Par degvielas piegādātāju Latvijas Dzelzceļam kļuvusi un valsts stratēģisko degvielas rezervju uzglabāšanas konkursā uzvarējusi firma “Ramockas dzirnavas”, kuras īpašnieki aizslēpti aiz vairākiem ofšoriem, svētdienas vakarā vēsta raidījums “Nekā personīga”.
Ne Latvijas dzelzceļš, ne Ekonomikas ministrija nav noskaidrojuši, kam pieder SIA, kas apgādā visas Latvijas lokomotīves ar degvielu un glabā ceturto daļu degvielas rezervju.
Ieriķu benzīntanks – Ramockas dzirnavas atrodas starp Cēsīm un Līgatni. Deviņus gadus tajā saimniekoja Juris Zeiza. Pirms pusotra gada pie viņa vērsās naftas kompānijas “Neste Latvia” vairumtirdzniecības vadītājs Māris Āriņš ar lūgumu kompāniju pārdot, uz īpaši izdevīgiem noteikumiem. Āriņš vēlējās iegūt dokumentus, lai varētu startēt valsts iepirkumos kā degvielas tirdzniecībā pieredzes bagāts uzņēmums.
Āriņš 2010.gada septembrī startēja Latvijas dzelzceļa konkursā par dīzeļdegvielas piegādi lokomotīvēm. Viņš piedāvāja par 200 000 latu zemāku cenu nekā “Lukoil”, konkursu uzvarēja un parakstīja 40 miljonu dolāru vērtu līgumu. Tas bija viens no lielākajiem dīzeļdegvielas darījumiem Latvijas vēsturē.
Kā komentē LDz Ritošais sastāvs valdes loceklis Ivars Rullis: “Līgumattiecības tiek slēgtas ar konkrētu firmu, un mūsu galvenais kritērijs ir cena, daudzums un kvalitāte. Un, protams, arī piegādes termiņi. Kur īsti firma uzglabā un no kā viņa pērk, tas ir savukārt šīs piegādātājfirmas komercdarbības nianses. Mēs nekad neesam pieprasījuši, lai firmas viņas atklātu.”
Vēlāk Āriņš pieteicās Ekonomikas ministrijas konkursā uz valsts stratēģisko degvielas rezervju glabāšanu. Benzīntanka jaunais īpašnieks atkal piedāvāja zemāko cenu – divarpusi latus par tonnu. Tā viņš ieguva tiesības glabāt 10 000 tonnas valsts rezerves – tik, cik atļauj firmas īpašumā esošā Slokas naftas bāze.
Pārējo pasūtījumu saņēma koncerns “Vitol”, kam ir milzu noliktavas Ventspilī, bet kas par šo tonnas glabāšanu prasīja gandrīz piecus latus. Vitol savu augsto cenu skaidro ar liela apjoma degvielas glabāšanas izmaksām un piesardzību naftas cenu maiņai.
Ramockas dzirnavu īpašuma struktūra ir necaurredzama. Īpašnieks ir Maltā reģistrēts uzņēmums “BHC Investment Limited”, kas savukārt pieder Britu Virdžīnu salās reģistrētam ofšoram – “Galaxy Energy Group”. Māris Āriņš atteicās atklāt kompānijas īpašniekus, jo viņi neesot to pilnvarojuši darīt.
Pieredzējušie degvielas tirgotāji “Ramocku” pakalpojumus valstij vērtē kā lielu risku. Ja naftas cenas svārstīsies, dīzeļa piegādes lokomotīvēm varētu tikt apdraudētas. “Ramockas dzirnavas” zemās cenas uzņēmējs spēj piedāvāt, jo izdevīgi tikusi pie Slokas naftas bāzes. Firmas īpašumā tā nonāca pēc tam, kad Rīgas satiksme par savu naudu bija veikusi visus nepieciešamos uzlabojumus.
Ekonomikas ministrija sola, ka turpmākajos konkursos par degvielas glabāšanu prasība atklāt patiesā labuma guvējus būs. Dzelzceļā šādu nodomu nav.