Šodien stājas spēkā “Noteikumi par parāda atgūšanas izdevumu pieļaujamo apmēru un izdevumiem, kuri nav atlīdzināmi” un “Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība”.
Noteikumi par parāda atgūšanas izdevumu pieļaujamo apmēru un izdevumiem, kuri nav atlīdzināmi, paredz, ka parāda piedziņas pakalpojuma sniedzējs drīkstēs prasīt kompensēt izdevumus, kas saistīti ar parāda atgūšanu, taču tie kopumā nevarēs pārsniegt 12 latus.
Turpmāk ārpustiesas parāda piedziņas pakalpojuma sniedzējs drīkstēs prasīt kompensēt izdevumus, kas saistīti ar parāda atgūšanu, taču tie kopumā nevar pārsniegt 12 latus. Proti, par rakstveida paziņojuma sagatavošanu un nosūtīšanu parādniekam, kurā sniegta informācija par parāda esamību un aicinājums labprātīgi veikt kavēto maksājuma saistību izpildi, uzsākot parāda atgūšanu, un par nepieciešamajām papildu veicamajām darbībām parādnieka faktiskās kontaktinformācijas noskaidrošanai, ja parādnieks nav sasniedzams, izmantojot kontaktinformāciju, kas norādīta kreditora un parādnieka noslēgtajā tiesiskajā darījumā, – ne vairāk kā piecus latus.
Savukārt par pārējām papildu veiktajām darbībām parāda atgūšanas procesā, līdz parādnieks izpildījis maksājuma saistības, – ne vairāk kā septiņus latus.
Tādējādi tiek radīti apstākļi, lai parādnieks varētu paļauties, ka izdevumi būs samērīgi un to maksimālā summa nepārsniegs Ministru kabineta noteikumos noteikto maksimāli pieļaujamās atlīdzināmo izdevumu apmēru.
Savukārt parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība paredz, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam licence tiks izsniegta uz trīs gadiem, un valsts nodevas apmērs par licences izsniegšanu būs 2500 latu, savukārt valsts nodeva licences pārreģistrācijai būs 1000 latu.
Turpmāk licenci parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanai izsniegs Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) uz trim gadiem ar iespēju to pārreģistrēt. Nodevu apmērs noteikts 2500 latu par licences izsniegšanu un 1000 latu par licences pārreģistrāciju. Valsts nodevas apmērs tika noteikts un saskaņots likumprojekta “Parādu atgūšanas likums” saskaņošanas laikā, ievērojot samērīguma principu un ņemot vērā administratīvās izmaksas, kas izriet no likumā noteiktā deleģējuma PTAC veikt uzraudzību.
Lai saņemtu licenci, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam ir jābūt komersantam vai fiziskai personai, kas profesionālās darbības ietvaros sniedz parādu atgūšanas pakalpojumu, tam ir jābūt reģistrētai personas datu apstrādei vai personas datu aizsardzības speciālistam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par fizisko personu datu aizsardzību, tam ir jābūt izstrādātai parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas iekšējai kārtībai, kas nosaka parāda atgūšanas kārtību, parāda atgūšanas izmaksas un saskarsmi ar parādniekiem, kā arī parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam ir jāizstrādā patērētāju sūdzību izskatīšanas kārtība, lai saprātīgā termiņā nodrošinātu saņemto sūdzību izskatīšanu un atbilžu sniegšanu.