Satversmes tiesa (ST) šodien atzinusi par Satversmei neatbilstošu Publisko iepirkumu likuma normu, kas paredz pienākumu maksāt nodrošinājumu, iesniedzot iesniegumu Iepirkumu uzraudzības birojam (IUB), portālu TVNET informēja ST pārstāve Līna Kovalevska.
Lieta tika ierosināta pēc Valsts prezidenta Valda Zatlera pieteikuma par Saeimas 2009.gada 16.jūlijā pieņemtā likuma “Grozījumi Publisko iepirkumu likumā” regulējuma atbilstību valsts pamatlikumam.
ST šajā lietā vērtēja Publisko iepirkumu likuma 83.2 panta un pārejas noteikumu 12.punkta atbilstību Satversmes 1. un 92.pantam, kas noteic, ka Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika un ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā.
Apstrīdētās Publisko iepirkumu likuma normas noteic pienākumu noteiktos gadījumos maksāt nodrošinājumu, iesniedzot iesniegumu IUB. Nodrošinājuma apmēru, tā samaksas, atmaksas un atbrīvošanas no samaksas kārtību nosaka Ministru kabinets. Prezidenta apstrīdētās normas stājās spēkā 2009.gada 1.septembrī.
ST atzina, ka apstrīdētās normas mērķis ir atturēt personas no apzināti nepamatotu iesniegumu iesniegšanas IUB un tādā veidā veicināt publiskā iepirkuma procedūras ātrumu un efektivitāti. Tomēr norma attiecas ne tikai uz personām, kuras iesniedz birojam apzināti nepamatotus iesniegumus, bet arī uz tām personām, kuru iesnieguma iemesls ir patiesas šaubas par procedūras likumību.
Tiesa norādīja, ka prasība iesniegt nodrošinājumu neveicina iepirkuma procedūras efektivitāti, jo efektīvu iepirkuma norisi garantē tikai tādas prasības un ierobežojumi, kas nodrošina līdzsvaru starp laika ekonomiju iepirkuma procedūrās, no vienas puses, un procedūru tiesiskuma nodrošināšanu, kas ietver gan pamatotu pasūtītāja darbību iepirkuma procedūras laikā, gan arī pasūtītāja pieņemto lēmumu pēcpārbaudi, no otras puses.
Tiesa norādīja, ka iesnieguma izskatīšanu Birojā nevar uzskatīt par iepirkuma procedūras nesamērīgu pagarināšanu, jo iesnieguma izskatīšanas termiņš ir noteikts likumā un pasūtītājam, plānojot iepirkumu, ir iespējams ar to rēķināties. Iepirkuma procedūras ātrumu ietekmē ne tik daudz iesniegums par iespējamiem procedūras pārkāpumiem, kas atbilstoši likumam var procedūru pagarināt par vienu mēnesi un trim darbdienām, bet gan nesavlaicīga un nepareiza iepirkuma procedūras plānošana. Pasūtītājam, pareizi un savlaicīgi plānojot iepirkumu, ir iespējams uzsākt iepirkuma procedūru ar precīzu galarezultāta termiņu. Vienlaicīgi tiesa norādīja, ka valstij atbilstoši labas pārvaldības principam ir pienākums nodrošināt tādus apstākļus, lai IUB savas funkcijas varētu veikt normatīvajos aktos noteiktajos termiņos.
Tiesa atzina apstrīdēto normu par neatbilstošu Satversmes 92.pantam un spēkā neesošu no sprieduma stāšanās dienas.
Spriedums stāsies spēkā dienā, kad tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.