Irbes jūras šaurumā avarējušā kruīza lainera “Mona Lisa” kapteinis pēc aptuveni diennakti ilgiem neveiksmīgiem mēģinājumiem novilkt kuģi no sēkļa un konsultācijām ar Jūras spēku Krasta apsardzes dienestu un Latvijas Jūras administrāciju pieņēmis lēmumu sākt pasažieru un daļas kuģa apkalpes evakuāciju.
Kā aģentūru LETA informēja Krasta apsardzes dienesta preses virsniece Liene Ulbina, cilvēku evakuācijā tiks iesaistīti Jūras spēku kuģi “Varonis”, “Virsaitis”, “Kristaps” un “Gaisma”, kā arī Valsts robežsardzes kuģi “Tīra” un “Randa”, bet palīdzību būs gatavs sniegt arī Zviedrijas Krasta apsardzes kuģis “KBV-201”.
Visi evakuētie cilvēki tiks nogādāti Ventspilī. Lai risinātu visus ar evakuāciju saistītos jautājumus, piemēram, par pagaidu izmitināšanu, transportēšanu, kā arī ar drošību un nepieciešamās palīdzības sniegšanu, sasaukta Ventspils Civilās aizsardzības komiteja, kuru vada pašvaldības vadītājs.
Aizsardzības ministrs Vinets Veldre (TP), kurš visu nakti ir pavadījis uz avarējušā kuģa, aģentūrai LETA pastāstīja, ka pašlaik pie avarējušā lainera ir pietauvojušies kuģi “Virsaitis” un “Varonis”, ar kuriem pasažierus vedīs uz Ventspili. Lai arī neviens pasažieris traumas nav guvis, Ventspilī viņus sagaidīs mediķu brigādes, kuras būšot gatavas sniegt palīdzību, ja tāda būs nepieciešama. Tālāk pašvaldība nodrošinās transportu no ostas uz dzelzceļa staciju.
Pēc Veldres vārdiem, pašlaik no Rīgas uz Ventspili ir devies vilciena sastāvs, ar kuru no kruīza kuģa evakuētie cilvēki tiks nogādāti galvaspilsētā. Pēc kuģa īpašnieku teiktā, visticamāk, evakuētie pasažieri tikšot izvietoti “Reval Hotel” tīkla viesnīcās, bet jau tuvākajā laikā tikšot organizēti lidojumi uz klientu mītnes vietām, pārsvarā – uz Vāciju.
Pēc neoficiālas informācijas, pasažieru nogādāšana Ventspilī varētu tikt pabeigta ap plkst.18 un tad, īpaši nekavējoties, viņi tiks vesti uz Rīgu.
Uz Ventspili ir devies arī premjers Ivars Godmanis (LPP/LC), lai pēcpusdienā pilsētā piedalītos krīzes padomes sanāksmē, aģentūru LETA informēja premjera padomnieks Krists Leiškalns.
Kā ziņots, 4.maija rītā plkst.7.25 uz sēkļa Irbes šaurumā, 18 kilometrus no krasta, uzskrēja Bahamas karoga pasažieru kuģis “Mona Lisa” ar 984 cilvēkiem uz klāja, no kuriem 327 ir kuģa apkalpes locekļi.
Veldre pastāstīja, ka nakts laikā četri velkoņi vairākus desmitus reižu centušies kruīza kuģi novilkt no sēkļa. Tagad pēc pasažieru un lielākās daļas apkalpes evakuācijas tiks meklētas jaunas iespējas kuģi atbrīvot. Zināmas cerības šajā sakarā tiekot saistītas ar faktu, ka mainās laika apstākļi un valdošie vēji, kas var pavērt jaunas iespējas lainera novilkšanai no sēkļa.
Notikuma vietā strādā speciālisti, kas noskaidro negadījuma apstākļus, taču aizsardzības ministrs ir paziņojis, ka kuģa avāriju nav ietekmējuši laika apstākļi. Ministrs iepriekš izteica iespēju, ka kuģis uz sēkļa uzskrējis tāpēc, ka kuģa kapteinis veicis manevrus, lai tā pasažieri varētu labāk nofotografēties uz bākas fona.
Savukārt Latvijas Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne sarunā ar aģentūru LETA pieļāva, ka kruīza kuģis “Mona Lisa” Irbes jūras šaurumā uz sēkļa, visticamāk, uzskrējis rupjas navigācijas kļūdas dēļ. “Kuģošanas kartē ir precīzi atzīmēti visi ceļi, tāpēc, visticamāk, ka avārijas iemesls ir bijusi neuzmanība,” sacīja Kočāne.
Irbes jūras šaurumā arī līdz šim ir notikuši viegli negadījumi. “Smagas avārijas nav bijušas, savukārt vieglo sadursmju iemesls parasti ir bijis cilvēciskais faktors, jo kartē visi ceļi ir skaidri atzīmēti,” skaidroja Kočāne.
Administrācijas pārstāves skatījumā Irbes jūras šaurums pats par sevi nav bīstams – ja tiek ievēroti kartē iezīmētie ceļi, tad negadījumiem nav jānotiek. Irbes jūras šaurumā norit blīva kuģu satiksme, tāpēc kuģošanas ceļu kartes ir izstrādātas ļoti precīzi, pastāstīja Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste.
Kā Latvijas Televīzijai pastāstīja Latvijas Jūras administrācijas direktora vietnieks Arturs Brokovskis, kruīza kuģis par aptuveni 700 metriem bija novirzījies no jūras ceļa. Vietā, kur kuģis uzskrējis uz sēkļa, jūras dziļums ir tikai pieci līdz septiņi metri, kas ir mazāk nekā kuģa iegrime.
Kuģis jau vakar tika atbrīvots no balasta ūdens, lai tiktu samazināta tā iegrime un ar velkoņiem to varētu novilkt no sēkļa. Avarējušajam pasažieru kuģim korpusa bojājumi nav konstatēti.
Kā aģentūrai LETA pastāstīja Latvijas Jūras administrācijas Avāriju izmeklēšanas nodaļas vecākais inspektors Staņislavs Čakšs, administrācijas darbinieki izmeklēšanu, lai noskaidrotu avārijas iemeslus, sāks tikai pēc kuģa novilkšanas no sēkļa.
Izmeklēšanas laikā tiks analizēta kuģa automātiskās identifikācijas sistēma, kas fiksē visus kuģa veiktos manevrus un ļauj noskaidrot iespējamās kļūmes, kas noveda līdz avārijai. Čakšs pašlaik nevarēja prognozēt, cik ilgi pārbaudes darbi varētu tikt veikti.
Kā aģentūru LETA informēja Krasta apsardzes dienestā, kuģa “Mona Lisa” garums ir 201 metrs, platums – 27 metri, bet iegrime – 8,7 metri. Kuģis pirms aptuveni 50 gadiem būvēts Skotijas pilsētā Glāzgovā un sver aptuveni 29 000 tonnas. Pēc Veldres rīcībā esošās informācijas, šis ir jau devītais incidents kuģa vēsturē.
Kuģis devies no Rīgas uz Tallinu, un uz tā atrodas galvenokārt Vācijas pilsoņi, taču ir arī pasažieri no Grieķijas, Nīderlandes, Norvēģijas, Čehijas, Spānijas un Anglijas.
Kruīza kuģi apkalpo Grieķijā reģistrēta rēdereja. Tās kapteinis ir no Grieķijas, bet divi palīgi – no Ukrainas.