Diski ir viena no svarīgākajām automašīnas ritošās daļas komponentēm, tādēļ ar to izvēli agrāk vai vēlāk saskaras ikviens auto īpašnieks. Visbiežāk izvēle krīt tieši uz lietajiem diskiem: tie ir viegli, kas ļauj samazināt degvielas patēriņu un nodrošina spēkratam labāku manevrēšanu un dinamiku, kā arī labi vada siltumu, kas novērš bremzēšanas sistēmas pārkaršanu. Ne mazsvarīga loma ir arī estētikai – dizaina plašā izvēle ļauj autovadītājam izrādīt savu individualitāti, bet speciāls oksīda pārklājums pasargā no rūsējuma, ilgstoši saglabājot diska pievilcību. Lai Jūs varētu gūt maksimāli patīkamu un drošu braukšanas pieredzi, mēs pastāstīsim, kādus svarīgākos parametrus vajadzētu ņemt vērā lieto disku izvēlē.
Ievērojiet ražotāja ieteiktos diska parametrus
No tā ir atkarīga Jūsu drošība! Ražotāju rekomendācijas attiecas uz konkrētajam auto modelim atbilstošajiem diska izmēriem – to diametru, platumu, montāžas atveru skaitu un diametru, uz kura atveres izvietotas (PCD). Šādu informāciju parasti var atrast automašīnas servisa grāmatā, uz uzlīmēm auto durvju ailēs, ražotāja interneta vietnē vai arī specializētajās datu bāzēs. Ja nesanāk sameklēt, var konsultēties ar auto daļu dīleriem. Paša diska tehniskie parametri atrodami tā iekšpusē marķējuma veidā vai arī preces aprakstā, ja izvēlaties tos internetā. Ja neesat saskāries ar šādiem marķējumiem, tālākā informācija Jums lieti noderēs.
Diska diametru apzīmē ar R. Piemēram, R17 nozīmē, ka diametrs ir 17 collas. Vienai automašīnas var būt piemēroti vairāku izmēru diski, tādēļ neliela izvēles brīvība tomēr pastāv. Vien ņemiet vērā – mazāks diametrs nodrošina ērtāku braukšanu un mazāku degvielas patēriņu. Lielāku diametru kombinācijā ar platām riepām iecienījuši sporta un luksusa klases auto īpašnieki efektīga kopskata dēļ. Pārsniegt ražotāja norādīto maksimālo diametru gan nav droši ģeometriskās nesavietojamības dēļ. Nav arī racionāli – ritošā daļa ātrāk nolietosies.
Diska platums (collas). Ieteicamais platums visbiežāk tiek norādīts kopā ar sāna profila veidu. Vieglajiem automobiļiem tas ir J vai B profils, citiem transportlīdzekļu veidiem – JJ, K, JK, B, P, D u.c. Piemēram, apzīmējums 5,5J nozīmē, ka tas ir 5,5 collu disks ar J veida sāna profilu. Attiecībā uz vieglajām automašīnām jāatceras, ka ar J veida profilu saderīgās riepas nekādā gadījumā nevar montēt uz B tipa diskiem.
Montāžas atveru skaits un diametrs, uz kura tās izvietotas (PCD). Visbiežāk montāžas atveres ir 4-6. Var būt vairāk, bet minimāli – trīs. Uz diska to norāda sekojoši: piem., 5×115, kas nozīmē, ka 5 atveres ir izvietotas 115 mm diametrā (PCD). Pat 2 milimetru nesakritība var nopietni atspoguļoties auto ekspluatācijā, jo daļai stiprinājumu būs nobīde attiecībā pret centru. Ja mašīnas dokumentācijā neatrodat informāciju par diametru, to var izmērīt patstāvīgi. Ja ir 4-6 montāžas atveres, – izmēriet attālumu starp pretējām, ja 3-5 – attālumu starp blakus esošajām atverēm un pielietojiet speciālu aprēķina formulu.
Vēl daži svarīgi tehniskie parametri
Braukšanas drošība un komforts atkarīgi ne tikai no diska izmēriem. Vajadzētu novērtēt arī tādu parametru kā diska iznesums. Tas ir attālums starp plakni, ar kuru disks piespiežas riteņa rumbai, un diska simetrijas asi (CL). Apzīmē iznesumu kā ET un mēra milimetros (piem., ET49mm). Arī attiecībā uz šo rādītāju ieteicams pieturēties ražotāja norādēm, jo iznesums ietekmē auto piekares kinemātiku. Tiesa, nobīde pāris milimetru robežās ir pieļaujama. Lielāka, piem., 5 mm, jau ievērojami paaugstinās slodzi piekarei – riskanti pagriezienos, kad pieaug dinamiskās slodzes.
No vibrācijas braukšanas laikā palīdzēs izvairīties pareizi piemeklēts centrālās atveres diametrs, marķējums – CB. Tam jāsakrīt ar riteņa rumbasdiametru. Piem., CB63,4 nozīmē, ka atveres diametram jābūt vismaz 63,4 mm. Var izvēlēties arī lielāku diametru, taču tad vajadzēs uzstādīt speciālus centrēšanas gredzenus jeb adapterus.
Vai disku materiālam ir nozīme?
Ir gan, ja Jums ir svarīga ilgmūžība. Populārākais un cenas ziņā pieejamākais materiāls lietajiem diskiem ir alumīnijs un magnijs. Kuram dot priekšroku, lielākoties ir atkarīgs no paredzamiem braukšanas apstākļiem.
Alumīnija diskiir noturīgāki pret koroziju, jo noklāti ar oksīda aizsargplēvi. Šis slānis izceļas arī ar augstu izturību pret mehāniskiem bojājumiem no smilts, grants, sniega, ledus, kā arī agresīvām ķīmiskajām vielām, kuras tiek pielietotas pret kailsalu. Ražojumi no magnija ilgmūžības ziņā atpaliek. Arī tie ir noklāti ar oksīda slāni, taču tas ir irdenāks un attiecīgi mazāk efektīvs.
Ja esat gatavi samaksāt vairāk par ilgāku kalpošanu, apsveriet hromēto disku iegādi. Tie ir augsti izturīgi pret koroziju un ķimikālijām. Bonusā saņemsiet izteiksmīgu estētisko efektu – glaunu metāla spīdumu. Kādu dizainu izvēlēties, ir gaumes jautājums. Ņemiet vērā, ka sarežģītas konstrukcijas padara auto koptēlu ekskluzīvu, taču ir grūtāk kopjamas. Lai kādu variantu Jūs izvēlētos, viens ir skaidrs, – kombinācijā ar kvalitatīvām vasaras riepām hromētie diski efektīgi izcels Jūsu auto uz šosejas.
Skaidrs, ka jaunu disku iegāde saistās ar būtiskām izmaksām. Meklējiet sev kvalitatīvus diskus par adekvātu cenu interneta veikalā 220.lv – https://220.lv/lv/lietie-diski Tieši te vairāk nekā 7000 lieto disku piedāvājumā atradīsiet piemērotāko risinājumu ziemas un vasaras riepām, dažādiem auto modeļiem (Audi, Škoda, Volvo, Volkswagen, Seat, Mazda, Mercedes, Honda, Kia u.c.) un jebkura šofera gaumei. Sortimentā pieejami gan nedārgi, bet pievilcīgi risinājumi, gan arī ilgmūžīgi izstrādājumi no vadošajiem zīmoliem: RC-Design, Dezent, Aez, Axxion, Borbet, Arbex, Oxigin, MSW u.c. Izvēlieties un ripojiet droši, ekonomiski un skaisti!
Reklāma