Lielākie pārvadātāji negrasās sadarboties
SIA “Aizkraukles ATU” ir viens no septiņiem privātajiem un pašvaldības uzņēmumiem, kas ir pārliecināti, ka Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošā Autotransporta direkcija rīkojusi negodīgu konkursu, lai nākamajos 12 gados liegtu viņiem piekļuvi tirgum un, iespējams, liktu pārtraukt darbību.
Cer 31 firma
Pasažieru pārvadātāju uzņēmumi — “Aizkraukles ATU”, “Tukuma auto”, “Ogres autobuss” un “Aips”, iesniedzot sūdzību Konkurences padomei un Satiksmes ministrijai, pamatot ar vairākiem likuma normu pārkāpumiem konkursa “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālā starppilsētu nozīmes maršrutu tīkla daļas (lotes) maršrutos” nolikumā.
Ar šo konkursu biznesu nākamajiem divpadsmit gadiem saista 31 autobusu pasažieru pārvadāšanas firma Latvijā. No nākamā gada Latvijā pasažieru pārvadājumus starppilsētu autobusos varēs veikt tikai konkursā uzvarējušās firmas, kas būs saņēmušas valsts atļauju pārvadāt pasažierus konkrētā maršrutā.
Lote izveidota neloģiski
Autotransporta direkcija visus autobusu maršrutus ir sadalījusi astoņās grupās (lotēs) — “Ziemeļrietumi”, “Ziemeļaustrumi”, “Dienvidi”, “Dienvidaustrumi”, “Austrumi”, “Dienvidrietumi”, “Centrs 1” un “Centrs 2”. SIA “Aizkraukles ATU” un pārējās trīs firmas veic lotē “Centrs 1” iekļautos maršrutus.
SIA “Aizkraukles ATU” vadītāja Aija Ciganoviča ir neizpratnē par lotes “Centrs 1” veidošanas principiem: “Līdz šim bijām vienā lotē ar uzņēmumiem no Daugavpils un Jēkabpils, bet šīgada martā mūs pēkšņi pārvietoja lotē “Centrs 1”. Šīs lotes maršrutu kopējais garums ir vairāk nekā 11 miljonu kilometru, bet citās lotēs — pat trīs reizes mazāks. Septiņās lotēs no astoņām pārvadājumus veic divi trīs uzņēmumi, bet lotē “Centrs 1” esam astoņi pārvadātāji.
Uz sūdzību neatbild
Konkursa nolikumā ir ierakstīts, ka pretendēt lotei var viens vai vairāki pārvadātāji. Tas nozīmē, ka mums, astoņiem lotē “Centrs 1” iekļautajiem uzņēmumiem, būtu savstarpēji jāvienojas un jāizsaka priekšlikums. Vislielākais pārvadātājs mūsu vidū ir a. s. “Rīgas taksometru parks”. Kad piedāvāju sadarboties, uzņēmuma pārstāvji atbildēja, ka viņi nevar ar mums sadarboties, jo esot jau cita vienošanās. Tas nozīmē, ka mums ir liegta pat iespēja piedalīties šajā konkursā, nemaz nerunājot par kaut ko vairāk! Sūdzībai, ko iesniedzām Satiksmes ministrijai, starp citu, joprojām neesam saņēmuši atbildi, lūdzām paskaidrot, kāpēc esam iekļauti lotē “Centrs 1”, un pēc kādiem principiem tā ir izveidota.”
Izvēlēsies izdevīgāko
Konkurss izsludināts starppilsētu nozīmes maršrutiem, un tajā uzvarēs firmas, kas piedāvās viszemāko pasažieru pārvadājumu pašizmaksu. “Tā ir atklāta atsevišķu firmu lobēšana, un mēs, vairāki uzņēmumi gan ar lielu darba pieredzi, gan naudas ieguldījumiem, savos maršrutos nemaz netiksim pie solīšanas,” teic SIA “Aizkraukles ATU” vadītāja.
Tā kā konkurss ir par tiesībām veikt starppilsētu reisus, SIA “Aizkraukles ATU” pēc jaunā gada, iespējams, vairs nevarēs veikt pasažieru pārvadājumus maršrutos Aizkraukle — Rīga un Rīga — Aizkraukle, dienā 13 reisu, Aizkraukle — Jaunjelgava — Rīga un atpakaļ, Aizkraukle — Jēkabpils, Aizkraukle — Sigulda, Aizkraukle — Jēkabpils (caur Seci) un Kurmene — Rīga.
Prasībām atbilst jau šodien
Autotransporta direkcijā izstrādāti nosacījumi, kas nepieciešams, lai uzņēmums uzvarētu šajā konkursā: jāpiedāvā ekonomiski visizdevīgākais variants un pretendentam jāatbilst nolikumā izvirzītajām prasībām.
“Protams, jebkurā konkursā ir tiesības izvēlēties labāko piedāvājumu, bet tas vairāk attiektos uz gadījumiem, ja veido kaut ko pilnīgi jaunu. Piemēram, pēkšņi rodas vajadzība izveidot jaunus maršrutus, tad rīko konkursu un no pretendentiem izvēlas labāko. Šobrīd ir tā — tās prasības, kādiem jābūt transportlīdzekļiem un kādām prasībām uzņēmumam jāatbilst no 2010. gada, mēs nodrošinām jau no šīgada 1. janvāra. Esam iesnieguši prasību Administratīvajā tiesā, jo konkursa nolikumā ir pārkāpts ļoti daudz likuma punktu, ir arī Koncesijas likuma pārkāpumi, pēc kura konkurss ir izsludināts. Skaidrs, ka tiesāšanās ieilgs, un, visticamāk, nākamā gada janvārī uzņēmuma reisu skaitu samazinās, jo tos veiks citi pārvadātāji,” teic Aija Ciganoviča.