Pēc tam, kad pirmās sešas darba dienas jaunais pasažieru pārvadātājs — Liepājas autobusu parks — pēc uzvaras konkursā Aizkraukles novadā nespēja nodrošināt uzņemtās saistības un neizpildīja desmitiem reisu, liedzot cilvēkiem iespēju tikt uz darbu, pie ārsta un citur, sarosījusies arī Autotransporta direkcija (ADT) un Satiksmes ministrija.
Pirmajā darba dienā Liepājas autobusu parks nespēja izpildīt saistības ne tikai Aizkraukles, bet arī Ogres novadā, dienā neizbraucot lielu daļu dienas reisu. Aizkraukles novadā vienā dienā netika izpildīti pat 54 reisi. Pārvadātājs atzina — trūkst šoferu. Vakar gan neizpilde bija samazināta līdz astoņiem reisiem, taču tajā pašā laikā vairāki reisi netiek izpildīti Liepājā. Liepājas autobusu parks trešdien gan izplatīja atvainošanās vēstuli ar solījumu līdz 18. jūlijam situāciju atrisināt, taču, kā teica mūsu kolēģe, kura ikdienā brauc ar autobusu uz darbu un mājās, — es ar šo atvainošanos mājās neaizbraukšu. Nu viņa izvēlējusies braukt ar citu pārvadātāju autobusiem, kas kursē Kokneses virzienā. Bet ko lai dara cilvēki no Bebriem, Iršiem, Sunākstes, kur citu pārvadātāju autobusi nekursē?
Trešdien Latvijas Pašvaldību savienība vērsās pie Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa, kurš vēl nesen degvielas cenu kāpuma dēļ iedzīvotājus aicināja vairāk izmantot sabiedrisko transportu, un satiksmes ministra Tāļa Linkaita ar lūgumu nekavējoties rast risinājumu šai situācijai. Pašvaldību savienības priekšsēdis Gints Kaminskis norādīja: “Izvēloties reģionālo pasažieru pārvadājumu nodrošinātāju, pasūtītājam bija jāpārliecinās, vai konkrētais uzņēmums spēs pildīt līguma saistības un nodrošināt iedzīvotājiem pakalpojumu. Tomēr jau jūlija pirmajās dienās saņemam informāciju no pašvaldībām par komersanta nespēju veikt pasažieru pārvadājumus noteiktā apjomā. Tas ne tikai ierobežo reģionu iedzīvotāju mobilitāti, bet arī liedz viņiem saņemt pašvaldību vai valsts iestāžu sniegtos pakalpojumus. Ko līdz solītā iespēja iedzīvotajiem pārvietoties jaunos un komfortablos autobusos, ja šoferu trūkuma dēļ tie netiek izmantoti?” Valdību veidojošās koalīcijas partiju sadarbības sanāksmē, kas plānota trešdien, 13. jūlijā, viens no jautājumiem būs arī sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamības nodrošināšana iedzīvotājiem Aizkraukles un Ogres novadā.
Savukārt Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam pieprasījusi Linkaita nekavējošu demisiju un ATD valdes darbības izvērtēšanu. LPPA prezidents Ivo Ošenieks norādīja, ka šobrīd netiek nodrošināta Sabiedriskā transporta pakalpojuma likuma mērķa izpilde — nodrošināt iedzīvotājiem pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus, un ilgstoši tiek ignorēti nozares pārstāvošo organizāciju brīdinājumi par iespējamām problēmām nozarē un aicinājumi sakārtot sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīklos.
LPPA vēstulē teikts, ka “esošā situācija ir kliedzoša”, jo sabiedriskā transporta pakalpojuma maršrutu tīkla daļā “Ogre, Aizkraukle” Liepājas autobusu parks nespēj nodrošināt jau pērn 9. aprīlī noslēgtā līguma pienācīgu izpildi. LPPA jau iepriekš ir norādījusi par iepirkumu nolikumu neatbilstībām reālai ekonomiskai situācijai un problēmām iesniegto piedāvājumu izvērtēšanas procesā. “Taču līdz šim satiksmes ministrs ir izlicies to nesadzirdam un atbildību centies novirzīt tikai uz ATD,” vēstulē raksta Ošenieks.
Daudzi novada iedzīvotāji jautā, ko šajā situācijā darījusi vietējā pašvaldība, lai novērstu krīzi. Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs Leons Līdums norāda, ka šī ir nebijusi situācija, kas šokējusi arī novada vadību, un risinājums pasažieru pārvadāšanas nodrošināšanai novadā nepieciešams stedzami, kaut vai piesaistot līdzšinējo pārvadātāju. Leons Līdums stāsta, ka jau kopš pirmās dienas, kad radušās problēmas ar pasažieru pārvadājumiem, regulāri sazinās ar Liepājas autobusu parka pārstāvi Māri Ārbergu. Sākumā sarunas bijušas cerīgas, ka notiekošais ir tikai sākotnējās grūtības, kuras tūlīt, tūlīt tiks pārvarētas. “Bijām izlutināti no uzņēmuma “CATA” puses, jo līdzšinējam pārvadātājam nebija problēmu ar reisu izpildi, tāpēc tas, kas notika pēc pakalpojuma pārņemšanas, ir nepieņemami.” Novada vadītājs arī skaidro, ka nodrošināt cilvēku vešanu ar pašvaldības transportu, kā to izteikuši iedzīvotāji, nav iespējams, jo pašvaldībai nav tādu iespēju. Novada domes priekšsēdētājs vienīgi aicina cilvēkus, kuriem ir kādas nopietnas problēmas un jānokļūst, piemēram, pie mediķiem, vērsties pašvaldības Sociālajā dienestā, lai pašvaldība varētu meklēt individuālus risinājumus, kā palīdzēt. Viens no problēmas risinājumiem ir šī līguma laušana un iepriekšējā pārvadātāja piesaiste pārvadājumu pakalpojumu nodrošināšanā.
Vakar pēcpusdienā tika sasaukta Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēde, kurā skatīja jautājumu par iespējamo līguma laušanu ar Liepājas autobusu parku neizpildīto saistību dēļ. L. Līdums ceturtdien sacīja, ka arī pašvaldība gaida padomes lēmumu, lai lemtu par tālāko rīcību. Viņš piebilst, ka risinājums steidzami jārod gan tāpēc, lai jau šobrīd cilvēki varētu nokļūt tur, kur viņiem vajadzīgs, gan arī tāpēc, ka tuvojas jaunā mācību gada sākums un jādomā, kā nodrošināt skolēnu pārvadājumus, kas pēdējos gados uzticēts pasažieru pārvadātājiem.
Reklāma