Viens no galvenajiem iemesliem,
kādēļ apdrošinātāji vēršas ar regresa prasību pret autovadītājiem, kuru vietā
cietušajiem kompensēti zaudējumi, ir ceļu satiksmes negadījuma (turpmāk – CSNg)
izraisītāja atrašanās alkohola vai narkotisko vielu reibumā. Zaudējumi, kurus
šādā gadījumā jāatlīdzina CSNg izraisītājam, var būt mērāmi pat vairākos simtos
tūkstošu eiro.
“Novembris un decembris ir tie gada mēneši, kad mūsu valsts iedzīvotāji
atzīmē dažādus svētkus. Svētku brīvdienas, diemžēl, gandrīz ik reizi tiek
aizvadītas ar ikdienai neraksturīgi lielu neatļauto vielu reibumā esošu
autovadītāju aizturēšanu. Šī nepatīkamā statistika ir problēmas redzamā puse,
tomēr autovadītājiem , kuri riskē sēsties pie stūres reibumā, jāapzinās, ka
gadījumā, ja apreibinošo vielu ietekmē izraisīts CSNg, zaudējumi, kas jāsedz
vainīgajam, var būt mērāmi daudzos desmitos un pat simtos tūkstošos eiro,”
stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk – LTAB) valdes
priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijas
dati liecina, ka sēžoties pie stūres reibumā, risks iekļūt ceļu satiksmes
negadījumā palielinās pat 17 reizes.
Tikmēr jāatzīmē, ka ļoti bieži
autovadītāji, kuri vada transportlīdzekli neatļauto vielu reibumā, bieži
pārkāpj arī citus ceļu satiksmes noteikumus, piemēram – vada transportlīdzekli
bez derīgas OCTA polises. Vēsturiski lielākā atlīdzību summa par reibumā esoša Latvijas
autovadītāja izraisītu CSNg ir 505 377 EUR. Negadījums notika 2006.gadā Īrijā
– zaudējumi tika nodarīti 4 transportlīdzekļiem,
to vadītājiem un pasažieriem, no kuriem viens gāja bojā. LTAB statistika
liecina, ka izmaksu ziņā lielākās zaudējumu atlīdzības par CSNg Latvijas
teritorijā, kurus izraisījis iereibis autovadītājs bez derīgas OCTA, bijušas
30,6 tūkstoši (2015.gadā), 27,1 tūkstotis (2019.gadā) un 25,6 tūkstoši EUR
(2013.gadā).
“Ceļu satiksmes negadījumi, kurus
izraisa vadītāji neatļautu vielu reibumā, visbiežāk ir ļoti smagi un nereti
beidzas ar traģiskām sekām. Tāpat reibumā esoši autovadītāji bieži cenšas bēgt
no notikuma vietas, nodarot papildus zaudējumus sev un citiem,” rezumē
J.Abāšins, vienlaikus aicinot autovadītājus svētku laikā atbildīgi izturēties
pret sevi un apkārtējiem, nesēžoties pie auto stūres reibumā.
1997.
gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma.