E-polises ieviešana Latvijā noris pēc plānotā grafika un no šī gada 1.jūnija ar interneta starpniecību slēgts OCTA standartlīgums būs derīgs bez apdrošināšanas polises oriģināla.
Turpmāk, piedaloties ceļu satiksmē, apdrošināšanas polises oriģināls nebūs jāvadā līdzi, kā arī līgums būs derīgs bez speciālās apdrošināšanas uzlīmes.
Tai pat laikā OCTA standartlīgumu varēs slēgt ierastajā kārtībā – klātienē pie apdrošinātāja, saņemot polisi papīra formātā.
Slēdzot e-polisi, LTAB iesaka ņemt vērā vairākas lietas – no apdrošinātāja saņemto apstiprinājumu ieteicams izdrukāt un saglabāt, bet, dodoties uz ārzemēm, līdzi jāņem OCTA polises oriģināls.
Savukārt pārliecināties, ka dati par noslēgto līgumu nodoti centrālajai datubāzei, ikviens varēs arī LTAB mājaslapā “www.ltab.lv”.
No 1.jūnija visi noslēgto OCTA līgumu dati būs pieejami centrālajā datubāzē, kas ir pieejama arī Ceļu policijai. Turpmāk atbildīgās institūcijas varēs pārbaudīt, vai transportlīdzeklis ir apdrošināts arī tad, ja transportlīdzekļa vadītājam līdzi nebūs OCTA polise papīra dokumenta veidā. Tāpat vairs nebūs nepieciešama speciālā uzlīme uz transportlīdzekļa priekšējā loga.
Apdrošinātāji jau līdz šim piedāvāja iegādāties OCTA polises internetā. Taču pagaidām vēl likums paredz, ka autovadītājam ir nepieciešams fiziski vadāt līdzi OCTA polises oriģinālu. Līdz ar to pēc polises iegādes internetā ir jāsaņem OCTA polises veidlapa ar abu līgumslēdzēju pušu parakstiem.
Pateicoties pērn veiktajām izmaiņām OCTA likumā, atvieglota OCTA standartlīguma slēgšanas kārtībā. No šī gada 1.jūnija pircējiem vairs nebūs nepieciešams saņemt polises veidlapu ar abu līgumslēdzēju parakstiem, bet par apstiprinājumu noslēgta OCTA apdrošināšanas līguma esamībai kalpos apdrošinātāja ar drošu elektronisku parakstu un laika zīmogu apliecināts apstiprinājums.
“Vēlos uzsvērt, ka ikviens varēs turpināt slēgt OCTA standartlīgumu arī līdzšinējā kārtībā – pie apdrošinātāja klātienē, saņemot OCTA standartlīguma polises oriģinālu,” uzsvēra Stengrevics.
“Iesakām polises pircējiem papildus pārliecināties par līguma datu automātisku ievadi datubāzē, pārbaudot informāciju LTAB mājaslapā. Norādot apdrošinātā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, ikviens varēs pārliecināties, vai noslēgtā līguma dati parādās datubāzē. Tiklīdz mājaslapā “www.ltab.lv” ir parādījušies dati par līguma noslēgšanu, tas nozīmē, ka varat droši doties ceļā, jo arī atbildīgo institūciju – Ceļu policijas un Ceļu satiksmes drošības direkcijas – pārstāvji varēs centrālajā datu bāzē pārliecināties par transportlīdzekļa apdrošināšanu,” akcentē Stengrevics.
Informācijas tehnoloģiju sistēma ir izveidota tā, ka pēc OCTA apdrošināšanas līguma noslēgšanas fakta fiksēšanas tiek veikts atbilstošs ieraksts centrālajā datubāzē. Savukārt, ja “www.ltab.lv” neuzrādās dati par noslēgtu OCTA apdrošināšanas līgumu, jāsazinās ar apdrošinātāju un jānoskaidro, vai nav radušās problēmas.
Līdzīgi kā tiek saņemts lidošanas rezervācijas apstiprinājums no aviosabiedrībām, LTAB iesaka saglabāt arī apdrošinātāja nosūtīto apstiprinājumu. Pirmkārt, tas noderēs, ja ir iekļūts nelielā ceļu satiksmes negadījumā – saskaņotā paziņojuma aizpildīšanai būs nepieciešams norādīt datus par apdrošinātāju un apdrošināšanas termiņiem. Otrkārt, tas neļaus aizmirst, kad beidzas transportlīdzekļa apdrošināšana un ar apdrošinātāju jāslēdz jauns standartlīgums.
“Likumā ir noteikts, ka dodoties ārpus Latvijas uz citām valstīm, kur derīgs ir standartlīgums, līdzi jāņem OCTA polise dokumenta veidā. Tas ir cilvēku drošībai un sirdsmieram, jo iepriekš nevar paredzēt visas situācijas, kādās var nokļūt, un kurā brīdī ir nepieciešams uzrādīt polises oriģinālu. Tas ir līdzīgi kā ar pasēm – kaut arī Šengenas valstu robežas šķērsojot tās nav jāuzrāda, tām ir jābūt līdzi,” informēja Stengrevics.
Latvijā iegādātas standartlīguma polises ir derīgas visās Eiropas ekonomiskās zonas valstīs, Šveicē, Horvātijā un Andorā.
Šķērsojot šo valstu robežas ar derīgu standartlīguma polisi, nav nepieciešams papildus iegādāties ne robežapdrošināšanas, ne Zaļās kartes polises. Zaļās kartes ir jāiegādājas, dodoties uz Zaļās kartes sistēmas valstīm, kurās nav derīgs Latvijā iegādāts standartlīgums, piemēram, Baltkrieviju, Ukrainu, Moldovu u.c.