Atklātā vēstule
Latvijas Republikas Saeimai,
Latvijas Valsts prezidentam,
Latvijas Republikas Ministru kabinetam,
Latvijas Lielo pilsētu asociācijai,
Latvijas Pašvaldību savienībai
Augsti godātais Valsts prezidenta
kungs, godātie Saeimas deputāti, Saeimas frakcijas, Saeimas
komisijas, Ministru kabineta locekļi, ministrijas, Latvijas Lielo
pilsētu asociācija, Latvijas pašvaldību savienība, ikviens, kas
varat ietekmēt likumu pieņemšanu! Mēs, skolas vecuma bērnu
vecāki un skolu darbinieki, vēršamies pie Jums ar lūgumu
nekavējoties veikt izmaiņas likumdošanā, kas ļautu efektīvi
apkarot tā saucamo „legālo” narkotiku izplatību.
Pēdējo gadu laikā sintētisko
kanabinoīdu un dabīgas izcelsmes apreibinošo vielu iegāde un
lietošana Latvijas jauniešu vidū ir sasniegusi epidēmijas
apmērus. Šīs apreibinošās vielas ir brīvi pieejamas daudzās
tirdzniecības vietās, tādējādi apdraudot mūsu bērnu attīstību,
veselību un pat dzīvību, tiek kropļoti viņu likteņi. Savukārt
„legālie” narkotirgoņi ne tikai paliek nesodīti, bet pat gūst
milzu peļņu.
Diemžēl Valsts policija, Rīgas
Pašvaldības policija, Rīgas pilsētas būvvalde un citas
institūcijas ir ierobežotas savā rīcībā. Tās izmanto jebkuru
likumos atļautu paņēmienu cīņā pret narkobodēm – soda par
mazumtirdzniecības pārkāpumiem, ugunsdrošības noteikumu
neievērošanu, nelikumīgu būvniecību vai tirdzniecību
ekspluatācijā nenodotās telpās, lai slēgtu šīs vietas vai
vismaz krietni apgrūtinātu to darbību. Tomēr tas viss ir pilnīgi
neefektīvi, jo sodītā firma turpina savu darbību pēc jau
ierastas un likumā atļautas shēmas, proti, „kantoris” tiek
likvidēts, un tā vietā nodibināts jauns.
„Legālo” narkotirgoņu patvaļa ir
neierobežota, viņi atklāti ņirgājas par policistu un iedzīvotāju
bezspēcību. Situācija ir tik absurda, ka gadījumā, ja „legālo”
narkotiku tirgoņi vēlētos, savus zāļu maisījumus varētu pārdot
tirdzniecības centros. Tirdzniecības vietu īpašnieku godaprāta
dēļ tas šobrīd vēl Latvijā nenotiek!
Arī apreibinošo vielu aizliegšana
nav efektīva, jo, piemēram, 2012. gada likumā “Par
Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”
narkotisko vielu saraksts tika papildināts ar 33 jaunām narkotiskām
vielām. Lai iekļautu šīs vielas aizliegto vielu sarakstā bija
nepieciešami divi gadi, bet šajā laikā tirgū ieplūda 90 jaunas
sintezētas vielas!
Tikko pieņemtie grozījumi likumā
“Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās
aprites kārtību” ir sīkums ceļā uz sērgas ierobežošanu.
Kamēr pusaudzis BRĪVI un LEGĀLI varēs iegādāties jebkādu
apreibinošu sintētiskas vai dabīgas izcelsmes narkotisko vielu
maisījumu, tikmēr pozitīvu rezultātu nebūs. Ar šādiem līdz
galam neizplānotiem normatīviem aktiem valsts pārvalde parāda
savu bezspēcību, neizlēmību un, iespējams, neizpratni par
realitāti. Vai mūsu Valsts attīstības plānā ir paredzēts
palielināt degradētu jauniešu un iedzīvotāju skaitu?
Mēs uzskatām, ka vienīgais
iespējamais risinājums „legālo” narkotiku tirdzniecības
izskaušanā ir vispār aizliegt pārdot mazumtirdzniecībā
sintētiskos kanabinoīdus un dabīgas izcelsmes apreibinošas
vielas, izņemot oficiālās farmācijas produktu izplatīšanas
vietas – aptiekas. Tādējādi ikvienam, kurš tirgos kādu
„nekaitīgu” augu maisījumu, tiks piemērots nevis
administratīvais sods, bet daudz stingrāka kriminālatbildība.
Apvienoto Nāciju Organizācijas
Ekonomiskās un sociālās padomes Narkotisko vielu komisijas
08.03.2012. rezolūcijas E/CN.7/2012/L.2 p.5.-7. ANO dalībvalstis
nepārprotami tiek aicinātas veicināt gan zināmo, gan jauno
psihoaktīvo vielu izplatīšanas pārtraukšanu, izmantojot
nacionālo likumdošanu.
Labs piemērs valsts pārvaldes rūpēm
par savu tautu ir Jaunzēlandes likumos, kur ar normatīviem aktiem
sintētiskie kanabinoīdi pirms tirdzniecības jāpakļauj tādiem
pašiem testiem kā farmācijas preparāti. Un, tikai pierādot
realizējamās vielas nekaitīgumu, tās tiek piedāvātas
patērētājam, ierobežojot to tirdzniecību personām līdz 18
gadiem un aizliedzot to tirgot tirdzniecības centros, veikalos un
degvielas uzpildes stacijās.
Mēs, vecāki un skolu darbinieki,
būdami mūsu tik mazās un demogrāfiski ierobežotās valsts
nākotnes audzinātāji uzskatām, ka nav tādu šķēršļu, kas
liegtu likumdevējiem steidzamības kārtā veikt izmaiņas
likumdošanā un pārtraukt esošo sintētisko kanabinoīdu
nekontrolētu izplatīšanu pilnā apmērā, nevis pieņemot tikai
pussoļus. Tas patiešām varētu pasargāt mūsu bērnus no
degradācijas un atkarības sērgas. Lūdzam atbalstu šajā cīņā!
Izvērtējot situāciju, ierosinām
izskatīt iespēju veikt izmaiņas šobrīd spēkā esošajos
likumos:
1. Izstrādāt atsevišķu likumu vai
Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus par psihoaktīvo vielu
importēšanas, ražošanas un izplatīšanas prasībām un kārtību
un psihoaktīvo vielu importētāju, ražotāju un izplatītāju
reģistrēšanas kārtību.
2. Ķīmisko vielu likumā iestrādāt
precīzu psihoaktīvās vielas definīciju, kura aptvers visu vielu
klāstu, kas izraisa apreibumu, nosakot aizliegumu to tirgot bez
speciālām licencēm (princips – analoģiski alkoholam, proti,
spirtam) vai receptēm (princips – analoģiski Farmācijas likuma
prasībām).
3. Papildināt Krimināllikumu ar
248.1 pantu, sekojošā redakcijā:
KL 248.1 pants. Indīgu un stipri
iedarbīgu vielu (arī psihoaktīvo vielu) neatļauta izgatavošana,
iegādāšanās, glabāšana, realizēšana un pārsūtīšana
(1) Par indīgu vai stipri iedarbīgu
vielu (arī psihoaktīvo vielu), kas nav narkotiskās vai psihotropās
vielas, izgatavošanu, iegādāšanos, glabāšanu vai realizēšanu
mazumtirdzniecībā bez attiecīgas atļaujas, kā arī par noteikumu
pārkāpšanu attiecībā uz šādu vielu izgatavošanu, glabāšanu,
izsniegšanu, uzskaiti, pārvadāšanu vai pārsūtīšanu,
soda ar īslaicīgu brīvības
atņemšanu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu.
(2) Par indīgu vai stipri iedarbīgu
vielu (arī psihoaktīvo vielu), kas nav narkotiskās vai psihotropās
vielas, izgatavošanu, iegādāšanos, glabāšanu vai realizēšanu
mazumtirdzniecībā bez attiecīgas atļaujas, kā arī par noteikumu
pārkāpšanu attiecībā uz šādu vielu izgatavošanu, glabāšanu,
izsniegšanu, uzskaiti, pārvadāšanu vai pārsūtīšanu, ja šīs
vielas nokļūst nepilngadīgās personas brīvā lietošanā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku
līdz pieciem gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas
konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem.
4. Aicinām Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministriju Likuma par pašvaldībām 43.
panta kārtībā deleģēt pašvaldībām tiesības pašām organizēt
un noteikt jebkuras mazumtirdzniecības veidu, vietas un laika
ierobežojumus savā administratīvajā teritorijā.
Ar cieņu,
2721 (divi tūkstoši septiņi simti
divdesmit viens) šo vēstuli parakstījušos Rīgas
vispārizglītojošo skolu audzēkņu vecāku, skolu darbinieku un
problēmu izprotošu iedzīvotāju vārdā,
Jānis Galakrodznieks, divu skolas
vecuma bērnu tēvs,
Raimonds Elbakjans, divu bērnu tēvs
un Ghetto Games jauniešu kustības līderis.