Austrāliešu mediju magnātam Rupertam Mērdokam piederošā kompānija “News Corp.” plāno ierobežot iespēju piekļūt savu laikrakstu elektroniskajām versijām, izmantojot “Google” un “Microsoft” meklētājus.
Intervijā respektablajam amerikāņu žurnālistam Mērvinam Kelbam Mērdoks sacīja, ka lasītāji bez maksas internetā drīzumā varēšot izlasīt tikai viņa laikrakstu publikāciju virsrakstus vai dažas rindkopas, bet par publikāciju pārējo daļu lasīšanu būšot jāmaksā.
Mērdoks pauda pārliecību, ka galu galā lielākā daļa ASV laikrakstu par savu interneta izdevumu lasīšanu sāks iekasēt maksu tāpat kā to jau dara “News Corp.” piederošais lietišķais izdevums “Wall Street Journal”.
“Mēs plānojam liegt “Google”, “Microsoft” un visiem citiem izplatīt mūsu rakstus bez maksas,” paziņoja mediju magnāts. Viņš atzina, ka negaida, ka meklētāji sāks maksāt par piekļuvi laikralstiem. “Mēs būsim priecīgi, ja tie tikai nopublicēs mūsu publikāciju virsrakstus vai vienu vai divus teikumus, pēc kuriem parādīsies abonēšanas pieteikuma forma,” sacīja Mērdoks.
Viņš arī noliedza bažas, ka cilvēki, kas pieraduši internetā ziņas lasīt bez maksas, nevēlēsies par tām maksāt. “Es uzskatu, ka situācijā, kurā viņiem nebūs citu iespēju, kur dabūt ziņas, viņi sāks maksāt,” norādīja Mērdoks.
Iepriekš vēstīts, ka “News Corp.” piederošos britu laikrakstu “Times” un “Sunday Times” internetā no jūnija varēs lasīt tikai par maksu.
Lasītājiem par vienas dienas piekļuvi abu laikrakstu materiāliem būs jāmaksā viena britu sterliņu mārciņa (aptuveni 80 santīmu), savukārt izdevumu abonēšana uz vienu nedēļu izmaksās divas sterliņu mārciņas (1,6 latus). Maija sākumā “Times” un “Sunday Times” izveidos jaunas ziņu vietnes internetā, kas aizstās pašreizējo apvienoto vietni “Times Online”. Abas jaunās vietnes reģistrēti lietotāji izmēģinājuma periodā varēs izmantot bez maksas.
“Žurnālistikai izšķirošā laikā šis ir vitāli nozīmīgs solis ceļā uz to, lai ziņu biznesu padarītu par ekonomiski saistošu piedāvājumu. Mēs lepojamies ar savu žurnālistiku un nekaunāmies teikt, ka ticam tās vērtībai. Šis ir tikai sākums. “Times” un “Sunday Times” ir mūsu pirmie izdevumi Lielbritānijā, kuri pāries uz jauno darbības modeli,” paziņoja “News International” vadītāja Rebeka Bruksa.
Mērdoks iepriekš paziņoja, ka līdzšinējais biznesa modelis, kad laikraksti un citi izdevumi pelnīja galvenokārt no reklāmām, ir savu laiku pārdzīvojis un plašsaziņas līdzekļu nākotne būs atkarīga no spējas piesaistīt lasītājus ar augstas kvalitātes uzticamām ziņām un informāciju, par kuru viņi būs ar mieru maksāt.
“Nākotnē laba žurnālistiska būs atkarīga no ziņu organizācijas spējas piesaistīt lasītājus, sniedzot ziņas un informāciju, par kuru viņi būs gatavi maksāt. Kvalitatīvs saturs nevar būt bezmaksas. Laba žurnālistika ir dārga prece,” viņš sacīja pērnā gada nogalē Vašingtonā notikušā seminārā par žurnālistikas nākotni interneta laikmetā.
Janvārī ASV ietekmīgā laikraksta “New York Times” izdevējs “The New York Times Company” paziņoja, ka no nākamā gada ieviesīs samaksu par laikraksta interneta versijas “NYTimes.com” lasīšanu. Zināmu ziņu daudzumu varēs lasīt bez maksas, bet tiem ziņu lasītājiem, kuri šo daudzumu pārsniegs, būs jāveic samaksa, vēstīja kompānija.
Drukātās preses industriju šogad smagi skārusi ienākumu mazināšanās no reklāmām, tirāžas apmēru krišanās un lasītāju pievēršanās bezmaksas ziņām internetā.