Piektdiena, 15. augusts
Zenta, Dzelde, Zelda
weather-icon
+25° C, vējš 3.62 m/s, D vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

"Statoil" sācis izplatīt degvielu ar 5% biodegvielas piejaukumu

Šodien degvielas tirgotāja SIA “Latvija Statoil” terminālī tika uzpildīta pirmā auto cisterna degvielas ar 5% biodegvielas piejaukumu, kas to tālāk nogādāja tirdzniecībai degvielas uzpildes stacijās.

Saskaņā ar likumdošanu no šā gada 1.jūlija ar pārejas periodu līdz 1.oktobrim Latvijas degvielas tirgotājiem jānodrošina, lai 95.markas benzīnam un dīzeļdegvielai tiktu pievienotas biopiedevas 5% apmērā.

Šodien ekspluatācijā tika nodota jaunā bioetanola piejaukuma padeves līnija. Līnijas izbūvē “Statoil” ieguldījis divus miljonus eiro (1,4 miljonus latu). Līnijas projektēšanu veica skandināvu inženieri, bet pašu izbūvi veica vietējie uzņēmumi.

“Latvija Statoil” izpilddirektors Sandis Šteins atzina, ka ar šo soli tiks paaugstināta Latvijas konkurētspēja un veicināta tautsaimniecības attīstība. Pateicoties biodegvielas piejaukumam, uzlabosies Latvijas eksporta bilance attiecībā pret importu, radot papildu ieņēmumus degvielas nozarei un lauksaimniekiem.

Vides ministrs Raimonds Vējonis (ZZS) uzsvēra, ka atklātā līnija dod iespēju Latvijas iedzīvotājiem un ciemiņiem dot savu pozitīvu ieguldījumu klimata izmaiņām. Viena trešā daļa no visa piesārņojuma rodas no transporta, tāpēc jebkurš pasākums, kas mazina šo piesārņojumu, ir svarīgs, piebilda ministrs.

Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs lauksaimnieku vārdā izteica pateicību par uzsākto biodegvielas piejaukšanu fosilajai degvielai, jo tas dos lauksaimniekiem papildu ienākumus un stabilitāti. Turklāt biodegvielas obligātais piejaukums ir viens no nedaudzajiem gadījumiem, kad iepriekš izvirzīts mērķis veiksmīgi arī realizēts. Ministrs izteica cerību, ka tiks turēts solījums arī par vietējo izejvielu izmantošanu bioetanola un metilestera ražošanā.

“Statoil” terminālī bio piejaukums degvielai tiks pievienots ar plūsmas metodi – vienmērīgi iesmidzinot bio piejaukumu degvielā, veicot tās uzpildi degvielas vedējā ar precizitāti no 4,5% līdz 5%. Jaunās līnijas jauda ir pietiekama, lai ar degvielu nodrošinātu ne tikai “Statoil” degvielas uzpildes staciju tīklu, bet arī pieprasījumu vairumtirdzniecībā.

ES prasības paredz, ka biodegveilas koncentrācijai benzīnā un dīzeļdegvielā gadu laikā būs jāpieaug. Šteins sacīja, ka jaunā līnija spēs apgādāt DUS un vairumtirgotājus ar 5% biodegvielas piejaukuma benzīnu, taču, palielinot koncentrāciju, būs nepieciešams domāt par papildu jaudām.

95.markas benzīnam bioetanols tiek piejaukts jau šobrīd, bet 98.markas benzīnam tas netiks darīts. Kā aģentūrai LETA iepriekš skaidroja “Statoil” degvielas kategoriju vadītājs Kaspars Skrābāns, tas ir saistīts ar skābekļa satura un tvaika spiediena atšķirībām degvielu markās un, veicot piejaukumu, rezultāts neatbilst vajadzīgajām kvalitātes prasībām.

Plānots, ka dīzeļdegvielai metilesteri sāks piejaukt no nākamā gada pavasara, taču Saeimas Enerģētikas apakškomisijas deputāti šonedēļ aicināja Ekonomikas ministriju izstrādāt izmaiņas attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos, nosakot, ka 5% biodegvielas piejaukums no 1.oktobra ir obligāts arī ziemas dīzeļdegvielai.

Šteins sacīja, ka šajā gadījumā jāievēro paļāvības process. Tehniski biodegvielas piejaukumu dīzeļdegvielai ir iespējams veikt, taču ieviešot biodegvielas piejaukumu 95.markas benzīnam tirgotājiem bija dots laiks sagatavoties. Arī šajā gadījumā tirgotājiem ir nepieciešams laiks, lai izpildītu visus nosacījumus kvalitatīvas biodegvielas ražošanai.

Kā ziņots, augusta vidū “Statoil” kopā ar virkni nozaru asociācijām parakstīja hartu, ar kuru tie apņemas veicināt kvalitatīvas degvielas ar 5% biodegvielas piejaukumu laišanu apgrozībā.

Šteins toreiz sacīja, ka pozitīvi raugās uz lēmumu par obligātā biodegvielas piejaukuma izmantošanu, jo tas ļauj samazināt enerģētikas riskus, sniedz palīdzību Latvijas tautsaimniecībai, dod papildu ienākumus no nodokļiem un sniedz ieguldījumu vides aizsardzībā.

Viņš uzsvēra, ka no biodegvielas piejaukuma degvielas kvalitāte nemainīsies un tā ir pilnīgi droša visiem auto un motoriem. Taču viens no izaicinājumiem būs noturēt šo degvielas kvalitāti arī nākotnē.

Hartu parakstīja “Latvija Statoil”, biodegvielas ražotājs SIA “Jaunpagasts plus”, kā arī Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija, Pasaules Dabas fonds, Tehnisko nozaru asociācija, Rīgas Tehniskās universitātes Autotransporta institūts un Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācija.

Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) direktors Olafs Ozols uzsvēra, ka auto īpašniekiem nav jābaidās par sava motora drošību, jo arī ražotāji apliecinājuši, ka biodegviela nav kaitīga. Tāpat Ozols aicināja valsti aktīvāk veicināt tādu auto izplatīšanu, kuru motori spēj darboties ar degvielu ar vēl lielāku bioetanola koncentrāciju. Kā piemērus viņš minēja atvieglojumus nodokļos un nodrošināt brīvu piekļuvi autostāvvietām.

Krābāns atzina, ka gan fosilā, gan biodegviela ir biržu preces, tāpēc prognozēt kaut ko attiecībā uz cenām ir ļoti grūti. Taču, ja biodegvielu sāktu piejaukt šodien, uz degvielas cenu tas neatstātu nekādu ietekmi.

Kā ziņots, no šā gada 1.oktobra tiks ieviests 5% obligātais biodegvielas piejaukums 95.markas benzīnam un dīzeļdegvielai, paredz jūnija beigās valdībā atbalstītie grozījumi Ministru kabineta noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu un noteikumos par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību.

Ekonomikas ministrija norādījusi, ka, ieviešot 5% obligāto biodegvielas piejaukumu 95.markas benzīnam un dīzeļdegvielai, samazināsies importētās degvielas apjoms par biodegvielas apjomu, kas tiks saražots Latvijā.

Izstrādātie grozījumi noteic, ka no šā gada 1.oktobra Latvijā bezsvina 95.markas benzīnu atļauts realizēt tikai ar pievienotu bioetanolu no 4,5%-5% no kopējā benzīna tilpuma un dīzeļdegvielu – tikai ar pievienotu biodīzeļdegvielu 4,5%-5% apjomā no kopējā galaprodukta daudzuma.

Savukārt noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību paredz, ka Latvijā atļauts realizēt svinu nesaturošu benzīnu, kuram pievienots dehidratēts bioetanols, ja absolūtā spirta saturs ir 5 tilpumprocenti no kopējā produktu daudzuma, un dīzeļdegvielu, kurai pievienota biodīzeļdegviela 5 tilpumprocentu apjomā no kopējā galaprodukta daudzuma.

Grozījumi paredz Latvijā atļaut realizēt svinu nesaturošu benzīnu, kurš satur dehidratētu bioetanolu, ja absolūtā spirta saturs ir 4,5 līdz 5 tilpumprocenti no kopējā produktu daudzuma, un dīzeļdegvielu, kurai pievienota biodīzeļdegviela 4,5 līdz 5 tilpumprocentu apjomā no kopējā galaprodukta daudzuma. Šīs prasības netiek attiecinātas uz arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamu 0., 1., 2., 3., 4.klases dīzeļdegvielu.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri