Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Nodoto depozīta iepakojumu daudzums dienā pārsniedz vienu miljonu

Ar 1. augustu veikalu plauktos drīkst būt tikai dzērienu taras iepakojumi ar depozīta zīmi. Pārejas periodā, kas ilga no februāra, iedzīvotāji ir sākuši intensīvāk nodot izlietoto taru, diemžēl aktīvāka rosība atklāja problēmas — taromāti ir pilni, veikala darbinieki nespēj tos laikā iztukšot, kā rezultātā nodot depozītpreci nav iespējams.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Gan savstarpējās sarunās, gan sociālo tīklu diskusijās taromātu tēma rit pilnā sparā. Cilvēki sūdzas, ka nodot izlietoto iepakojumu depozītsistēmai ir grūti. Vieni vaino veikala darbiniekus, kas nepagūst aparātus iztukšot, citi uzskata, ka bija nepieciešami lielāki taromāti. Ar jautājumiem vērsāmies pie depozītsistēmas ieviesēja Latvijā SIA “Depozīta iepakojuma operators” (DIO) valdes priekšsēdētāja Mika Stūrīša.

Kā veicas ar depozītsistēmu? Kāda ir iedzīvotāju aktivitāte?

— Esam pietuvojušies depozīta sistēmas pārejas perioda noslēgumam un kopumā varam teikt, ka iesaistītās puses ir apguvušas jauno sistēmu un ir gatavas pārejas perioda noslēgumam. Depozīta sistēma uzņem apgriezienus un vienlaikus nodrošina, ka šis iepakojumu apjoms nenonāk apkārtējā vidē un tiek 100% pārstrādāts vai nodots atkārtotai uzpildei. Pirmais sistēmas darbības gads paredzēts jauna paraduma ieviešanai un nostiprināšanai Latvijas sabiedrības ikdienā. Novērojam, ka depozīta sistēma veicina arī citu atkritumu šķirošanu, turklāt šķirošanas procesā iesaistās cilvēki, kuri to iepriekš nedarīja. DIO mērķis ir panākt, lai Latvijas iedzīvotājiem iepakojumu nodošana ir pašsaprotama ikdienas darbība.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vai procesā atklājušās kādas problēmas vai nepilnības?

— Nodoto depozīta iepakojumu apjoms turpina būtiski pieaugt, un šobrīd dienā tas pārsniedz pat vienu miljonu, līdz ar to visām depozīta sistēmā iesaistītajām pusēm ir jāpielāgojas šī apjoma apstrādei. Kopumā būtiskas problēmas sistēmas darbībā nav novērotas — sistēma katru dienu tiek pilnveidota, un tas turpināsies arī pēc pārejas perioda beigām. Kopīgiem spēkiem mēs apgūstam efektīvāko veidu, kā depozīta sistēmai kļūt par daļu no mūsu ikdienas, lai padarītu vidi mums apkārt sakoptāku un tīrāku.

Reizēm uz taromātiem ir informācija, ka tie nedarbojas. Vai bez tā, ka tie ir pilni, ir vēl kādi iemesli, kādēļ tie nestrādā?

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

— Tehniskas problēmas, kuru dēļ būtu jāmaina taromāts, nav novērotas. Visbiežāk taromāti var nestrādāt vai strādāt ar traucējumiem, ja tiem nav veikta ikdienas apkope — tvertnes iztukšošana un sensoru tīrīšana. Šādu darbību veikšana ir tirgotāja atbildība, par ko tirgotājs saņem atlīdzību — apsaimniekošanas maksu, no kuras aptuveni pusi veido tieši papildu darba resursu izmaksas. Mēs esam organizējuši apmācības, kā arī ikvienam veikala darbiniekam pieejamas videoinstrukcijas par taromātu apkopi un tehniskās palīdzības tālrunis. Gadījumā, ja pircējs saskāries ar šādu situāciju, aicinām par to informēt konkrētā veikala darbiniekus. Diemžēl ir atsevišķi tirgotāji, kuri vēl nav sapratuši, ka savu kā depozīta sistēmas dalībnieka atbildības neievērošana liek ciest viņu pašu pircējiem un ilgtermiņā arī pašam veikalam, jo neizbēgami samazināsies pircēju skaits un apgrozījums par labu tiem veikaliem, kur taromāts vienmēr ir darba kārtībā.

Kāda ir taromātu ietilpība? Vai veikalu darbiniekiem ir norādes, cik bieži tos nepieciešams iztukšot? Vai taru uzreiz savāc vai tā vēl uzglabājas veikalā?

— Mazā taromāta ietilpība ir apmēram 250 — 350 vienības, vidējo un lielo taromātu ietilpība ir apmēram 1500 — 2000 iepakojumu. Tas, cik bieži taromātu nepieciešams iztukšot, atkarīgs no nodoto iepakojumu tilpuma un materiāla. Tara tiek uzglabāta veikala telpās līdz noteiktam apjomam. Šobrīd, kad apjomi sāk stabilizēties un ir vieglāk paredzami, lielākajā daļā punktu ir noteikti grafiki, cik bieži notiek iepakojumu izvešana. Tas var būt katru dienu un var būt arī reizi divās nedēļās, ja iepakojumu apjoms ir salīdzinoši neliels.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ņemot vērā, ka ar augustu depozītsistēma tiks ieviesta pilnībā, vai šīs problēmas, kas saistītas ar taras nodošanu, kļūs aktuālākas? Vai sistēma un pašreizējā kārtība veikalos tiks galā ar apjomu?

— Tieši šobrīd, sākot no Jāņu perioda, depozīta sistēma ir uzņēmusi vislielākos apgriezienus — vasarā ir visaugstākais dzērienu patēriņš, līdz ar to arī aktīvākais laiks depozīta sistēmai. Tāpēc varam secināt, ka vislielākais pārbaudījums jau ir izturēts, taču turpināsim sadarboties ar tirgotājiem, lai uzlabotu taromātu iztukšošanas un tīrīšanas biežumu un veikalu klientiem taras atgriešanas pakalpojums vienmēr būtu ērts un pieejams — īpaši tas attiecas uz darba dienu vakariem un brīvdienām. Ir skaidrs, ka atgrieztais iepakojumu apjoms turpinās pakāpeniski pieaugt — citu valstu pieredze rāda, ka 90% atgriešanas rādītāju var sasniegt tikai trešajā darbības gadā. Tas tā notiek, jo konservatīvākā sabiedrības daļa sāk depozīta sistēmu lietot vēlāk. Balstoties uz TV3 publicēto “KANTAR” pētījumu, šobrīd tikai 1% cilvēku ir pateikuši, ka kategoriski nelietos sistēmu. Mūsu mērķis depozīta sistēmas pirmajam gadam ir 70% atgrieztā depozīta iepakojuma. 

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.