Kokneses pamatskolas-attīstības centra skolotājas Lāsma Gūte un Maija Zeilāne piedalījās Erasmus+ kursu programmas pieredzes braucienā uz Spāniju. Tajā tikās 42 speciālisti no 24 dažādām Eiropas valstīm. Par gūtajiem iespaidiem un Spānijā redzēto saruna ar Lāsmu.
Realizē divus Erasmus+ projektus
— Kur tieši notika jūsu apmācības?
— Mūsu kursu vieta bija Alikante, neliela tūristu iecienīta pilsētiņa pie Vidusjūras. Bija iespēja apmeklēt dažādus kursus. Mēs, pārstāvot Latviju un Aizkraukles novadu, apmeklējām izglītības vadības kursus.
— Vai skolai šis bija pirmais pieredzes brauciens saistībā ar Erasmus+?
— Nē. Skolā pašreiz tiek realizēti divi Erasmus+ projekti — “Kopā mēs varam un darām” un “Lietpratīgs skolotājs mūsdienīgā vidē”, kuru laikā pedagogi ir apmeklējuši Kipru, Spāniju, Grieķiju un Horvātiju, lai kopā ar citiem Eiropas valstu pārstāvjiem uzlabotu svešvalodu zināšanas un komunikācijas prasmes, padziļinātu izpratni par izglītības sistēmu Eiropā un sekmētu pieredzes un labās prakses apmaiņas veicināšanu.
Augsts novērtējums
— Par kādām tēmām jums tika organizētas projekta nodarbības?
— Daļa nodarbību mums notika, tiekoties ar kolēģiem no citām valstīm un pārrunājot, piemēram, soli pa solim projekta veidošanas procesu, sākot no idejas, beidzot ar mūsu vajadzībām, jo tieši vajadzības, kuras jāpilnveido, ir pamats, uz kura tas balstās. Savukārt citā kursu dienā iepazinām platformas, kurās var rakstīt projektus. Mēs pastāstījām, kādās darbojas mūsu skolas pedagogi, bet pārējie kursu dalībnieki iepazīstināja ar tām, kurās darbojas viņi. Mums, protams, bija daudz ko stāstīt, jo Kokneses pamatskola-attīstības centrs jau vairākus gadus piedalās “eTwinning” projektos, kuri veido Eiropas skolu sadarbības tīklu un ir daļa no Erasmus+. Tā jau nav tikai platforma, bet kopiena uzņēmīgiem, radošiem un moderni domājošiem pedagogiem. Tā veicina skolotāju un skolēnu prasmju pilnveidi informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā. Oktobra beigās mēs saņēmām priecīgu ziņu no “eTwinning” Centrālā atbalsta dienesta par to, ka skola par diviem projektiem ir apbalvota ar Eiropas Kvalitātes sertifikātiem par lielisko darbu. Tas nozīmē, ka mūsu darbs, mūsu skolēnu darbs un mūsu izglītības iestāde ir novērtēta visaugstākajā Eiropas līmenī un projekti tiks izrādīti īpašā Eiropas portāla vietnē www.etwinning.net. Savukārt mūsu skolas realizētais Nordpluss Jauniešu apakšprogrammas projekts “Kompetents skolotājs digitālā vidē” ir viens no Ziemeļvalstu Ministru padomes apstiprinātajiem projektiem, kas tiek realizēts sadarbībā ar Ķēdaiņu speciālo skolu Lietuvā.
Daļa mācās klasē, daļa — ārā
— Vai bija iespēja klātienē apmeklēt arī kādu skolu?
— Jā, dalībnieki varēja izvēlēties savai profesionālajai darbībai atbilstošu, jo grupā bijām gan augstskolu lektori, gan vidusskolas un sākumskolas skolotāji. Mēs devāmies uz mazu lauku sākumskolu “La Galia”, kurā tiek realizēta arī pirmsskolas izglītība. Šī skola savu darbību sākusi ar sešiem skolēniem apvienotajās klasēs, bet ciema teritorijas straujās apdzīvotības dēļ tā strauji paplašinājās. Šobrīd katrā klasē mācās vairāk nekā 20 skolēnu. Skolas vizītes laikā mums bija iespēja vērot angļu valodas stundu, kuru vadīja divi pedagogi, un mācību process tika organizēts centros gan ārā, gan iekštelpās.
Mācību process klases telpā norisinājās tikai daļai no skolēniem, kuri pildīja angļu valodā interaktīvos uzdevumus un attīstīja runas prasmes. Savukārt centros, kuri norisinājās ārā — skolas pagalmā —, skolēni apguva angļu valodas rakstīšanas un lasīšanas prasmes. Stundas laikā vērojām pašvadīta mācību procesa norisi — skolotājs mācību procesā bija organizētājs un palīgs. Apskatījām arī skolas telpas, kuras iekārtotas atbilstoši skolēnu vecumposmiem.
Sajūsmina estētiskā vide
— Ar kādu valstu pārstāvjiem bijāt vienā grupā?
— Kursu laikā guvām ieskatu Austrijas, Maķedonijas, Serbijas, Francijas, Itālijas, Horvātijas izglītības sistēmas uzbūvē, analizējām katras valsts izglītības sistēmas stiprās un vājās puses. Secinājām, ka arī citās Eiropas valstīs ir līdzīgas problēmas, kādas ir Latvijas izglītības sistēmā.
— Kā citu valstu kolēģi vērtēja jūsu skolas prezentāciju?
— Viņi bija sajūsmā, jo neticēja, ka tā var strādāt valsts finansētā skolā. Viņi domāja, ka tā ir privātskola. Turklāt visus sajūsmināja skolas estētiskā vide. Salīdzinot ar Spānijā redzēto, te patiešām par to gandrīz nemaz netiek domāts. To atzina arī paši mājinieki, un tagad, iesaistoties dažādos projektos, viņi vairāk pievēršas tieši šai problēmai.
Nesaprot vilcināšanos
— Pasauli tagad plosa kovids. Vai tas bija jūtams arī Spānijā?
— Tikai tik daudz, ka cilvēki ārpus telpām nēsāja maskas. Īpaši par kovidu nerunājām, tikai neformālā sarunā ar Portugāles pārstāvi sanāca pievērsties šai tēmai. Viņa bija izbrīnīta, ka mums tik maz cilvēku, tajā skaitā bērni, vakcinējušies. “Mēs gan to darām labprāt, jo gribam ātrāk tikt galā ar vīrusu,” viņa teica. Viņas sacītajam var piekrist — pašlaik Portugālē pret Covid-19 vakcinējušies 98% no cilvēkiem, kas vakcīnu drīkst saņemt, un valsts šajā ziņā ir pasaules līdere. Tāpat kā Latvijā, arī Portugālē vakcinē no 12 gadu vecuma.
— Vai laiku Spānijā veltījāt tikai mācībām vai bija arī brīvais laiks?
— Jau braucot uz Alikanti, saplānojām visu tā, lai brīvais laiks būtu arī Madridē.
Paplašinājām zināšanas un priekšstatus par spāņu kultūru un nacionālajām tradīcijām. Profesionāla gida vadībā apmeklējām vēsturiskas vietas Alikantē, kultūras aktivitātēs iepazinām Santabarbaras pili, arheoloģisko un vēsturisko muzeju “MARQ” un Tabarkas salu. Turklāt tā iegadījās, ka Alikantē bijām nacionālo svētku laikā, tā ka pilsēta dzīvoja svētku elpā — bija bezmaksas koncerti, tirdziņi, dažādas izklaides.
Ināra Sudare
pirmajā bildē učenei smuki pupi