Dzīvē rodas situācijas, kad aizņēmums ne vienmēr ir pieejams pie bankas. Ir gadījumi, kad tas nav arī izdevīgākais vai piemērotākais gadījums. Aizņemoties no nebanku kreditora, ir jārēķinās gan ar plusiem, gan ar mīnusiem. Galvenokārt ir jābūt izglītotiem un kritiski domājušiem, lai rīkotos ar savām finansēm prātīgi jebkurā situācijā.
Bankas un nebankas – kas atšķiras?
Ka zināms, kredītus izsniedz ne tikai bankas. Tie ir pieejami arī pie nebanku aizdevējiem. Katra situācija un vajadzība pēc aizņēmuma ir individuāla. Aizdevēju nosacījumi kredīta piešķiršanai tā pat kā pats piedāvājums – ir atšķirīgi. Galvenā un būtiskākā atšķirība ir klientu izvērtēšanas procedūra. Bankām bieži vien kredīta saņemšanas ceļš ir garāks par nebanku aizdevējiem. Visvairāk tas attiecas uz tādiem kredītu veidiem – ātrie kredīti jeb patēriņa kredīti un auto kredīts. Tomēr abus vieno atbildīgas aizņemšanās nosacījumi.
Banku un nebanku kredīti atšķiras ar pieejamo kredīta summu, kā arī aizdošanas termiņiem. Piemēram, banku aizdevumi lielākoties ir apjomīgāki un ar ilgāku atmaksas periodu (hipotekārais kredīts, studiju kredīts utml.), nebanku aizdevēji piedāvā mazākus kredītus (ātrais kredīts, auto kredīts, naudas kredīts u.c.) ar īsākiem atmaksas termiņiem.
2021. gada 1. pusgadā Latvijā jaunus aizdevumus izsniedza 42 nebanku kreditori. Kredītus izsniedza noteikts skaits kredītaizdevēju – 17 distances un 12 patēriņa, 12 līzinga un ar transportlīdzekļa vai cita veida objekta nodrošinājuma saistīti kredītu uzņēmumi, 7 kreditori pret kustamas lietas ķīlu (lombarda kredīti) un 7 hipotekāro kredītu uzņēmumi.
Kopumā nebanku kreditori 2021. gada 1. pusgadā izsnieguši 429,57 tūkst. eiro aizdevumos.
Visbiežāk cilvēki Latvijā meklē sekojošas bankas un nebanku aizdevējus:
- Swedbank – 370 tūkstoši;
- Citadele – 129 tūkstoši;
- SEB – 72 tūkstoši;
- Ferratum – 25 tūkstoši;
- Banknote – 22 tūkstoši;
- Credit24 – 19 tūkstoši.
Nebanku kreditoru priekšrocības
Nebanku aizdevēji piedāvā gan ātros kredītus, gan SMS kredītus, patēriņa kredītus un kredītlīnijas, kuru aizdevums lielākoties nepārsniedz 10 000 – 20 000 eiro.
Tos izmanto vairāku priekšrocību dēļ:
- lielākoties kredītu izsniedz bez ķīlas vai galvojuma;
- kredītu iespējams noformēt dažu minūšu vai stundu laikā. Bankas gadījumā šis process var aizņemt vairākas dienas vai pat mēnešus (piemēram hipotekārā kredīta gadījumā);
- elastīgāki atmaksas nosacījumi (taču rezultātā tas var būt saistīts ar augstākiem kredītprocentiem) ;
- aizdevumu var noformēt distancionāli;
- tiek izskatīti kredītpieteikumi aizņēmējiem ar negatīvu kredītvēsturi vai nestabiliem ienākumiem.
Aizņemoties kredītu no nebanku aizdevēja, jārēķinās ne tikai ar priekšrocībām kredīta saņemšanas ātrumā un ērtumā, bet arī ar citiem faktoriem, kas var likt vairāk pārdomāt tā vajadzību. Tie ir – slēptās gala izmaksas kredīta aizdevumam, kā arī lielāka aizņēmuma saņemšanas iespēja bez ķīlas vai regulāriem ienākumiem. Tas var rezultēties neapdomīgā lēmumā un pēcākā nespējā pildīt saistības.
Daudzus biedē banku aizdevumu procenti, kā arī ķīlas un galvotāja vajadzība; – tikmēr nebanku kreditori to lielākoties neprasa. Tas skaidrojams ar to, ka lielākoties nebanku aizdevēji potenciālo riska cenu jau iekļauj aizdevuma procentos, tāpēc kopējās izmaksas galā var būt daudz lielākas nekā aizņemoties bankā ar ķīlu.
Otrs mīnus ir ķīlas neesamība aizdevuma noformēšanā – kredītaizdevējam nav garantijas, ka aizdevumu klients atmaksās laikā un pilnā apmērā, tāpēc visbiežāk aizdevuma summa var nebūt liela.
Jebkurus kredītus ir jāsalīdzina
Iegādājoties preci vai pakalpojumu, lielākoties tiek veikta to salīdzināšana pēc dažādiem faktoriem un, galvenokārt – cenas. Tāds pats princis jāievēro, salīdzinot kredītus. Ietaupījuma summa, izvēloties lētāko kredītu, var rezultēties simtu vai pat tūkstošu eiro ietaupījumā.
Lai neapjuktu kredītu aizdevumu piedāvājumos, ieteicams izmantot Sortter kredītu salīdzināšanas rīku. Salīdzinājums dod iespēju pārskatāmi redzēt visas izmaksas, kas saistītas ar aizdevumu, turklāt šajā pārskatā uzreiz redzēsiet arī savu galējo kredīta aizdevuma summu ar procentiem.
Reklāma