīgs par riteņiem piegādātās
jaudas modulēšanu.

Svara
pārnešana

ir process, kad svars mainās no transportlīdzekļa priekšpuses uz
aizmuguri un otrādi. Svars pārvietojas pretējā transportlīdzekļa
kustības virzienā. Citiem vārdiem sakot, paātrinājuma laikā
svars nobīdās uz aizmuguri un bremzēšanas laikā – uz priekšu,
saspiežot balstiekārtu un palielinot saķeri.

Aizmugures piedziņa

Transportlīdzekļus
ar aizmugurējo riteņu piedziņu dzen aizmugurējie riteņi, jo
jauda tiek nosūtīta uz aizmugurējās ass diferenciāli. Savukārt
priekšējie riteņi tiek izmantoti stūrēšanai. Šo sastāvdaļu
izkārtojums rada samērā līdzsvarotu svaru starp visiem četriem
riteņiem. Tas ļauj transportlīdzeklim ne tikai darboties ar
lielāku jaudu, bet arī braukt ar paaugstinātu precizitāti.


papildu ieguvums ir to salīdzinoši vienkāršā konstruēšana, kas
nozīmē arī pieņemamu cenu. Šī ir tipiska sistēma lielai daļai
kravas automašīnu, kā arī vieglajiem auto ar lielāku veiktspēju.

Priekšējo riteņu
piedziņa

Transportlīdzekļus
ar priekšējo riteņu piedziņu velk ar priekšējiem riteņiem.
Piedziņas detaļas, piemēram, motors un transmisija, ir savienotas
ar diferenciāli kā vienu vienību priekšpusē, virzot lielāko
svara daļu uz priekšu.


kā 65 procenti svara ir novietoti priekšā, šī sistēma ir
lieliska vilces ziņā, taču tā var izraisīt priekšējo riteņu,
kas dara lielāko daļu darba, nodilumu. Tomēr šis faktors padara
auto vieglāk vadāmu arī sliktos laika apstākļos.

Šāda
tipa piedziņa ir viens no populārākajiem risinājumiem, jo ir
salīdzinoši vienkārša un neparedz lielas ražošanas izmaksas.

Četru riteņu piedziņa

Transportlīdzeklim
ar četru riteņu piedziņu ir spēja izmantot divus vai visus četrus
riteņus, lai nodrošinātu kustību uz priekšu. Šī ierīce ļauj
autovadītājiem efektīvāk braukt dažādos ceļa apstākļos,
tāpēc 4×4 sistēma (kā to dažreiz sauc) bieži tiek izmantota
kravas automašīnās, sporta auto un apvidus auto modeļos.

Bloķēšana
četru riteņu piedziņas režīmā uz zemas vilces virsmām var
negatīvi ietekmēt riteņus un piedziņas komponentus, tāpēc to
vislabāk ir izmantot atbilstošiem apstākļiem, piemēram, dubļiem
vai sniegam. Par laimi, autoražotāji ir izstrādājuši
tehnoloģiju, kas automātiski uzrauga un pārslēdzas starp divu un
četru riteņu piedziņu.

Visu riteņu piedziņa

Visbeidzot,
transportlīdzeklis ar visu riteņu piedziņu piedāvā vislabāko
kopējo vilkmi, jo kā impulsu tas izmanto visus četrus savus
riteņus. Tās konfigurācijai ir daudz līdzību ar četru riteņu
piedziņas sistēmu, bet pārnesumkārbas aizvieto ar ierobežotu
slīdēšanas diferenciāli, kas kontrolē gan priekšējo, gan
aizmugurējo asi.

Šī
elastība ir automātiska, atbrīvojot vadītāju no nepieciešamības
noteikt labāko braukšanas režīmu, un tas lielākoties ir iemesls,
kāpēc šī sistēma ir populāra vidusmēra autovadītājam, kurš
dzīvo teritorijās ar ievērojamām sezonālām izmaiņām.

Domājot
par jauna auto iegādi, izvērtē savas vajadzības, lai izvēlētos
piemērotāko risinājumu. Neaizmirsti arī par drošību – te
noderīga būs ne tikai OCTA,
bet arī KASKO apdrošināšana. Būtisks faktors, kas ietekmē
apdrošināšanas izvēli, ir tās cena. Saprotot,
veidojas KASKO cena
,
būs vienkāršāk atrast savām vajadzībām piemērotāko
risinājumu.

Ja
tik un tā neesi drošs, kāda piedziņa Tev būs piemērotākā,
prasi padomu speciālistam un nekautrējies veikt testa braucienus.
To darot Tev būs labāka izpratne par katru konfigurāciju un to, kā
tā ietekmē Tavu braukšanas pieredzi. 

Staburags.lv bloku ikona Komentāri